Szolgáltatók Giles Shrimpton: Az önvezetés elterjedését is elősegíti az NNG

Giles Shrimpton: Az önvezetés elterjedését is elősegíti az NNG

Gégény István | 2018.03.07 08:30

Giles Shrimpton: Az önvezetés elterjedését is elősegíti az NNG

A magyar alapítású vállalat vezérigazgatója kínai fejlesztési központjuk megnyitása kapcsán nyilatkozott kiberbiztonságról, lokális igényekhez szabott helymeghatározó alkalmazásokról és arról, hogy a vezetés élménye remélhetőleg nem fog örökre eltűnni.

– Sokan ismerik a magyar járműiparban az NNG nevét, de talán még mindig egy navigációkat fejlesztő vállalatként gondolnak önökre. Kérem, mutassa be, hogy ma, 2018-ban mivel foglalkoznak, mennyiben változott a tevékenységük!
– Járműipari szoftvereket fejlesztő cég vagyunk. Nemzetközi vállalatként a világ legnagyobb autógyártói és a meghatározó beszállítói a partnereink. A gyárilag beszerelt autós navigációk szoftverei terén világelsőnek mondhatjuk magunkat. Az amerikai kontinensen értékesítjük a termékeink 40 százalékát, 30 százalékot tesz ki az ázsiai, csendes-óceáni térség és a világ egyéb régiói, a fennmaradó 30 százalék pedig az európai értékesítésünk mértéke. Február végén bejelentettük, hogy fejlesztési központot nyitunk Kínában, ezáltal tovább erősítjük ázsiai jelenlétünket, 50 mérnököt tervezünk idén felvenni ennek keretében. A kínai piacon az NNG már eddig is komoly sikereket ért el: az ottani autógyárak export értékesítéseinél a navigációk fele tőlünk származik, öt kínai autógyártó számára mi szállítjuk a navigációs rendszert. Konkrétabban válaszolva a kérdésre: már nem csupán navigációt szállítunk, hanem olyan adatkapcsolattal rendelkező szoftvereket, amelyek lehetővé teszik az online szoftverfrissítést, a fejlettebb vezetési megoldásokat, a hálózatba kapcsolt közlekedést. Sokkal többet nyújtunk egy autóba szerelhető navigációs rendszernél.

– Mit jelent ez a konkrétumok terén?
– Az általunk gyártott szoftverek nagyjából 50 százaléka navigációs rendszer, a fennmaradó részt a helymeghatározással összefüggő más megoldások teszik ki. A globális alkalmazások mellett mintegy 1000 különféle olyan szoftverspecifikációt készítettünk eddig, amelyek erősen függenek a lokális adottságoktól, illetve az adott autógyártó igényeitől. Két másik szempontból is többet nyújtunk általános navigációknál. Kezdettől az NNG erőssége a személyre szabott felhasználói felületek kialakítása. E téren hasznos partnereivé váltunk az OEM vállalatoknak a kijelzők, kezelési koncepciók megalkotásában. A harmadik terület, amiben számíthatnak ránk partnereink, az adatbiztonság – az NNG 2016-ban megvásárolt egy izraeli kiberbiztonsági céget. Hiszen onnantól kezdve, hogy adatkapcsolattal rendelkező járművekről beszélünk, a későbbiekben önvezető technológiák elterjedése várható, az adatok megbízható kezelése, védelme kiemelt fontosságú tényezővé válik.

– Az önvezetés fontos megatrend a járműiparban, és ön egy sajátos szemszögből sokaknál talán közvetlenebbül rálát az aktuális technológiai lehetőségekre. Mikorra látja reálisnak a sofőr nélküli autók elterjedését?
– Óriási befektetések zajlanak, ezekre szükség is van az önvezető technológia kifejlesztéséhez. A szoftverek egyre fontosabb szerepet kapnak ezekben a járművekben. Nincs már messze az idő, amikor realitássá válhat a közlekedésben a 4. és 5. szintű önvezető rendszerek alkalmazása – ezek jelenleg esettanulmány jelleggel, kísérleti szinten léteznek. Úgy gondolom, 2035-től már tömegével jelen lesznek az utakon a teljesen önvezető járművek. Az NNG is részt vesz az említett esettanulmányokban szoftverfejlesztőként, például különlegesen kialakított autópályaszakaszokon önvezetésre képes autókhoz szállítunk megoldást. Az autógyártók jelenleg azt kérik tőlünk, hogy olyan szoftverek elkészítésében működjünk közre, amelyek nem kifejezetten önvezető autók létrehozására irányulnak, hanem annak lehetőségét biztosítják, hogy bizonyos helyzetekben az autó képes legyen magát vezetni, úgy, hogy aztán a sofőr visszaveszi az irányítást. Érdemes tudni, hogy az NNG 200 országába szállítja termékeit, s amikor önvezetésről beszélünk, látni kell, hogy a világ nem egy homogén piac – lesznek olyan országok, ahol jóval később terjed majd el az önvezetés. A műszaki kérdéseken túl jogi dilemmákat is felvet ennek a technológiának az alkalmazása, a felelősségbiztosítás területe is komoly kihívásokat állít a szakemberek elé.

– Mindazok alapján, amiket elmondott, az önvezetés az utánunk jövő generáció életében fog igazán elterjedni. De ha ön most választhatna, szívesen rábízná-e az életét, utazását a technikára, szoftverekre, vagy maradna a hagyományos vezetésnél?
– A körülményektől függ. Ha hétköznapról van szó, forgalmas közlekedési szituációról, az önvezetést választanám. De ha hétvége van, vagy szabadságon vagyok és a francia tengerparton szeretnék kirándulni, egy nyitott sportautóban ülnék legszívesebben – olyankor nem szívesen mondanék le a vezetés élményéről.

Kiemelt Partnereink