Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Virtuális tervezőlabort adtak át a Műegyetemen
A Gép- és Terméktervezés Tanszék új laboratóriumának kialakítását a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. több mint 10 millió forinttal támogatta.
A laborban egyszerre 12 gép-, illetve terméktervező mesterszakos hallgató ismerkedhet meg a modern mérnöki munka különleges területeivel. Czigány Tibor, a Gépészmérnöki Kar vezetője szerint az adományozó cég minőségi szemléletmódját tükrözi, hogy a maguk eszközeivel támogatják a mesterszakos hallgatók diplomaszerzését - közölte a bme.hu.
– Ez a labor egy hosszú út kis állomása – vélekedett Oláh Antal, a Knorr-Bremse ügyvezető igazgatója az átadáskor. Visszaidézte pályája kezdetét, amikor Németországban lehetősége nyílt összehasonlítani, majd megtapasztalni a magyar mérnöki képzés magas színvonalát. Később, már az anyavállalat magyarországi cégvezetőjeként mindig arra törekedett, hogy a kutatás-fejlesztés itthon maradjon. A magas színvonalú képzés alapfeltétele a versenyképesség és a minőségi szakembergárda-utánpótlás biztosításának, ezért a Knorr-Bremse és a BME közös akarattal nyitja meg ezt a labort – nyomatékosította.
Fotó: Philip János (bme.hu) |
– 15 évre nyúlik vissza heti rendszerességű párbeszéden alapuló együttműködésünk – ismertette Váradi Károly egyetemi tanár, a kooperáció kulcsembere. A Gép- és Terméktervezés Tanszék oktatója elmondta, hogy az elmúlt félévben 18 hallgató dolgozott három, a járműgyártáshoz kapcsolódó projektfeladaton. Az együttműködés legfrissebb eredménye hat diplomaterv, valamint egy doktori dolgozat.
A laboratóriumban található eszközöket a Gépészmérnöki és az Ipari terméktervező mérnöki mesterszak hallgatói használhatják a Virtuális termékfejlesztés című tárgy kiscsoportos gyakorlatain. Emellett projektfeladatok, illetve diplomamunka-témák kidolgozását is szolgálja a labor – folytatta a bemutatást Horák Péter tanszékvezető egyetemi docens.
A laborban használható modern eszközöket és az első hallgatói eredményeket Körtélyesi Gábor egyetemi adjunktus ismertette. Az új oktatási egységben nagy szerepet kap a 3D-s szkennelés és a mérnöki rekonstrukció alkalmazása a tervezésben és az áttervezésben. Az ún. reverse engineering a többi között a termékminőség ellenőrzése, a gyors prototípus-készítés, a pót- és csereszabatos alkatrészek, valamint az elhasználódott szerszámok javítása területén használható.
A nagyobb méretű tárgyak beolvasását Kinect szenzorok, kisebb méretű tárgyak és finomabb részletek pontosabb digitalizálását pedig lézerszkenner segíti, amely szkennelő robottal is rendelkezik. A szkennerek vezérlését külön programok biztosítják. A labor további szoftvereszközeivel a mérések eredményeképpen kapott pontfelhő feldolgozható aszerint, hogy a cél műszaki dokumentáció készítése, szimuláció elvégzése vagy áttervezés (parametrikus ill. szabadfelületű geometriákra egyaránt).
A képmegjelenítés aktív és passzív 3D-s eszközeinek alkalmazását is bemutatják a mérnöki tervezésben és kommunikációban. A labort használó hallgatók és kutatók számára nagy segítséget jelentenek a sztereoszkopikus 3D megjelenítésre alkalmas munkaállomások, amelyekhez a magyar fejlesztésű Leonar3Do eszközök csatlakoznak. Így a virtuális és a kiterjesztett valóság eszközöket is alkalmazhatják a termékek áttervezésében. Segítségükkel a tervezés kezdeti fázisában készülő ötletrajzokat közvetlenül 3D-ben lehet elkészíteni, illetve a beszkennelt objektumok szabadfelületei módosíthatók, újratervezhetők.
Alapvető tanszéki indíttatás a BME Formula Student csapatának támogatása is, akik a közelmúltban mutatták be legújabb autójukat.
A teljes cikk itt olvasható.