Szolgáltatók A németeknek még megfelelnek a BKK-tól elküldött buszok

A németeknek még megfelelnek a BKK-tól elküldött buszok

Pörge Béla | 2024.01.04 04:20

A németeknek még megfelelnek a BKK-tól elküldött buszok

Az MHU-778-as rendszámot viselő Citaro Békásmegyeren. Azóta a busz a KU-W 732 rendszámot hordja. | Fotó: Pörge Béla

Budapestről 2023-ban mintegy 150 Mercedes Citaro C2-es autóbuszt selejtezett az Arriva. Ezek közül több is Németországban talált új gazdára, míg néhányat tanulóbuszként használ a cég.

Egyáltalán nem ritka a magyar buszközlekedésben, hogy Németországban már selejtezett járműveket üzemeltetnek hazai cégek jobb esetben néhány, rosszabb esetben akár több tíz évig. Többek között Budapesten is futnak jelenleg olyan autóbuszok, amiket nyugati üzemeltetőtől vásárolt használtan a BKV, ezek között Mercedes-Benz Citaro is akad. 2023-ban azonban egy sokkal ritkább esetre került sor!

A fentiekkel ellentétben az, hogy a Budapesten már nem használt buszok Németországban találjanak otthonra, legfeljebb nosztalgiabuszokra volt igaz egészen 2023-ig. Olyanra persze volt számos precedens, hogy Magyarországtól keletre vagy délre csaptak le budapesti buszokra, korábban több szovjet utódállam vagy éppen Románia is vett BKV-s Ikarusokat, de Albániában is kezdett már új életet a fővárosból száműzött alvállalkozós MAN.

Budapestre idősek, Németországban még jók lesznek

Mint ismert, 2023 tavaszán három részletben az Arriva 150 (plusz a tartalékok) új MAN-t állított forgalomba Budapesten, ezek a kocsik az akkor éppen a tizedik évüket betöltő Mercedes-Benz Citaro C2-eseket váltották. Ilyen fiatal buszokat rég selejteztek Budapesten, ennek megfelelően nem is bontóban végezték a járművek.

Közlekedésbarátok által vezetett nyilvántartások szerint több tucat budapesti Citaro kezdett új életet Németországban, elsősorban Kulmbach, Düren és Gütersloh városaiban – előbbi Bajorországban, utóbbi kettő Észak-Rajna-Vesztfáliában található, azaz nem az egykori NDK területén fekvő városokról van szó.

Információink szerint a buszokat elsősorban a kötöttpályás közlekedési eszközök pótlására használják és csak ideiglenesen állították őket forgalomba, nem terveznek velük hosszabb távra. Erre utal például az ide kattintva elérhető fotó, amin egy, a budapesti fényezést viselő csuklós Citarót láthatunk a weseli pályaudvar előtt, már német rendszámmal.

A buszokkal kapcsolatban érdekesség, hogy fiatalabbak számos olyan autóbusznál, amiket a BKV még most is üzemeltet, ugyanakkor a fővárosi cégnek nem volt lehetősége megvásárolnia a szintén Budapesten futó, így az összes specifikációban megfelelő buszokat tavaly nyáron, azok így kerülhettek Németországba. Néhány példány itthon maradt oktatóbuszként, a további mintegy száz autóbusz sorsa egyelőre ismeretlen, de vélhetően azok is gazdára találnak majd.

Mentek már magyar buszok Németországba használtan

Bár ez a német eset rendkívülinek számít, hasonlóra volt példa a Volánbusz alvállalkozói esetében. A Közlekedési Központok (és elődjeik, a Volánok) összevonásával 2018-ban megszületett új Volánbusz számos korábbi bérleti szerződést mondott fel, így kerültek el a Volánbusz vonalairól a kínai King Longok mellett használt, csuklós Mercedes-ek (egy részük Görögországban kötött ki), és ami talán még emlékezetesebb, a 2019-ben beszerzett száz új Setra S415 közül hatvan – a cég túl későn eszmélt, hogy ezen buszok esetében nem használtan vásárolt, korosabb buszok, esetleg kínai járművek futottak az alvállalkozós vonalain.

A száz Setra közül tehát hatvan maradt Magyarországon, ezek ma is a Volánbusznál futnak. A maradék negyven, akkor mindössze egyéves jármű egy része biztosan Németországba került, ezt bizonyítja az itt elérhető fotó is. A további járművek sorsa ismeretlen, de minden bizonnyal futnak még a nyugati szemmel nézve is fiatal és minőségi autóbuszok.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink