Techtogether FSH 2013: Magyarországon fejlesztett termékekkel versenyeznek

FSH 2013: Magyarországon fejlesztett termékekkel versenyeznek

Panker Gergő | 2013.08.27 07:29

FSH 2013: Magyarországon fejlesztett termékekkel versenyeznek

A Formula Student Hungary 2013 második napján sajtótájékoztatót tartott a rendezvény egyik főszponzoraként saját standdal is jelenlévő Continental. A hannoveri központú vállalat a tájékoztatóra meghívta a két induló magyar csapat, a BME FRT és a KEFO Motorsportot két-két csapatvezetőjét, akiktől egy interjú keretén belül tájékoztatást kaptunk a csapatuk működéséről, az épített járművekről és a versenysorozat jelentőségéről.

A BME és a Kecskeméti Főiskola autói a vasárnap délutáni endurance futamon

BME FRT-től Kling Sándor csapatkapitány és Katona Gellért csapatvezető, a kecskeméti KEFO Motorsportból Iványi Norbert csapatkapitány és Gál Bálint csapatvezető válaszolt a sajtótájékoztatón megjelent újságírók és az autopro.hu kérdéseire az autók műszaki felépítéséről, újdonságokról, a csapatok jövőjével és természetesen a Formula Student oktatásban játszott szerepével kapcsolatban. Az idén az elektromos hajtásra összpontosító BME csapata beszámolt az idei és a jelenleg is zajló fejlesztésekről, valamint a mezőnyben megfigyelhető fejlesztési tendenciákról. A belsőégésű motorral versenyző kecskeméti csapatot pedig megkérdeztük, mit gondolnak a győri Széchenyi István Egyetem SZEngine csapatának motorfejlesztési kezdeményezéséről.

KEFO Motorsport

AP: Hogy áll össze az intézményen belül a csapat, ki felügyeli a csapat összetételét?

BME: A BME FRT 2007-ben alakult akkori közlekedésmérnök doktoranduszhallgatók vezetésével. Ekkor 15 főből állt a csapat, de mára ez már kinőtte magát 70-80 főre. A csapat teljesen öntevékeny módon működik, a csapatkapitánnyal és csoportvezetőkkel együttműködve mi hallgatók tervezzük meg az autót, illetve készítjük el az autó költségvetését és intézzük a támogatásokat. Tanári segítséget is kapunk az intézményen belül, de a szervezetünk gyakorlatilag teljesen független az egyetemi oktatástól. A csapat egyesületként működik és ezen keresztül keressünk szponzorokat.

BME FRT

Kikből áll a vezetőség és hogy kerülhet be új csapattag?

BME: A csapaton belül minden egyes alcsoportnak – például elektronika, váz, kompozit anyagok – van egy vezetője, akit tapasztalat és megbízhatóság alapján választunk ki. Minden szeptemberben tartunk tagfelvételt, ahol különböző kérdőíveket kell kitölteniük a jelentkezőknek, továbbá van egy rövid elbeszélgetés. A végén ezeket értékeljük, majd pedig a pontszám alapján kerülnek be az új csapattagok. Tavaly szeptemberben 50 új tagot vettünk fel.

KEFO: Vannak tanárok, akik felügyelik a csapat tevékenységét, de alapvetően mi magunk intézzük a tagfelvételt. Nálunk annyival nehezebb egy kicsit a helyzet, hogy jóval kevesebb diák közül válogathatunk, mint mondjuk a BME, de mindent összevetve az új tagok kiválasztása nálunk is hasonlóan zajlik: szeptemberben bemutatjuk az előző évi versenyt, hogy felkeltsük az érdeklődést, majd a csoportvezetők segítségével integráljuk az új tagokat a csapatba. A csapattagság feltétele a hallgatói jogviszony, így aki végez az egyetemen, az a csapatból is kikerül.

BME: Amellett, hogy koordináljuk a tagfelvételt, igyekszünk a meglévő csapattagokat is folyamatosan motiválni, így vannak különböző teljesítményértékelő táblázataink. A csoportvezetők folyamatosan értékelik a hozzájuk tartozó csapattagokat, emellett évközben csapatépítő tréningeket szervezünk, hogy fenntartsuk az aktivitást.

Egy-egy nagyobb döntést ki hoz meg a csapaton belül?

BME: Ez ugyanúgy történik, mint a nagyvállalatoknál. Végignézzük, mik a lehetőségeink, mire van szüksége a csapatnak és kiválasztjuk a megfelelő megoldást. Ha nincs egyetértés az adott csoporton belül, akkor a csoportvezető feladata meghozni a döntést.

Erre a célra szolgálnak a meetingjeink, heti rendszerességgel tartunk csapatmeetingeket, valamint az egyes csoportok is rendszeresen találkoznak, ezenfelül csoportvezetői meetinget is tartunk, ahol csoportok vezetői megbeszélhetik az autó felépítését érintő kérdéseket és hozhatnak közösen döntéseket.

Fotó: KEFO Motorsport

Mi a helyzet azokkal a hallgatókkal, akik az egyetem után kikerülnek a csapatból?

KEFO: Van élet a Formula Student után is természetesen, sok korábbi tag került az egyetemet követően különböző versenycsapatokhoz, túraautó-csapatokhoz és formula szériák csapataihoz.

BME: Nálunk a volt csapattagok 90%-a a támogatóinknál helyezkedik el, így a tagság egyfajta ugródeszkaként is funkcionál. Az egyik volt csapattagunk például a ThyssenKruppnál fejlesztési vezető. A versenyzéssel kapcsolatban csapatunkból Bári Gergő alapító tagunkat említenénk, aki a WTCC-ben versenyző Zengő Motorsportnál Michelisz Norbert főmérnöke, de ott dolgozik még Juhász Szabolcs is. A kamionkupában pedig Kiss Norbi főmérnöke, Bakó Csaba szintén csapatunkból került ki.

KEFO: Tőlünk is vagyunk most hárman, akik Formula 2000-es csapatnál dolgozunk versenymérnökként, illetve szerelőként.

A BME FRT csapata a főszponzor Audi Hungaria standjánál

A jármű felépítésében a kulcs a motor, ezt ti magatok építitek vagy kívülről szerzitek be?

KEFO: Mi gyári motorkerékpár motort használunk, amit a versenyszabályzatnak megfelelően alakítottunk át. Saját gyártásba nem fogtunk bele, mert egyelőre még nem látunk benne perspektívát. Óriási munka a motorfejlesztés.

BME: Eddig öt benzines autót készítettünk, idén pedig a harmadik elektromos autóval érkeztünk. Az elektromos autó esetében a hajtás egy kicsit más, a tekercselést nem mi végeztük, az elektromos motorokat külső cégtől vásároltuk meg. A korábbi években a benzines motor esetében sok változtatást végeztünk, egy Yamaha R6-os motort alakítottunk át: a vezérműtengely saját fejlesztés, a hengerfejet átalakítottuk, egyedi kovácsolt alumínium dugattyúkat használtunk. A szabályzatban leírtak alapján egy 20mm-es szűkítőt kell alkalmazni, amely alaposan lefojtja a motort, így a programozást elölről kell kezdeni, továbbá a szívórendszer és a kipufogórendszer is teljesen egyedi.

KEFO: Egy kész motort alakítunk át, melyet később a fékpadon újraprogramozunk. A mezőny egészét tekintve a legtöbb csapat így dolgozik. A jelenlegi mezőnyben csupán egy csapat van, akik saját fejlesztésű motorral érkeztek (az osztrák Joanneum Racing, akik egy átalakított AMG Mercedes motort használnak – a szerk.). A legnépszerűbb blokkok a már korábban említett Yamaha R6 és a CBR 600.

Hány versenyen indultok?

KEFO: Mi Kecskemétiek egy versenyt, a magyarországi Formula Student versenyt tűztük ki célul, de a jövőre már szeretnénk például a németországi Hockenheimringre is eljutni.

Fotó: KEFO Motorsport

Mennyi tesztlehetőség áll rendelkezésre?

KEFO: Két hetet teszteltünk, ezalatt körülbelül 3-400 km-t futott az autó. Mind a motoron, mind pedig a futóművön sok beállítást kellett kipróbálni, és szerencsére számos műszaki hiba még a tesztek során kijött, így egy elég megbízható autóval tudtunk idejönni.

BME: Nálunk a munkafolyamat úgy nézett ki, hogy szeptembertől decemberig tartott a tervezési folyamat, a tervezést úgymond befagyasztottuk és egy előadáson bemutattuk a koncepciónkat a támogatóink előtt. Januárban elkezdődött a gyártás, május 16-án volt az úgynevezett „roll-out”, ahol bemutattuk az autót az újságíróknak és az érdeklődőknek is, ezután pedig elindult a tesztidőszak. Idén 500 km-t futott az autó a tököli tesztpályán, ami elég jónak mondható. Idén két versenyen vettünk részt, a csehországi Formula Student versenyen és az FSH-n, ahova már negyedik éve jöttünk.

Mennyire tud az egyetemi tanulmányaitokba beépülni ez a projekt?

BME: Vannak olyan tantárgyak és projektek, ahova be lehet venni az itteni munkafolyamatokat, amely lehet például egy alkatrész kidolgozása. Ez nagy segítség, hiszen ilyenkor kettő az egyben működik. Az egyetem egyre nagyobb segítséget nyújt és így tudja támogatni a csapatot.

Emellett a Formula Studentre való felkészülés egy olyan gyakorlati tapasztalatot ad, amely az egyetemen elsajátítható tudás mellett rendkívül hasznos az autóiparban. A sorozat eredetileg is e célból indult az Egyesült Államokban, hogy legyen gyakorlati tapasztalatuk a frissen végzett mérnököknek. Rengeteget számít, hogy egy ilyen projekt során a Formula Student mérnökei különböző problémákkal találkozhatnak a tervezés és gyártás során.

Hanula Barna, a győri Széchenyi István Egyetem és az Audi Hungaria autógyár által közösen működtetett Járműipari Tanszékcsoport vezetője a SZengine standjánál

KEFO: Én fontosnak tartom még megemlíteni a csapatmunka és a proaktivitás serkentését. Azok a diákok, akik innen kerülnek ki, sokkal érettebben és talpraesettebben kezdhetik el a munkát frissdiplomásként.

BME: Így van, nagyon fontos az együttműködés és az együtt dolgozás. Az egyetemen a diákok általában saját maguknak és saját magukért dolgoznak, míg később már egy nagyobb vállalat érdekeit kell szem előtt tartaniuk, egy ilyen projekt viszont már korábban tanulási lehetőséget biztosít ilyen téren is.

Mennyit tudtok tanulni a többi csapattól, mennyit számít, hogy látjátok, min dolgozott a többi csapat az év során?

BME: Rendkívül sokat. A versenyen elég családias a hangulat, így tudunk kérdezni a többi csapattól egy-egy megoldással kapcsolatban. Itt a versenyeken személyesen is tudunk beszélni, de van egy fórum, ahol évközben is zajlik az eszmecsere a csapatok között.

KEFO: Meg tudjuk nézni egymás autóját, nagy titkok nincsenek a boxutcában.

BME FRT

A BME FRT-től Kling Sándor csapatkapitányt és Katona Gellért csapatvezetőt az autó felépítésével kapcsolatban kérdeztük. A BME tavaly két csapattal indult a Formula Student Hungary-n, idén azonban inkább az elektromos hajtásra helyezték a hangsúlyt.

Mennyire új az autó az idei évben?

A szabályzatban szerepel, hogy bizonyos százalékban új autót kell építeni minden évben, így nem lehetséges kétszer ugyanarra a versenyre ugyanazzal az autóval készülni. Vázból és például egyes futóműalkatrészekből teljesen újat kell készíteni. Nálunk a hajtás az, amely a tavalyinak a továbbfejlesztett változata. 2012-ben használtuk először ezeket az elektromos motorokat, illetve akkumulátor pakkot, és ezt fejlesztjük tovább, de emellett a váz terén is átalakítás történt. Mi egyedülálló módon karbon-kompozit monocoque-ot használunk. Magyarországon először építettünk ilyen autót, felváltva az acélcsővázat egy héjszerkezetű szénszálas vázzal, amelyet Székely Béla tervezett.

Nem mondanám, hogy gyerekcipőben jár, de a kompozit technológia körülbelül 30 éve indult, míg az acéltechnológiának már évszázados múltja van. Ez nagy kihívás, illetve maga a gyártás és megvalósítás is több munkát igényel. Nemzetközi viszonylatban is mondhatjuk, hogy egy könnyű monocoque-vázat sikerült építenünk. Olyan technológiával dolgozunk, amelyet elsősorban a repülőgépiparban és a hajóiparban használnak, illetve a Formula 1-ben.

BME FRT

Mennyi fejlesztés előzte meg ezt az újítást?

Ez egy hosszú fejlesztés eredménye. Már említettem, hogy vannak tantárgyaink, ahol felhasználhatjuk ezeket a témákat, így néhányan már foglalkoztak különböző projektfeladatokban a monocoque-kérdéssel. A gyártástechnológia fejlesztése és tesztelése, illetve anyagok kiválasztása tavaly szeptemberben kezdődött.

A Formula Studenten nem csak kész autókkal, hanem tervekkel is lehet indulni, és 2010-ben már egy monocoque-tervvel másodikak lettünk ebben a kategóriában. A megvalósítási fázist tehát már megelőzte két év tervezés.

Mit tudtok mondani az elektromos hajtást illetően?

Az elektromos motor két darab vásárolt EMRAX elektromos léptetőmotor 35 kW névleges teljesítménnyel, amelyek egyenként túlvezérelhetők 60 kW-ig. Az akkumulátort Kínából rendelt lítium-vas-foszfát cellákból építjük össze, összesen 84 darabból.

Sok csapat alkalmaz különböző aerodinamikai elemeket, hatalmas első- és hátsószárnyakat. Mekkora lehetőségeket rejt magában ez a terület?

Úgy tűnik egyre többet, ám egy ilyen aero-pakk súlya 20-30 kg, ami akár 10%-kal is megdobhatja az autó súlyát, így el kell dönteni, hogy a tömeget növeljük és a tapadást javítjuk vagy inkább menjünk minél könnyebb autóval. Nagyon jó eredményeket érnek el szárnynélküli autók is, de egy alaposan kitesztelt aerodinamikai csomagnak úgy tűnik, egyre nagyobb jelentősége van itt a Formula Studenten is. Mi is elkezdtünk nyitni ebbe az irányba, idén már készítettünk szárnyakat, ám az autóra még nem raktuk fel, sok idő kell, míg megismerkedünk ezzel a területtel, ám ha tartani szeretnénk a lépést a külföldi csapatokkal, mindenképp fel kell zárkóznunk.

BME FRT

Vannak hosszú távú terveink is, amelyek nem biztos, hogy a tervezés megkezdése utáni fél évben beépítésre kerülnek, ilyen például a karbon kompozit felni is. Megemlíteném még, hogy a belsőégésű motorblokkal sem álltunk le teljesen. Nemrég elindítottunk egy kétéves projektet, a motort jelenleg is fékpadon teszteljük és ha ígéretes lesz az eredmény, akkor akár már 2014-ben beépíthetjük egy Formula Student versenyautóba. Tavaly két autóval indultunk, idén az elektromos hajtásra helyeztük a hangsúlyt, jövőre pedig meglátjuk, melyik lesz az ígéretesebb koncepció.

Mi történik az autókkal a verseny után?

Van olyan autó, amelyet kiállítási célokra megtartunk, illetve minden év végén tartunk egy úgynevezett fundrive-ot, ahol a csapattagok és a szponzoraink kipróbálhatják a versenyautót. Továbbá van olyan autó, amelyet felhasználunk a következő évi autó fejlesztésénél. A 2009-es autót például felhasználtuk a következő évben és ebből született a 2010-es elektromos járművünk.

Elérhetnek ezek az autók valaha szériaközeli állapotot?

Nem, viszont a statikus versenyszámok része egy üzleti prezentáció, amelyen belül a csapatoknak el kell készíteniük egy sorozatgyártást is tartalmazó üzleti tervet. A projekt lényege azonban nem a sorozatgyártás, hanem a fejlesztési, tanulási folyamat.

Csoportkép a többi csapattal és a szervezőkkel

Melyik nehezebb terület, a fejlesztés vagy az üzleti- és költségtervek elkészítése?

A BME-n természetesen van gazdaságtudományi képzés is, így a csapatunkban vannak olyan tagok, akik ilyen jellegű tanulmányokat folytatnak. Ez teljesen más szemléletet kíván, ezért is vagyunk ilyen sokan a csapatban. Párhuzamosan halad a tervezés, a költségvetés összeállítása, a támogatók felkeresése, marketing, PR és HR tevékenységek, így tavaly alakult egy 15 fős menedzsment csoport, amely csak ezekkel a területekkel foglalkozik.

Hova helyeznétek el magatokat ebbe a mezőnyben a szakértelem és a költségvetés terén?

Van egy mérőszám, amely jól szemlélteti ezt: a Formula Student világranglistáján szereplő 500 csapatból tavaly sokkal régebb óta működő és nagyobb költségvetésű csapatokat megelőzve a 27. helyezést értük el.

A Continental által szponzorált csapatok csoportképe

Pilótáknak van motorsportban szerzett tapasztalatuk?

Előírás, hogy a pilótáknak az egyetem hallgatóinak kell lenniük. Vannak olyanok, akik rendelkeznek szimulátoros vagy más versenyzői múlttal, de erre is van egy kiválasztási folyamatunk: gokartpályán, szimulátorokkal, majd pedig magában a versenyautóban is kipróbáljuk őket, a végén a leggyorsabb pilóták vezethetnek a versenyen.

Mik a reményeitek a mostani hétvégével kapcsolatban?

Nagyon pozitívan állunk hozzá a hétvégéhez, vannak versenyszámok, például az oldalterhelés, az autocross és több statikus szám, ahol egyértelműen a dobogós helyezés a cél.

A BME FRT eddigi legjobb eredményét érte el az idei Formula Student Hungary-n. Az összetettben 9. helyet megszerző csapat az első helyen végzett a műszaki tervezés versenyszámban, valamint a második helyet szerezte meg a statikus számok összetett versenyében. A BME csapata továbbá elnyerte a leghatékonyabb autónak járó díjat is.

KEFO Motorsport

A rendezvényen kiállítóként részt vett a győri Széchenyi István Egyetem SZEngine csapata, akik saját fejlesztésű motorral készülnek a versenysorozatra. Idén elkészült az első generációs motor, szeptemberben pedig bemutatják a számos újdonságot felvonultató evo2-es modellt. A Földesi Péter, a Széchenyi István Egyetem rektora elmondta, hogy a csapat célja, hogy két éven belül egy megbízható és versenyképes motorral szolgáljon a többi csapat számára. A KEFO Motorsportból Iványi Norbert csapatkapitányt és Gál Bálint csapat menedzsert az elképzelésben rejlő potenciálról, illetve arról kérdeztük, hogy nyitott lenne-e a kecskeméti csapat egy ilyen jellegű kooperációra egy másik magyar egyetem hallgatóival.

Van előnye a SZEngine csapat kezdeményezésének?

Hatalmas előnye van egy ilyen kezdeményezésnek, mivel már eleve a szabályzatban megadott 20mm-es szűkítőre fejlesztik a motort. Ezen felül egy motorfejlesztő csapattal közvetlenül tudnánk együttműködni. Jelenleg egy használt Yamaha motort használunk, amelyet átalakítottunk, ám a Yamaha-tól szinte semmilyen tanácsot nem tudunk kérni. Nyilván változtathatunk néhány paraméteren, például az olajnyomáson, de az rengeteget számítana, ha közvetlen kapcsolatban lehetnénk a motorfejlesztőkkel, ám mindehhez az kell, hogy egy stabil és versenyképes motorral álljanak elő.

A legtöbb csapat átalakított Yamaha, illetve CBR motorokat használ

Mennyire jelentene hátrányt, hogy egy át kellene alakítani a jelenlegi konstrukciót?

Nagyon nagy változtatást igényelne egy új motor beszerelése, teljesen át kellene alakítani a hajtás többi részét. Emellett a motorról sajnos még sokat nem tudunk (most készülnek bemutatni a második generációs modellt, amelyet már autóba is be szeretnének építeni – a szerk.), azonban nagy előny, hogy magyar fejlesztőcsapatról van szó, helyben vannak, magyarul beszélnek, remekül működhetne a kooperáció, amely nagyon fontos egy ilyen projekt során.

Ha sikerül nekik egy versenyképes termékkel előrukkolni, akkor láttok esélyt arra, hogy a csapatok erre rákapnak?

Persze, mindenképpen.

A képen balról jobbra: Palkovics László, a Knorr-Bremse kutatási és stratégiafejlesztési igazgatója, Cséfalvay Zoltán államtitkár, Földesi Péter, a Széchenyi Egyetem rektora és Csütörtöki Tamás, a rendezvényt szervező az X-Meditor Kft. autó üzletágának vezetője

A KEFO Motorsport az összesített versenyben 18. helyet szerezte meg. A kecskemétiek az endurance futamon és a dinamikus számok összetett versenyében is a 15. helyet szerezték meg, megelőzve több nagyobb és a mezőnyben régebb óta jelenlévő csapatot.

A BME FRT és a KEFO Motorsport beszámolóiból jól látszik a csapatokon belüli és – ha a SZEngine példáját vesszük, – az egyes fejlesztőcsapatok közötti kommunikáció és kooperáció fontossága. A rendezvény maga is nagy hangsúlyt fektetett az autóipar és a gazdaság különböző szereplői közötti kommunikáció serkentésére: a szombati sajtótájékoztatón Cséfalvay Zoltán államtitkár elmondta, hogy a Formula Student Hungary azért is nagyon fontos, mivel az országban néhány évvel ezelőtt bevezetett duális rendszert erősíti és a vállalatokkal való együttműködésre ösztönzi a csapatokat. Az államtitkár hangsúlyozta: folyamatban van egy 22 milliárd forintos versenyképességi szerződés, amelynek célja az egyetemek és vállalatok közötti kommunikáció megerősítése.

Palkovics László, a Knorr-Bremse kutatási és stratégiafejlesztési igazgatója és a Mérnökök a Járműves Műszaki Felsőoktatásért Egyesület elnöke a sajtótájékoztatón fontos bejelentést tett: a meglévő autóipari együttműködés átalakítása érdekében cél egy járműmérnöki egyesület létrehozása, amely a hazai autóipar igényeinek megfelelően többek között az egyetemek és a vállalatok közötti együttműködés és kommunikáció javítására irányulna.

Kiemelt Partnereink