Szolgáltatók Hat évig épült 43 kilométernyi román autópálya, most se adták át

Hat évig épült 43 kilométernyi román autópálya, most se adták át

MTI | 2019.08.13 16:38

Hat évig épült 43 kilométernyi román autópálya, most se adták át

Romániában elhalasztották a dél-erdélyi A1-es autópálya Dévától nyugatra haladó két - összesen 43 kilométert kitevő - szakaszának az átadását, mert az egyik szakaszon minőségi problémákat talált a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR).

Hirdetés

Razvan Cuc szállításügyi miniszter kedden kilátásba helyezte, hogy felbontják a szerződést a spanyol útépítővel. Az A1-es autópálya Déva és Marosillye (Ilia) közötti 22 kilométeres szakaszának, valamint a Marosillye és Holgya (Holdea) közötti 21 kilométeres szakaszának megnyitását hétfő estére tervezték a román hatóságok, de a CNAIR képviselője csak a Déva melletti szakasz átvételi jegyzőkönyvét írta alá a Tehnostrade - Spedition UMB román konzorciummal.

Lesz két használhatatlan szakasz

Amint Razvan Cuc szállításügyi miniszter kedden bejelentette: a másik szakaszon az észlelt minőségi problémák kijavítását és a garancia négy évről tíz évre történő kitolását kérte az építő Teloxim Con Srl. - Comsa Sa. - Aldesa Construcciones Sa. - Arcadis Eurometudes Sa spanyol konzorciumtól. Utóbbi nem egyezett bele a garancia kitolásába, és ahhoz sem járult hozzá, hogy az átvett Déva melletti szakaszon meginduljon a forgalom. Ehhez ugyanis egy olyan csomópontot kellene igénybe venni, ami már az át nem vett pályaszakaszhoz tartozik.

A miniszter kijelentette: ha a spanyol cég nem végzi el a kért javításokat, előkészítik a szerződés bontását. Razvan Cuc zsarolási kísérletnek tekintette és megengedhetetlennek nevezte, hogy a spanyol cégcsoport nem tette lehetővé a forgalom megindítását az átvett 22 kilométeres szakaszon. Hozzátette: a héten 73 millió lejes (4,9 milliárd forint) büntetési számlát állítottak ki az építőnek, és figyelmeztették, hogy további büntetésekre számíthat, ha nem javítja ki az észlelt hibákat. Szerinte a kért javítások tíz nap alatt elvégezhetők.

Rövidülne az utazási idő

A két elkészült autópálya-szakasz azt a hézagot csökkentené le a jelenlegi 57 kilométerről 13 kilométerre, amit a pálya két már megépült szakasza között országúton kell megtenni. Az elkészült, de meg nem nyitott pályaszakaszok építése 2013-ban kezdődött, és a munkálatoknak 2016 májusában kellett volna befejeződniük. A CNAIR honlapján közölt adatok szerint a Déva és Marosillye (Ilia) közötti 22 kilométeres szakasz, valamint a Marosillye és Holgya közötti 21 kilométeres szakasz áfa nélkül együttesen közel egymilliárd lejbe (68 milliárd forint) került. Az összeg 85 százalékát az Európai Unió kohéziós alapjából biztosították.

Kiemelt Partnereink