Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés
2024.04.30 16:23Az osztrákoknál a posta is szén-dioxid-mentes kézbesítésre törekszik
2024.04.30 15:21Zöld utat kapott a Schaeffler és a Vitesco egyesülése
2024.04.30 13:18Következő fázisába léphet a hazai hidrogénipar
2024.04.30 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Év végére véget érhet az elektromos roller-mánia
Egyre több elektromos rollert látni a német nagyvárosokban, melyek azonban nagy költségekkel járnak. A szakértők szerint 2019 végéig sok rollermegosztó-szolgáltató lehúzhatja a rolót.
Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter júniusban euforikus hangulatban volt, azt mondta, az elektromos roller valódi alternatívája az autónak. Az ingázók környezetbarát módon tehetik meg az utolsó métereket a buszmegállóktól az irodáig, a szolgáltatók pedig segíteni akarják a városokat, céljuk a dugók és a légszennyezés csökkentése.
Valójában azonban alig több mint két hónappal az e-rollerek németországi bevezetése után azt figyelték meg, hogy az új közlekedési eszközök inkább szórakozást és játékélményt nyújtanak a felnőtteknek. A cél, a belvárosi mobilitás átalakítása kicsit elhomályosult. A piacon máris túl sok szolgáltató osztozik, a szakértők ezért tisztulást várnak.
Inkább mókára, mint munkába járásra
– A lassulás sokkal gyorsabb lesz, mint ahogy az elképzelhető. A beruházások nagyon nagyok, és az év végéig sokak kasszája kiürül – mondta Christian Gessner, a Bird németországi igazgatója a Handelsblattnak. Az amerikai vállalat csak a napokban indította be német üzletét, és szándékosan lassan akar fejleszteni.
|
A mobilitással foglalkozó Civity július első hetében értékelte a Lime, Circ, Tier és Voi szolgáltatók e-roller flottájának mozgási és használati adatait. Az eredmény meglepő, az elektromos rollerek jelenleg szabadidős járművekként funkcionálnak, és nem helyettesítik az autókat és a tömegközlekedést.
A szolgáltatók elárasztják a városközpontokat
Az ingázók átlagosan 3,4–5,4 kilométert utaznak bérelhető kerékpárral, villamossal vagy busszal, viszont e-rollerrel csak 1,9 kilométert. A tanulmány következtetése, hogy a használat hétvégére és a délután órákra koncentrálódik.
Az elektromos rollerek ma már részei a városi életnek. A szolgáltatók elárasztják a városközpontokat. A német Circ jelenleg több mint 1000 járművel rendelkezik Berlinben, több mint 700-zal Hamburgban, Kölnben és Münchenben, továbbá több mint 100 járművel Dortmundban és Herne-ben. A Tier 14 000 rollert állított forgalomba, de ez a szám napról napra növekszik.
Minél népszerűbb, annál drágább
A Civity elemzői azonban arra figyelmeztetnek, minél több roller van úton, annál többe kerül a szolgáltatóknak a fenntartás. A begyűjtés, a töltés és az új helyekre szállítás magas költségeket von maga után. Kétséges az is, hogy a csereakkumulátorok csökkentik-e ezeket a költségeket, mert a logisztikai erőfeszítések így sem kisebbek.
Berlini roller-parkolók
Amióta ellepték a városok utcáit a rollerek, számtalan panasz érkezett rájuk, mivel rossz helyen parkolnak, vagy épp használhatatlanok. A hamburgi közlekedési hatóság egyelőre nem tartja szükségesnek a szabályozást.
Berlinben azonban más a helyzet. A város és a szolgáltatók megállapodása szerint a jövőben nem lehet a rollerekkel a járdára parkolni; 2020-tól közúti parkolóhelyeket kell kijelölni a járművek számára. Ezen felül olyan területeket hoznak létre a városban, ahol nem lehet a rollerekkel közlekedni. Ilyen a Brandenburgi kapu és a holokauszt emlékmű környéke. Itt a járművek automatikusan fékeznek majd.
Még a Lime elektromos rollermegosztó budapesti indulása előtt írtunk arról, hogy mennyire nem egyértelmű az ilyen járművekre vonatkozó törvényi szabályozás. |