Olajozott Paccar-technika

Szerző: Gracza Zoltán | 2011.03.17. 08:00

A technika szinte minden problémánkra megoldást kínál. Eszközöket biztosít a tér leküzdésére, az idő múását megállítani azonban nem tudja. Az immár öt éves DAF XF105 fölött mintha mégis lassabban járna az óra mutatója, olyan jól hozza az eladási számokat.

Az 1997-ben bemutatott DAF 95XF még abban az évben elnyerte a Truck of the Year 1998 címet. Utódja, az XF95 2002-ben váltotta elődjét a holland gyártó kamionpalettájának élén. Ebben az évben azonban az új Iveco Stralis megelőzte a versenyben a DAF üdvöskéjét, így a 2003-as év kamionja választáson az XF95-nek meg kellett elégednie a második hellyel. Nem sokat tétlenkedtek hát a mérnökök, gyorsan megalkották az XF95 nagytestvérét, az XF105-öt, amelyet 2005 végén a nagyközönségnek is bemutattak. 2006 első negyedévében aztán elkezdődött a sorozatgyártás. A pár hónapos csúszás miatt az XF105 már csak a 2007-es év kamionja választáson indulhatott, amit a Renault Premium Route, a Volvo FL, valamint az FH16 előtt meg is nyert. Még ebben az évben – 2006 októberében –, másfél év párhuzamos forgalmazás után leállították az XF95 gyártását, így a 105 vezető szerephez jutott a DAF-nál.

A Super Space fülke a tetőre helyezett távolsági fényekkel egyedi látvány

A Super Space fülke mellett új, az Euro 5-ös és EEV normákat is teljesítő, a korábbiaknál nyomatékosabb motorokkal mutatkozott be az XF105. Az XF95 430 lóerős, 1950 Nm leadására képes motorja helyett, az XF105 410 lóerejéhez 2000 Nm társult. Ugyanígy az erősebb változatnál a 480 lóerőt 460, a 2100 Nm-es nyomatékot 2300 Nm váltotta. De mi változott azóta? Mit tesz a DAF annak érdekében, hogy az élmezőnyben maradhasson? Az XF105-be választható legerősebb, az Euro 5-öt kezdetektől teljesítő, majd EEV-s szintre emelkedő MX motor 510 lóereje és 2500 Nm-e ma már nem hozza lázba a vásárlókat. A DAF fejlesztői már az XF105 bemutatása óta ígérik az 560 lóerős MX motort, amit – ha elkészül – az amerikai piac igényei szerint, a többi DAF fejlesztésű motorhoz hasonlóan Paccar felirattal forgalmaznak majd, és a tengerentúlon is beszerelik a Peterbilt és Kenworth kamionokba. Erről a motorról azonban továbbra is csak álmodozhatunk. A kínálat egyelőre háromtagú maradt.

A 150 literes küldő tároló nyílásának mérete kisebb a szokásosnál
A vezetőülés kényelmes testhelyzetet biztosít hosszútávú utazásokhoz is
A formatervezett alumíniumlétra könnyen a felső ágy alá hajtogatható

Ugyanúgy változatlan a ZF AS-Tronic tizenkét fokozatú automatizált váltó, amely 2000 eurós felárért kapható az XF105-höz. A forgó- és bajuszkapcsolóval vezérelhető egység részesedése a legnagyobb DAF kamionok eladásában a pár évvel ezelőtti 10 százalékról az elmúlt években 90 százalékra nőtt. Ez az igen magas érték valószínűleg a flottavásárlók specifikációinak tudható be, mivel ezen a téren a reális részesedés pillanatnyilag 30-40 százalék szokott lenni. A DAF-hoz háromféle előre beállított programmal kapható az AS-Tronic. A terepre és a hosszú távú fuvarozásra optimalizált kivitel teljesen hétköznapinak számít, rendelhető azonban egy külön program a folyadék- szállító kamionokhoz is. A különleges szoftver a lehető legnagyobb mértékben igyekszik csökkenteni a váltás által keltett hullámzást a tartályokban.

Változatlan formában, magyar nyelvű üzenetekkel tárul elénk a műszerfal
65 literes fiók és 45 literes hűtő gondoskodik a vezető kényelméről

A tizenhat fokozatú kézi váltós verziókat leggyakrabban retarderrel kiegészítve rendelik meg az XF105 vásálói, ami a billencses kivitelek jellemző felszereltsége. Az automatizált váltóhoz is rendelhető retarder, a vásárlók legtöbbször mégis megelégednek a DAF motorok erősített motorfékével, az MX motorfékkel. Ez a hidraulikus működtetésű rendszer 2100-as percenkénti fordulatnál 320 kW teljesítménnyel lassítja a szerelvényt, de még 1500-as fordulaton is 200, 1100-nál pedig 120 kW felemésztésére képes. A DAF által fejlesztett 12,9 literes MX motorok élettartama az első nagyjavításig akár 1,6 millió km is lehet, míg olajcsere-intervallumuk távolsági fuvarozásban 90-150 000 km, terítőfuvarozásban 50-100 000 km, építési munkáknál pedig 30-60 000 km. A váltóegységek és a differenciálművek olajcseréje szintén felhasználási terület szerint változó, 180-540 000 km-ig terjedhet.

A Paccar felirat a nemzetközi értékesítés miatt kerül a hathengeresre
Centrifugális és papírszűrő gondoskodik az olaj minőségének fenntartásáról

A DAF az MAN-hez és a Mercedeshez hasonlóan ACEA E6-os, alacsony hamutartalmú olajat ír elő az XF105-höz. Az olaj hamuképzésének közel 50 százalékos csökkenését az adalékok és a kopásgátló összetevők arányának módosításával tudják elérni a gyártók. Erre azért van szükség, mert az Euro 1-es norma óta az MX motorok felső gyűrűhornya jelentősen közelebb került a dugattyú felső pereméhez, így annak hőmérséklete a korábbi 240-250 Celsius-fokról 320 Celsius-fok fölé emelkedett. Emiatt a technológiai változás miatt kénytelen magasabb elvárásokat támasztani a motorolajokkal szemben a DAF. Az elmúlt években az OMV-vel majd a Castrollal is kötött kenőanyagszállítási szerződést a holland gyártó magyarországi képvislete, ám 2010-től már nemzetközi viszonylatban és Magyarországon is a saját márkájú kenőanyagait ajánlja kamionjaihoz a cég. Így elmondhatjuk, hogy a DAF XF105 legnagyobb újdonsága a kenőanyag, amely lehetővé teszi a maximális élettartam elérését, mert a DAF szerint az XF sorozat a túlélésre született.

DAF XF105
Képgaléria (36 kép)
Hírlevél feliratkozás

Kiemelt partnereink

Ezt olvasta már?