Szolgáltatók Hogyan segíthet vállalatán az interim management?

Hogyan segíthet vállalatán az interim management?

autopro.hu | 2023.12.13 07:20

Hogyan segíthet vállalatán az interim management?

Fotó: Pexels

A QFD Group Kft. interim szolgáltatása segít megelőzni a költséges hibákat, erre egy kiváló példát nyújtott a Continental makói üzemében zajló munka. A vállalat ezen szolgáltatása mellett mára az általa szervezett konferenciáról is ismert autóipari berkeken belül – erről is beszél riportunkban a QFD Group-tól két VDA QMC tréner és vezető tanácsadó, Herdey István és Nagy István.

- A QFD Group Kft. korábban leginkább arról volt ismert, hogy „azokat a kötelező tréningeket tartotta”. Úgy tűnik, ez mára megváltozott, nem igaz?

- Húsz év alatt sokszor kaptuk azt a visszajelzést HR-es kollégáktól - akik éppen a képzési büdzsét állították össze -, hogy „mi vagyunk a kötelező tréningesek”. Mára azonban ez már megváltozott. Sokan a QFD Group Kft. nevét a legjelentősebb regionális autóipari beszállítói konferenciáról ismerik. Ebben az évben is több mint 220 résztvevővel cseréltünk ismereteket, akik közül sokan a régiós autóipar meghatározó szakemberei a HR, logisztika és minőség területéről. Elértük azt, hogy egy járműipari konferencia ne a minőségügyi szakemberek számára legyen fontos, hanem az abban résztvevő szakterületek szakembereinek és vezetőinek is. Alaptevékenységünkből adódóan szakembergárdánk folyamatosan bővül.

- Hogyan alakult ki az interim management szolgáltatás a vállalatnál?

- Kollégáink képzést tartanak, auditálnak tanácsadásokat végeznek és workshopokon keresztül fejlesztik partnereink kompetenciáit nap, mint nap. Egy-egy projekt során hosszabb vagy rövidebb projektmunka alkalmával szóba került, hogy nem tudnánk-e helyettesítés, illetve pótlás esetén erőforrást biztosítani. A válaszunk igen volt, és sikeresen végeztünk el ilyen feladatokat is. Mivel azt valljuk, hogy kiváló képzést akkor lehet végezni, ha a szakembereink tudását folyamatosan fejlesztjük, ezért úgy gondoljuk, ez a szolgáltatás egyrészt testhez álló, másrészt a mi érdekünket is szolgálja.

Mi nem arról beszélünk a képzéseink során, hogy mit hallottunk valahol és mi volt 5-10 évvel ezelőtt. Számunkra fontos a naprakész tudás és azt az iparban való tevékenységünk során alapozzuk meg.

Nagy István, VDA QMC tréner, vezető tanácsadó

Nagy István, VDA QMC tréner, vezető tanácsadó

- Melyik interim munkájukat tudná kiemelni a közelmúltból?

- A Continental makói gyárát segítettük képzésekkel és helyszíni projekttámogatással. Ebben az időszakban kerestek meg bennünket, hogy kibővíthetnénk-e a projekt tartalmát. Elkezdtünk közösen dolgozni. Az interim projekt egy minőségirányítási vezetői feladat ellátása volt. Mivel csapatunkban kizárólag olyan oktató és tanácsadó szekértő dolgozik, aki már ilyen szerepkörben tíz évnél több tapasztalatot tud felmutatni, elvégeztük a feladatot a partnerünk megelégedésére. Természetesen mást is megemlíthetnénk mivel kiváló partnereink vannak, de talán ez az egyik példaértékű és kiemelendő együttműködésünk.

- Mi a legnehezebb egy ilyen feladatban?

- Nincs betanulási és beilleszkedési idő, azonnal a frontvonalban találjuk magunkat, elvégre az elvárás egy azonnali segítségnyújtás. Ekkor sokat számít a rutin és a gyors alkalmazkodási képesség. Kollégámmal, Herdey Istvánnal ezt a projektet sikeresen elvégeztük, amely igazán nem egy könnyű feladat.

Szintén nem könnyű újként elfogadtatni magunkat az adott szervezettel. „Valaki jött valahonnan, miért bízzunk meg benne, hiszen nem is ismerjük?” – ez gyakori, de teljesen jogos reakció a kollégák részéről. Itt részemről a coach és mentorálási ismeret, tapasztalat hozza azt a pluszt, amely segít ebben a helyzetben.

Sok-sok „egy az egyes” beszélgetés szükséges ahhoz, hogy a csapatba integrálódjunk és a csapat részévé váljunk. A vezetői feladatok legalább a fele ilyen jellegű feladat, hiszen a csapatot kell segítenünk és vezetnünk egyszerre.

Egyre többször figyeltem meg az utóbbi két-három évben, hogy sokszor nem is a „mit” résszel van gond, hanem inkább a „hogyan”-nal. Minden esetben figyelembe kell venni az emberi oldalt is, hogy a csapattagok motiváltan végezhessék munkájukat. Ez komoly kihívás minden vezető számára, akár interim akár belső vezetői körben dolgozik.

Herdey István, VDA QMC tréner, vezető tanácsadó

Herdey István, VDA QMC tréner, vezető tanácsadó

- Milyen feladatokat tud ellátni egy interim pozícióban lévő személy?

- Szinte mindent, ha a felhatalmazást megadja a helyi menedzsment. Azért szerettünk a Continental csapatában dolgozni, mert a vezetői és vállalati kultúra támogatta ezt a folyamatot. Segíteni jöttünk és hagyták, hogy segítsünk, ehhez minden támogatást és felhatalmazást megkaptunk. Ehhez természetesen párosul a felelősség is, de ez számunkra nem idegen terep. A csapat feladatokhoz való illesztéséhez, kompetenciájának fejlesztéséhez ugyanúgy megkaptuk a felhatalmazást, mint a vevővel való közvetlen kommunikációhoz. Így lehet eredményesen és hatékonyan interim helyzetből is dolgozni. Ezúttal is köszönjük a makói gyár vezetésének ezt a példamutató hozzáállást.

- Makó nem az ország közepe, ahol könnyebb lenne megoldani egy ilyen feladatot. Hogyan sikerült erőforrást biztosítani a projekthez?

- Herdey István kollégánk Makóra költözött, míg én magam Kecskemétről jártam a vállalathoz.

Ezzel a felállással az elvárásoknak megfelelően el tudtuk látni a feladatokat. A QFD Group ma már rendelkezik egy olyan nagy számú szakértői gárdával, hogy ez ne okozzon gondot. Az ország legtöbb pontján kialakult csapattal és ismertséggel rendelkezünk, erre építhetünk mi is és a partnereink is.

- Mi az, amiért a QFD Group valamivel többet tud nyújtani, mint más interim szolgáltatást nyújtó tanácsadó szervezet?

- A QFD Group alapvetően minőségirányítás területén dolgozó szakértők csoportja. Elképzelhetetlen, hogy valaki mindenhez értsen ezen a területen, hiszen annyira vevőspecifikus és annyira szerteágazó ma már ez a szakma. Húsz év alatt kialakult a csapatunk, így minden egyes szakterületen van benchmark tudású kollégánk, így az interim szolgáltatást akár több szereplővel is el tudjuk végezni egy szerződésen belül.

Mindig a vállalat céljaihoz és élethelyzetéhez igazított ajánlatot adunk. Megvan a lehetőségünk adott projekten belül, mindig a specifikus helyzetnek megfelelő kollégát küldeni, hogy a fő folyamathoz kapcsolódó egyedi igények tökéletesen legyenek teljesítve. Van, aki például az Audi vagy a BMW eszkalációs folyamatában jártas, így abban a helyzetben egy erre szakosodott szakértőnket küldjük segítségül. Majd egy akár szervezetépítésben jártas kolléga átveszi a csapatot és egy időszakra besegít az adott projektvezető kollégájának. Rekvalifikációs szakértő ugyanúgy, mint első mintázásban és jóváhagyásban tapasztalt kolléga támogathatja a projektet. Így a vevő igényeire szabott és annak céljaival egyeztetett csapattal tudunk egy interim szolgáltatási projektben támogatást nyújtani.

- Mi még az előnye a QFD Group szolgáltatásának?

- Az egyik Continetalos kollégánk fogalmazta meg a legjobban: „Az interim szolgáltatás egy on the job tréning a QFD-vel!”

Mivel minden nap a csapattal együtt vagyunk és a feladatok elvégzése során elmondjuk, hogy mit miért kell úgy csinálni ahogyan, ezért ez egyben egy tréning is. Azt kell mondjam, igaza van a kollégának. Amellett, hogy felelősséggel egy csapatot irányítunk és feladatokat végzünk el, közben a piac legfrissebb elvárásainak megfelelő tudást is át tudjuk adni gyakorlatiasan munka közben. 2 in 1 képzés, probléma és feladat megoldás egyben!

- Ha ki kellene emelni néhány konkrétumot, akkor milyen feladatokkal sikerült tudást átadni?

- Természetesen mondhatnánk azt, hogy amit a vevő kért. Ehelyett inkább azt mondom, hogy amit mi célravezetőnek tartottunk ebben a fázisban, amely szükséges egy vevői eszkaláció elkerüléséhez.

Itt nagyon fontos, hogy ezeket a lépéseket a menedzsment tagjaival egyeztetve hajtottuk végre. Fontos, hogy a menedzsment kohézióját ezzel is erősítsük, még ha egy kicsit mi külsősök is vagyunk.

Herdey István a projekt első felében elvégezte a teljes rendszer átvilágítását és az alapvető problémák feltárását, vezetésével kialakításra kerültek a vevői elvárásoknak megfelelő gyártási folyamatok:

  • Vevőspecifikus komplett PDCA riport összeállítása és riportálása a vevőnek
  • Heti selejt megbeszélés újraformálása
  • Q-heti riport összeállítása új elvárásoknak megfelelően
  • Műszaki tisztaság témakörben képzés, projektvezetés és egy projektszervezet felállítása
  • Rekvalifikációs folyamatokban való szakértői támogatás, erőforrás menedzsmentje
A projekt második részét és lezárását Nagy István vitte véghez, az alábbi feladatok elvégzésével:
  • Beszállítói területen coaching jellegű támogatás
  • IATF tanúsítás során a területi szakemberek szakmai és projekt támogatása, képzése
  • Auditálás

- Ha már az auditálást említette, ez is a QFD Group fő szakmai területei közé tartozik?

- Igen. A cégnek sok kiváló auditora van, többek között a cég tulajdonosa és ügyvezetője. IATF 16949 vagy VDA 6.3 auditálásban sokaknak segítettünk már, legyen szó OEM, Tier 1 vagy Tier 2 beszállítókról.

- Az interim management nem egy olcsó szolgáltatás. Mi szól mégis mellette olyankor, amikor nagyon sok autóipari cég kétszer is megnézi, mire is költsön?

- Egy tapasztalt szakember vagy egy szakértői csoport támogatása által sok esetben megelőzhetőek a hibás vagy késedelmes teljesítésből adódó problémák. Nem kell megvárni azt, hogy megérkezzenek a vastag ceruzával írt számlák. Mi hiszünk abban, hogy rövidebb vagy hosszabb együttműködés a QFD Grouppal ezeket a költségeket jelentősen csökkentik. Mi már tudjuk azt, hogy ha csak egy lépéssel korábban elkezdünk tárgyalni és nyitottak a javaslatainkra, akkor máris jobb lesz a pénzügyi mutató az adott évben.

„Minden vállalat életében adódhatnak helyzetek amikor a megfelelő kompetencia rövidebb vagy hosszabb ideig különböző okok miatt nem áll rendelkezése. Ezekben az esetekben hasznos lehet interim szolgáltatást igénybe venni, ezzel áthidalva a kritikus időszakokat. Másik előnye, hogy az interim megoldás egy új látásmódot is behozhat a szervezetbe, amit, ha a vállalatok megfelelően kiaknáznak, akkor azok hosszú távú előnyeire is szert tehetnek. A QFD Group szakemberei gyors és hatékony támogatást adtak kritikus helyzetekben és új látásmódjukkal, szakértelmükkel kollégáinkat fejlesztették” – Molnár András, Human Relations Lead - Continental Makó Contitech.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink