Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Már itt az autonóm rajzó robotméhecske, a BionicBee
2024.05.04 12:22Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Harmadik felvonás: mégse használható a dél-erdélyi autópályaszakasz
A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság felbontotta a szerződést a dél-erdélyi A1-es autópálya elkészült, de át nem vett Marosillye és Holgya közötti 21 kilométeres szakaszának kivitelezőjével. A történetnek több előző állomása is van, először úgy volt, hogy Dévától nyugatra átadnak 43 kilométernyi sztrádát, de csak a felét vehették birtokba az autósok. A hibás szakasz kijavítására haladékot kapott a kivitelező. Ám most derült ki, hogy semmit nem javított ki a spanyol konzorcium.
A hírt a romániai útépítéseket monitorozó, és a kivitelezőkkel jó kapcsolatokat ápoló Pro Infrastructura Egyesület jelentette be Facebook oldalán. Az egyesület szerint a szerződésbontás olyan, mintha egy ház kivitelezőjével a munka elvégzése után egy villanyégő hiánya miatt bontanának szerződést.
Minőségi problémák merültek fel
Mint arról korábban írtunk, a román szállításügyi minisztériumnak alárendelt CNAIR útügynökség augusztus 12-én tartotta a pályaszakasz műszaki ellenőrzését, és minőségi okokra hivatkozva elutasította a Teloxim Con Srl. – Comsa Sa. – Aldesa Construcciones Sa. – Arcadis Eurometudes Sa spanyol konzorcium által épített 21 kilométeres szakasz átvételét. Egy nappal később Razvan Cuc miniszter azt közölte, hogy 10 nap haladékot adott a kivitelezőnek a jelzett hibák kijavítására, valamint arra, hogy elfogadja a garancia kitolását a szerződésben rögzített négy évről tíz évre.
Az A1-es sztráda Dévánál, még a Déva-Marosillye szakasz építésekor. Forrás: Google |
Dévától nyugat felé Marosillyéig tehát megnyílt, Illyétől Holgyáig azonban zárva maradt a sztráda. A tíz nap gyorsan eltelt, a miniszter időközben úgy nyilatkozott, hogy ha az útépítő nem végzi el a kért javításokat, felbontják a szerződést, és a CNAIR saját költségen végezteti el ezeket. Azt is bejelentette a miniszter, hogy augusztus végéig megnyitják az autópálya-szakaszt.
A Csanádpalota-Nagylak határátkelőhelytől Nagyszebenig tartó A1-es autópálya két megépült szakasza között jelenleg 44 kilométeres szakaszon kell letérni a pályáról a régi országútra. A 21 kilométeres Marosillye–Holgya szakasz átadásával ez a távolság 13 kilométeresre csökkenne.
Hetedik éve készül
A vitatott pályaszakasz építése 2013-ban kezdődött, és a munkálatokat 2016 májusáig kellett volna elvégezni. A CNAIR korábbi közlése szerint az útépítési szerződésben áfa nélkül 579,92 millió lejes (40,6 milliárd forint) kivitelezési díjban állapodtak meg a spanyol cégcsoporttal. Az összeg 85 százalékát az Európai Unió kohéziós alapjából, a fennmaradó részt a román költségvetésből biztosították.
Nyitókép: A sztráda Dévánál