Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egyre több autót adnak el az orosz piacon
2024.05.06 10:20Több európai városvezető akar beleszólni a sebességkorlátozásba
2024.05.06 09:19Az EU a nagy légitársaságok körmére néz a greenwashing vádja miatt
2024.05.06 08:18Még mindig az Octavia a Škoda legnagyobb fegyvere
2024.05.06 07:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Egy újabb legendás magyar busztípussal lett kevesebb
Az Ikarus E94G közel sem tartozik a legismertebb, és főleg nem a legnagyobb szériában gyártott magyar autóbuszok közé. Mégis komoly kultusznak örvend, és talán az sem véletlen, hogy az utolsó példány kivonása után is a legyártott buszok közül eddig csak egy semmisült meg.
A Volánbusz Zrt. májusban selejtezte az utolsó Ikarus E94G típusú autóbuszát, ezzel az Ikarus Egyedi által gyártott egyetlen csuklós típus befejezte a pályafutását a közforgalomban. A modell ugyan 1997-ben formatervezési díjat is nyert, valamint sokan a „legszebb autóbusznak” tartják, nem élt meg nagy sikereket: négy év alatt mindössze nyolc készült belőle. Ennek oka a busz ára volt: a Magyarbusz Info részletes bemutatócikke szerint 1997-ben a busz 40-50 millió forint körüli áron volt elérhető, ráadásul ekkor még javában gyártották az Ikarus 280 és 435-ös modelleket is, melyek olcsóbbak voltak. Az akkori gazdasági helyzet nem tette lehetővé a busz elterjedését, és míg a szóló E94-esekből több száz készült, addig a csuklós verzió nyolc példánynál megállt.
A nyolc busz mind hazánkban talált gazdára, hatot a Zala Volán, kettőt a Volánbusz vett állományba. Utóbbi kettő Pest megyében, helyközi vonalakon közlekedett, a zalai példányok pedig Zalaegerszeg és Nagykanizsa helyijáratain, valamint szintén helyközi vonalakon a két város környékén mozogtak. A Volánbusz buszai Rába, a zalai kocsik Csepel alvázra épültek.
Sokáig húzták
Egyediségük ellenére közel húsz évet mind a nyolc busz megélt, mindegyik állományba volt még a Közlekedési Központok megalakulásakor, és az összevont Volánbusz korszakáig is eljutott több darab, bár a 2010-es évek második felében felgyorsult a selejtezésük. Utolsóként a HIY-435-ös rendszámú buszt vonták ki a forgalomból 2023 májusában – érdekesség, hogy egy hónappal korábban már nosztalgiajáratként is találkozni lehetett egy másik példánnyal.
A nyolc legyártott buszból hét létezik fizikai valójában, egyet a Közlekedési Múzeum vásárolt meg és újít fel, egyet a Volánbusz őriz meg. Emellett az utolsónak selejtezett buszok még egyben vannak, kettő pedig magánszemélyek vettek meg.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!