Szolgáltatók Nyírő József: A magyar vállalatok tőkehiánnyal küzdenek, viszont muszáj beruházniuk és fejleszteniük

Nyírő József: A magyar vállalatok tőkehiánnyal küzdenek, viszont muszáj beruházniuk és fejleszteniük

Pardavi Mariann | 2018.01.17 09:30

Nyírő József: A magyar vállalatok tőkehiánnyal küzdenek, viszont muszáj beruházniuk és fejleszteniük

Hatalmas változás zajlik a járműiparban, itthon és nemzetközi szinteken egyaránt. Ennek a folyamatnak ugyanúgy lesznek nyertesei, akárcsak vesztesei. A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének (MAJOSZ) elnökével beszélgettünk egyebek mellett arról, kik lesznek a nyertesek.

– Milyen év áll a magyar járműipar mögött, különös tekintettel a tagvállalatokra?
A magyar járműipar jó évet tudhat maga mögött. Az iparág tagjainak jellemzően növekedett a megrendelés állománya és a jövőben is kedvezőek a kilátások, várható az autóipar erősödése. A statisztikai számok az előző évről még nem jelentek meg, de hamarosan a konkrétumokról is be tudunk számolni.

– Lecserélődött a szervezet vezetése. Mit gondol, milyen területeken tudott ezáltal megújulni a MAJOSZ?
– A szövetség vezetésében, az elnökségben csak a személyem változott, így a korábbi stabil működés jellemzi a tevékenységet. Viszont a főtitkári pozícióban is változás történt, ami a napi működés átalakulását jelenti. Az új felállás pár hónapja működik és megújulás alapköveinek lerakása zajlik. Nagyon fontos szempontok lesznek a jövőben az érdekképviselet erősítése, tanulmányutak, rendezvények szervezése, üzleti lehetőségek, kapcsolatok kiaknázása a tagság számára. Ezen kívül szeretnénk energiát fektetni a képzésekbe, mivel a jövő záloga a technológiafejlesztés és digitalizáció.

– Hogyan egészítik ki egymást az főtitkárral, Fieszl Zsuzsával?
– Az új főtitkárral már pár hónapja együttműködünk. Nagyon jól tudunk közösen dolgozni és jól kiegészítjük egymást. Zsuzsa elsősorban a marketing, kommunikáció és a rendezvényszervezés területéről érkezett, aktív, nagyon ambiciózus személyről beszélhetünk. Én a műszaki, szakmai és oktatási ismereteimmel egészítem ki a tevékenységet.

– Milyen rendezvények várhatóak a MAJOSZ-hoz köthetően 2018-ban?
– Az év eleji tervezési fázisban vagyunk. Több rendezvény van kilátásban és biztosan növekedni fog a rendezvények száma a tavalyi évhez képest. Viszont a konkrétumokat az elnökség jóváhagyása után tudjuk kihirdetni. Vannak különleges terveink ebben az évben, amihez reményeink szerint lesz költségvetési forrásunk.

– Melyek lesznek 2018-ban az autóipart meghatározó trendek?
– Az autóiparban komoly változások várhatóak a jövőben. Az egyik fontos tényező az alternatív energiaforrás hatása, a másik az önvezetés technológiája, valamint az Ipar 4.0, mint technológiai fejlődés mutatója lesz a jövő meghatározó trendje a következő időszakban.

– Mit gondol, a magyar vállalatoknak miben kell fejlődniük ahhoz, hogy beszállítókká váljanak? Mik a gyengeségeik? Hogyan tud ezeken a MAJOSZ segíteni?
– A legfontosabb tényező a technológiai fejlettség elérése. A hatékony, versenyképes termelés elengedhetetlen feltétele a beszállítóvá válásnak. Jelenleg a legnagyobb nehézség a magyar vállalatoknál, hogy biztosítsák a beruházáshoz szükséges pénzügyi feltételeket és képzett munkaerőt tudjanak alkalmazni a magas szintű technológia mellé. A MAJOSZ-nak ezekhez a nehézségekhez kell támogatást nyújtania, valamint az érdekképviseleti szerveknél lobbizni a területek fejlesztéséért.

– 2017-ben is rengeteg alkalommal számolhattunk be a hazai kis- és nagyvállalatok fejlesztéseiről, amelyek jellemzően a munkaerő bővülésével is járnak. Hogy látja, ezeket a munkaerő igényeket ki lehet elégíteni? Milyen lobbitevékenységet folytat a MAJOSZ az oktatás erősítésére, a megfelelő számú munkaerő képzése érdekében?
– Manapság a munkaerő piac helyzete okozza a legnagyobb nehézséget. Sajnos már növekedési korlátokat okoz a munkaerőhiány. Ezt a helyzetet jellemzően automatizálással lehet megoldani és ezek a folyamatok már elkezdődtek. Az oktatás, képzés számomra nagyon fontos tényező és személyesen is teszek az előrelépés érdekében, de a megfelelő érdekképviseleti szerveknél megtesszük a lépéseket az erősítés érdekében. Az elmondható, hogy jelenleg érzékelhető az oktatásra, munkaerőképzésre fordított energia befektetés és a továbbiakban is nagy jelentősége lesz a továbbképzésnek.

– Mit gondol, mivel lehet a gyerekeket, fiatalokat az autóipar felé mozdítani? Mit adhat az autóipar számukra?
– Azt gondolom, hogy a fiatalok körében nagy sikernek örvend az autóipar. Az egyik legdinamikusabban fejlődő iparágról beszélhetünk, különleges újdonságokkal, digitalizációval. A modernizáció, a smart megoldások és a legfejlettebb technológiai újdonságok jelennek meg az autóiparban. Ez mindenképpen komoly jövőképet, fejlődési utat mutathat a fiatalok számára.

– Az Ipar 4.0-val járó technológiák alkalmazása mennyire erősödött meg ebben az évben? A MAJOSZ tagvállalatai mennyire érzik a digitális átalakulás súlyát?
– Az Ipar 4.0 fejlesztések számunkra is nagyon fontosak, folyamatos előrelépés figyelhető meg a területen. Egyre több cég kezdi alkalmazni a fejlett technológiai megoldásokat. Komoly fejlesztési pályázatok jelentek meg a piacon, ami a teljes vállalkozói kör előrelépését szolgálja. Minden vállalkozás számára igyekezni kell, hogy a fejlődés sebességét felvegyék és alkalmazkodni tudjanak a jövőbeni kihívásokhoz. Azt gondolom, hogy a tagvállalataink tisztában vannak a digitális átalakulás súlyával és mindenki dolgozik az elérésén a lehető legrövidebb idő alatt.

– Az automatizálás a munkaerőhiány okozta probléma mértékét hivatott csökkenteni. Mit gondol, a tagvállalatoknak van-e elég tőkéjük a gyártósorok automatizálására, illetve az ott dolgozóknak van-e elég digitális tudásuk az új gépeket kezelni?
– Valóban az automatizálás az egyik megoldás a munkaerőhiány kezelésére. A magyar vállalatok egyik komoly nehézsége a tőkehiány, viszont nem lesz más kiút, mint beruházni és fejleszteni a versenyképesebb gyártás érdekében. Azt gondolom, hogy a pénzügyi szektor segítséget fog nyújtani a fejlesztés megvalósításához. A másik fontos tényező a siker eléréséhez a képzett munkaerő. A digitális tudás megszerzése és folyamatos fejlesztése minden cég számára létfontosságú. Biztosan van hiányosság a tudásban, de úgy gondolom, hogy képzéssel el tudjuk érni a megfelelő szintet.

– Az elektromos hajtás egyre nagyobb térnyerése hogyan befolyásolja a magyar vállalatokat? Egyetért azzal, hogy az ehhez kapcsolódó alkatrészek előállításához szükséges gépek vásárlása fellendíti a célgépgyártók és robotokkal foglalkozó cégek bevételét? Egyesek szerint a kábelgyártók is nyertesei lesznek a folyamatnak, hiszen egyre több a járművekben az elektromos alkatrész, amelyekhez kábelek szükségesek. Ön szerint ki lesz a következő évek nyertese?
– Az elektromos hajtás be fog gyűrűzni a vállalatok hétköznapjaiba, ezért meg kell próbálni alkalmazkodni a jövőbeni állapotokhoz. Lesznek a folyamatnak nyertesei és vesztesei is. Valóban a nyertesek között lehetnek a célgépgyártók és robotokkal foglalkozó cégek. A jelenlegi technológia tudásunk alapján az elektromosság térnyerése miatt a kábelgyártás is előtérbe kerülhet. Bízom abban, hogy leginkább nyertesei lesznek a változásoknak. Számunkra fontos, hogy támogassuk és nyertessé tegyük a tagvállalatokat, ezen fogunk dolgozni a jövőben.

Kiemelt Partnereink