Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés
2024.04.30 16:23Az osztrákoknál a posta is szén-dioxid-mentes kézbesítésre törekszik
2024.04.30 15:21Zöld utat kapott a Schaeffler és a Vitesco egyesülése
2024.04.30 13:18Következő fázisába léphet a hazai hidrogénipar
2024.04.30 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az ajtók záródnak: újabb pofont kapott a magyar buszgyártás
A fővárosi képviselők körében elterjedt nézet szerint magyar buszgyártás ma nincs hazánkban. Nem is vesznek végül magyar buszt. Vagy külföldi járművet, vagy szolgáltatást vásárolnak.
Amikor a kormány nemrég hirtelen bejelentéssel nemzeti buszstratégia megalkotását és megvalósítását határozta el, akár azt is lehetett hinni, hogy ez a lépés azt eredményezi, aminek tűnik: a magyar buszgyártást helyzetbe hozni. Ehhez képest a lassan követhetetlen budapesti buszbeszerzési szappanopera újabb fordulójaként a fővárosi önkormányzat megint csavart egyet a történeten.
Tarlós István a közgyűlésen eleve jelezte, hogy a fordulatos ügymenet miatt az egész felújítás – és a kapcsolódó buszos metrópótlás – kezdete hónapokat csúszhat (de éveket szerinte nem). Ez nagyjából azt jelenti, hogy jövő tavaszra tolódhat a munkálatok kezdete, ám így is készen lehet 2019 végéig a teljes munka.
A főváros június 8-án úgy határozott, hogy vagy sorozatgyártott Solaris buszokat vesz a BKV, de 150 helyett csak 110 darabot saját forrásból, vagy ha a kormány forrást is allokál a nemzetgazdasági érdek megfogalmazása mellé – legkésőbb július 5-ig –, akkor 150 buszra vonatkozó szolgáltatást rendel a BKK. Amit tehát nem vesznek, az magyar busz.
Járulékos információként visszatérő eleme a fővárosi közgyűlés vonatkozó megszólalásainak, hogy egyes politikusok szerint nincs magyar buszgyártás. Ehhez képest június 10-én adják át Mosonmagyaróváron a legnagyobb magyar buszgyárat, amelyet szerkesztőségünk hónapokkal ezelőtt meglátogatott. A Credo modellek városi buszai országszerte jól teljesítenek évek óta, csuklós buszok is sokfelé szállítanak utasokat, a Kravtex-Kühne csoport pedig akár raktárról is képes lenne új, korszerű példányokat értékesíteni.
Marad a kerülőút |
A MABI-Bus helyzete annyiban sajátos, hogy több az ígéretes lehetőség, mint a konkrét tapasztalat. Az elektromos buszaik mégis veszik az akadályokat, a csuklós modell is rajtjelre vár. Ahogy most állnak a dolgok, egy darabig várni is fog. Merthogy a feltételes szolgáltatás-rendelés esetében semmi garancia nincs arra, hogy egy szállítmányozó cég miért venne épp magyar buszokat.
Itt tartunk most, ám alighanem folytatása következik a különleges döntéshozási procedurának.