Techtogether Öt magyar középiskolás is rajthoz áll Rotterdamban

Öt magyar középiskolás is rajthoz áll Rotterdamban

Pardavi Mariann | 2014.03.05 09:59

Öt magyar középiskolás is rajthoz áll Rotterdamban

A Shell Eco Marathon alapvetően az egyetemek, főiskolák versenye, ám a kivétel erősíti a szabályt: nem jellemző, de az elszántabb csapatok között akadnak diákokból verbuválódott teamek is. Ezek egyike magyar, ráadásul nincs okuk szégyenkezni, eredményeik vetekszenek az idősebb, tapasztaltabb, és a cégek által jobban támogatott versenytársaikkal szemben. Mészáros Károllyal, a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola oktatójával és a diákokból álló team vezetőjével beszélgettünk.

– Idén harmadszor indul a csapatunk Rotterdamba – kezdte Mészáros Károly. A csapatvezető elárulta, hogy az első járművüket az iskola egy volt diákjától kapták, s azt alakították át – az intézmény profiljának megfelelően – elektromos hajtásúvá. A volt tanuló nem mellesleg az a Kutasi Zoltán, aki a Kecskeméti Főiskola zászlaja alatt csapatvezetőként indul májusban Hollandiában. – Egy kilowattórának megfelelő energiával tavaly 187 kilométert tettünk meg, vagyis a távot körülbelül harminc forintból hoztuk ki. 2013-ban negyvenhatan indultunk a versenyen, s ezzel az eredménnyel a huszonkettedik helyen zártunk. A megmérettetést komoly műszaki ellenőrzés előzi meg, úgy gondolom, már az büszkeség, hogy a szigorú szabályoknak megfelelő járművet sikerült építenünk.

2011-ben még jobb helyen végeztek: hatodikként 371 kilométert hagytak maguk mögött. S hogy mi az oka a teljesítménykülönbségnek? A csapatvezető rövid válasza csak ennyi volt: ötven kilogramm. Ennyivel volt ugyanis nehezebb a tavalyi autó az első évben kölcsönkapott könnyű járműhöz képest. A 2013-as jármű 47 kilogrammot nyomott, ezt idén a karbonszálas karosszériának köszönhetően a felére csökkentették: ugyan még alakulhat, de a legtúlzóbb becslések szerint is legfeljebb 25 kilogrammal (plusz az 50 kilogrammos sofőr súlyával) állnak rajthoz Rotterdamban. 2014-ben a tavalyi eredmények felülmúlása a cél.

A Shell Eco Marathon célja, hogy egy liter üzemanyaggal vagy egy kilowattórának megfelelő energiával a lehető legnagyobb távolságot tegyék meg saját tervezésű és építésű járműveikkel a csapatok. A versenyt évente rendezik meg Európában, az Egyesült Államokban és Ázsiában. Idén huszonhat ország háromezer diákja és hallgatója méretteti meg magát.

– A diákjaink kettőig az iskolapadban ülnek, utána van időnk a járműre, igaz, nem sokáig. Kora este ugyanis indulnak haza, hogy fel tudjanak készülni a másnapi órákra, dolgozatokra. Egyetemen, főiskolán ezzel szemben nincsenek napi szintű megmérettetések, több idő jut a járműre – tette hozzá Mészáros Károly, aki azt is megemlítette, hogy a versenyre készülő diákok olyan technikákkal ismerkedhet meg, melyekkel a tanórák során aligha.

Létszámban is van különbség a hallgatói csapatokhoz képest: míg nem ritka az ötven-hatvan egyetemistából álló team, addig a Kandó Elektricet mindössze öt diák alkotja, és három oktató, aki segíti őket.

Az interjú készítésekor még hetvenhat nap állt a csapatok rendelkezésére, ki is használták a kecskeméti diákok a fenn maradó időt: napjaikat a karosszéria összeragasztásával töltik. Még előttük áll a festés, a szerelés, nem utolsó sorban pedig a tesztelés.

Készül a Kandó Electric a Shell Eco Marathonra
Kattintásra képgaléria nyílik.

Kiemelt Partnereink