Techtogether Tesztek, tesztek és egy kevés szerencse kell a Pneumobilhoz

Tesztek, tesztek és egy kevés szerencse kell a Pneumobilhoz

Pardavi Mariann | 2015.02.17 06:27

Tesztek, tesztek és egy kevés szerencse kell a Pneumobilhoz

A Kecskeméti Főiskola hallgatói már a kezdetektől fogva részt vesznek a Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen, melyet idén nyolcadik alkalommal rendeznek meg. Az intézmény Tandofer nevet viselő csapata 2013 májusában vett részt először a sűrített levegővel hajtott járgányok versenyén – igaz, akkor még Dóz-air néven. Akkor egyből sikert könyvelhettek el: megnyerték a a konstrukció eredetisége kategóriát, továbbá ők lettek a legsikeresebb első résztvevők is. Gulyás Martinnal beszélgettünk.

A VIII. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyre ötvenhat csapat nevezett összesen huszonnégy egyetemről, és a mezőny fele külföldről érkezik Egerbe. Ti idén harmadik alkalommal mérkőztök meg. Mit gondolsz, mi kell a sikerhez?
A mai versenyek mára már kiélezettnek mondhatók. A top 5-ben résztvevő csapatok járművei nagy távolság megtételére képesek, továbbá a sebességük se lebecsülendő. Némely autó akár az 45-50 km/h sebességet is eléri. Ilyen járművekkel szemben bizony nehéz felvenni a harcot. A verseny megnyeréséhez sok tényező közrejátszik, elég összetett. A három versenyszám közül kettőben az autó erőforrása, továbbá a jármű menetdinamikája játszik kulcsszerepet. A harmadikban az autó fogyasztása a döntő. Ahhoz, hogy egy jármű gyorsan, viszonylag kevés levegő elfogyasztásával haladjon, nem könnyű kivitelezni. A sikeres szerepléshez úgy gondolom, hogy a jármű sorozatos tesztelése is döntő szerepet játszik. A vizsgálatok során fény derülhet a jármű esetleges hibáira, továbbá ennek köszönhetően sikerülhet megtalálni a megfelelő beállítást az autó számára. A verseny megnyeréséhez szükséges egy jól megtervezett és megépített jármű, továbbá a versenyt megelőző sok-sok tesztelés. S végül egy kis szerencse is.

Milyen járművel készültetek a május 8-9-én megrendezendő versenyre?
Az első járművünk egy négykerekű beleülős jellegű autó volt. A következő évben tanulva a hibákból új autót építettünk, már háromkerekű kivitelben, amely szintén beleülősnek számít. Az előző évi autónál jóval könnyebb, mindössze 80 kilogramm. Az autó nagyjából 300 Nm-es nyomatékra képes. Teljesítményét tekintve nagyjából 2 lóerős. Az autóval elért legnagyobb sebességünk 53 km/h. Az első autóhoz képest a jelenlegi járművünk rengeteget fejlődött. A jelenlegi autónkba már egy korszerű, fokozatmentes agyváltó gondoskodik a gördülékeny váltásról, amelyet saját fejlesztésű vezérlő működtet.

Mivel foglalkoztok jelenleg?
Az idei versenyre nem építünk új autót, a meglévőt fejlesztjük tovább. Szeretnénk a jámű kisebb hibáit kijavítani, továbbá a sorozatos tesztekkel megtalálni az optimális beállításokat. Mivel az időjárás sokszor kedvezőtlen számunkra, ezért a kinti tesztelések megnehezítik a helyzetünket. Ennek okáért építettünk az autó számára egy saját tesztpadot, amivel valós körülményeket szimulálva tudjuk az autót vizsgálni, a jármű egy helyben állása mellett. Ez nagyban megkönnyíti munkánkat, hiszen független az időjárástól tudjuk az autót mérések alá vetni. Jelenleg tehát az jármű finomításán folynak a munkállatok.

Mit érdemes tudni a csapatról? Hányan vagytok, milyen szakra jártok?
Csapatunk négy hallgatóból áll: Kohári Roland, Ábelovszki Márton és Ábelovszki Ádám mellett én veszek részt a munkában. Jómagam, Márton és Roland utolsó éves gépészmérnök szakos hallgatók vagyunk. Mi hárman felelünk a mechanikai, gépészeti részekért. Ádám a tavalyi év folyamán már végzett mérnökinformatikus szakon, jelenleg a Mercedes Benznél dolgozik Kecskeméten. Az elektronikai részért legfőképpen ő felel. A csapatot mindig jó hangulat jellemzi, a műhelyben való viccelődés elengedhetetlen, de ugyanakkor motiváltak vagyunk. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a kitűzött mérföldköveket sikeresen teljesítsük.

A pneumatika olyan mérnöki terület, amelyről tanulmányaik során általában csak keveset tanulnak a hallgatók. Hogy látod, tudod-e hasznosítani a pneumatikában szerzett ismereteid?
A iskolai tanulmányaim befejeztével szívesen dolgoznék a járműiparban, hiszen a pneumobil versenyek alatt számos ismeretet szereztem a járműépítést illetően. Nem bántam meg, mikor jelentkeztem csapatommal a versenyre, hiszen olyan tapasztalatot, tudást nyújt, amelyekre főiskolai éveim alatt nem tehettem volna szert. A pneumatikai ismereteimet pedig egészen biztosan hasznosítani tudom a későbbiekben.

Kiemelt Partnereink