Szolgáltatók A fiREG készen áll kiszolgálni a teljes hazai tűzvédelmet

A fiREG készen áll kiszolgálni a teljes hazai tűzvédelmet

Pörge Béla | 2023.08.04 07:21

A fiREG készen áll kiszolgálni a teljes hazai tűzvédelmet

Fekete Attila, a fiREG.hu Kft. fejlesztési vezetője | Fotó: fiREG.hu Kft.

A tűz elleni védekezés a hatályos jogszabály szerint minden vállalatnak, intézménynek kötelező. Fel kell szerelni a gyárakat, raktárakat, járműveket, irodákat tűzvédelmi berendezésekkel, ezeket időszakosan karban kell tartani és erről dokumentációt is kell vezetni, ami a hagyományos módon sok papírmunkával és számos hibalehetőséggel jár. Ezért jött az ötlet 2017-ben Horváth Gábor tűzvédelmi mérnöktől, hogy olyan forradalmi digitális megoldást készítsenek, ami papírmentesíti és átláthatóbbá teszi ezt a területet – beszél a kezdetekről a mérnök-informatikus végzettségű Fekete Attila, a fiREG.hu Kft. fejlesztési vezetője az autopro.hu-nak adott interjúban. A szakember azt is elárulta, hol áll most a vállalat a terjeszkedésben, és milyen irányba indul tovább.

Hirdetés

- Egyre szélesebb körben terjed a fiREG digitális tűzvédelmi rendszere, immár autógyártók is használják a szolgáltatást. Minek köszönhető ez a siker, mi hozta meg az áttörést?

- Egyre nyitottabbak a vállalatok, létesítményfenntartók a digitális megoldások iránt. A digitalizáció szinte mindig megtérül és az jól látható, hogy elsősorban a gyártás, a folyamatok, a pénzügy, a marketing és a HR területein „söpör” végig. Az üzemeltetés valamiért a sor végére kerül, hiszen ez a legtöbb esetben szükséges rosszként áll a köztudatban, holott kulcsfontosságú is lehet.

Mára azonban azt látjuk, hogy a területért felelős vezetők is szeretnének átláthatóbb, korszerűbb, a jogszabályi kötelezettségeket jóval kevesebb személyi munkával megoldó technológiákat használni. Ez teljesen érthető. Van, ahol napokat vesz igénybe egy ellenőrzésre való felkészülés. Egy digitális rendszer esetében ez szinte nullára redukálható. Óriási megtérülést jelent már csak ezt nézve is.

- Mennyi ügyféllel rendelkezik most a fiREG? Milyen ütemben tervezik növelni az ügyfélkört?

- Elektronikusan vezetett naplókkal találkozhat a szakma az országban több, mint 45 ezer telephelyen. Ezt 106 professzionális karbantartó vállalkozás, valamint ötvennél is több vállalati ügyfél bővíti folyamatosan.

Az ügyfélkör folyamatosan növekszik, minden tekintetben csak pozitív számokról tudok beszámolni. A rendszer kész arra, hogy a teljes hazai tűzvédelmi nyilvántartási igényt kiszolgálja és ennek megfelelően a törekvéseink sem változtak: a fiREG legyen egyfajta iparági standard, minden EHS vezetőnek mindennapos eszköze. Nagyszerű visszajelzések segítik a munkánkat és úgy látjuk jó irányba tartunk.

- Az első kérdésben már említettük az autógyártókat, de részletesebben mekkora vállalatok szerepelnek az ügyfeleik között? Milyen iparágakból érkeznek?

- Főleg a gyártóipar, létesítmény-fenntartó vállalkozások portfóliója hoz nagy számokat, de a logisztika is egyre inkább felismeri az elektronikusan vezetett naplózás előnyeit.

Állami intézmények, egyetemek ugyanúgy megtalálhatók a felhasználók között, hiszen sok ingatlannal, sokféle tűzvédelmi eszközzel rendelkeznek, aminek átláthatósága erősen korlátozott. Azt szoktuk mondani, hogy ha valaki igazán jól szeretné csinálni felesleges „izommunka” nélkül, akkor erre az eszközre van szüksége. Az automatizmusokkal, értesítésekkel megtámogatott rendszer sok esetben töredékére csökkenti a korábban gépiesen végrehajtott feladatokat.

- A fiREG szolgáltatása első hallásra inkább kényelmi beruházás. Hogyan teheti hatékonyabbá egy vállalat működését a tűzvédelem digitalizálása? Milyen előnyökkel jár a rendszer használata?

- Képzeljünk el egy sok ezer tűzvédelmi eszközzel rendelkező vállalatot. Nem kell messzire menni ahhoz, hogy ez olyan legyen, aminek telephelyei behálózzák az országot, Soprontól Szegedig. Jellemzően van egy központi felelős, akinek feladata, hogy a telephelyeken minden rendben legyen, beleértve a tűzvédelmet is. Hogy tudja ő átlátni, kontrollálni, hogy vajon a tűzvédelmi nyilvántartások rendben vannak-e? Odamegy? Bekéri a helyben vezetett naplókat? Ezek működő megoldások, de rengeteg erőforrást igényelnek!

Hogy szemléltessem a problémát, egy ilyen cégben dolgozó EHS vezetőt idéznék: „az üzemeltetői ellenőrzéseket többnyire vezetik. Kijárva ellenőrzöm, de van ahova egy évben csak egyszer jutok el. Van, hogy előbb érek oda, van, hogy a hatóság megelőz. Én ezt nem szeretném. Ha van rá mód, tudni akarom, hogy elvégzik-e és dokumentálják-e az ellenőrzéseket, így lennék nyugodt.

A tűzvédelmi berendezések azonosítását QR-kód matricák segítik.

A tűzvédelmi berendezések azonosítását QR-kód matricák segítik. | Fotó: fiREG.hu Kft.

Ebből jól látszik, hogy a szándék megvan a vezetőkben és keresik a költséghatékony megoldást. Ma pedig már egy kattintásra elérhető, hogy a fent említett tíz telephelyen minden rendben van-e, mik a soron következő feladatok, ezeket kinek kell elvégeznie. Ezt mind automatikusan, értesítéseket küldve a felelősöknek. Ahogy mondani szoktuk: mókuskerék helyett sokkal inkább kontrollinggá alakulnak át az EHS vezetők mindennapjai.

Tehát egyrészt rengeteg személyi erőforrás szabadul fel. Másik két aspektust kiragadva pedig inkább kérdésekkel válaszolnék, amit mindenki magának tud megválaszolni, mert eltérő válaszok lehetnek:

Vajon mennyit ér az, ha egy kötelezően ellátandó feladatkört teljes mértékben papírmentesít a vállalat, intézmény? Vajon mérhető-e megtérülésben az, hogy a tűzvédelemért felelős vezető a rendszer használatával biztos lehet abban, hogy teljes kontrollja van az elvégzendő feladatok, munkatársak, dokumentációk fölött?

A kérdéseken elgondolkodó majdani felhasználók sokszor további egyeztetés nélkül a mielőbbi használatba vételi lehetőség felől kérdeznek. A feladatunk, hogy ezt a sok esetben újként ható megoldást minél szélesebb körben megismertessük az üzemeltetőkkel, mert nagyon gyors megtérülést eredményez számukra.

- A vállalatot hat éve, 2017-ben alapították. Egy digitális, szoftveres szolgáltatás terén ennyi idő hosszú távnak minősül. Milyen frissítések és fejlesztések történtek a digitális tűzvédelmi platformon?

- Hosszú idő, de természetesnek mondható. Az alapítással egyidőben korai felhasználók bevonásával kezdtük a fejlesztéseket. A szemlélet azóta sem változott és ez az olvasók körében is bizonyára ismert Lean-szemléletet jelenti. A mi olvasatunkban: azt és csak azt fejlesztjük le, amire a felhasználóknak szüksége van. Se többet, se kevesebbet. Ennek eredménye, hogy szeretik használni a rendszert és a legtöbben magukénak érzik, hiszen olyan igényeket elégít ki, melyek a szakmától érkeznek és mindennapi bosszúságoktól szabadítják meg a felhasználókat.

A másik oka az elsőre hosszúnak mondható időszaknak, hogy ez egy teljesen új megközelítés, egy innováció. Már három éve dolgoztunk rajta, mikor a jogszabályi környezet 2020-ban lehetővé tette, hogy meghatározott feltételek mellett ne kelljen kinyomtatni a dokumentációkat. Tehát ha úgy nézzük, valódi lendületet csak az elmúlt három év adott, hiszen előtte még papírt kellett használni. Bár a dokumentáció már úgyis nagyságrendekkel előbb, gombnyomásra elkészült, nyomtatni kellett. Ez szűnt meg három éve.

Az elmúlt hat évben lefedtük a leggyakrabban használt tűzvédelmi berendezések elektronikus naplózhatóságát. Ez azt jelenti, hogy papírmentesen nyilvántartható: tűzoltókészülékek, tűzi vízforrások, tűzgátló berendezések, biztonsági világítások, hő- és füstelvezető rendszerek, vészkijáratok, beépített tűzjelző rendszerek, beépített oltórendszerek és a felsoroltak minden altípusai.

Ez óriási munka volt, de mára elmondható, hogy a legnagyobb gyárakat, létesítményeket is le tudjuk fedni.

- Milyen fejlesztéseket terveznek?

- Az igények nem csökkentek, ám ezúttal a munkavédelem irányba terelnek minket és állunk elébe. Bekerült már a rendszerbe a defibrillátorokat támogató modul, valamint készülnek a létrák, emelőgépek, egyéni védőfelszerelések és hasonló speciális modulok is. Ezeknél nagyon fontos, hogy a felhasználó teljesen kész megoldást kapjon, azaz azonnali használhatóságot biztosítunk. Nincs más feladata, mint a korábbi nyilvántartást importálja a platformra és máris folytathatja a munkát, immár munkatársakat is megfelelő jogosultságokkal bevonva.

Az elkövetkező néhány évben célunk, hogy vertikálisan és horizontálisan is támogatni tudjuk a nyilvántartások digitalizációját. Ez azt jelenti, hogy minél szélesebb körben használatba vegyék, valamint minél több modullal tudjuk segíteni a mindennapi munkát.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink