Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Már itt az autonóm rajzó robotméhecske, a BionicBee
2024.05.04 12:22Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ezer kilométer egy literrel?
Az Óbudai Egyetem Shell Eco Marathonra készülő csapata azt az ígéretet tette tavaly, hogy idén megkétszerezik teljesítményüket. Az idei cél tehát legalább 1000 kilométer megtétele a versenyszabályoknak megfelelően mindössze egy liter üzemanyagból. Kerekes Attilát, az Oeco nevet viselő csapat vezetőjét kérdeztük a felkészülésről.
– Hogyan telt az elmúlt év? Mit tett a csapat azért, hogy valóra tudja váltani az ígéretét?
– Az általunk használt motor nem saját fejlesztés, hanem egy Hondától kapott erőforrás, melyet mi alakítottunk át és fejlesztettük a céloknak megfelelően. Benzinbefecskendezésűvé alakítottuk, levettük a karburátort, továbbfejlesztettük a szelepvezérlését, különválasztottuk a vezérműbütyköket. Az átalakítások után legalább ezer kilométert remélünk, igaz, ez függ a körülményektől is.
Kerekes Attila csapatvezető |
– Milyen körülmények befolyásolhatják a teljesítmény alakulását?
– Rotterdamban nagyon változatos az időjárás, perceken belül fordul át az idő naposból esősbe, hidegből melegbe. A hőingadozáshoz alkalmazkodnia kell a motornak is.
– A csapat hitvallása szerint nincs lehetetlen, csak mindig új kihívás. Ezúttal milyen nehézségeket állított elétek a 2014-es versenyszabályzat?
– Idén megfordították a pálya irányát, így ahol korábban lejtő volt, az most emelkedővé alakult. Ez valamennyire ugyan befolyásol minket, de minden csapatot egyformán érint. Ugyanakkor az új irány kisebb szögű kanyarokkal is járt, emiatt mi jócskán módosítottunk a karosszérián. Többek között így került a karosszérián belülre a kerék a korábbi évekkel ellentétben. Az új jármű a kormányzás és karosszéria kialakítása révén jobban manőverezhető. Az átgondolt tervezésnek köszönhetően nem lassul le nagyon az emelkedőn felfelé. 2015-re minden járműnek elsőkerék kormányzásúnak kell lennie, ezt sejtetik a megváltozott irány miatt kialakult új pályaívek is.
– Min dolgozik a csapat jelenleg?
– Négy teamből áll az Oeco: motorért, karosszériáért, futóműért és menedzsmentért felelősök vannak. Ennek megfelelően mindenki a saját részlégével foglalatoskodik jelenleg is.
– Milyen technikai adatokat érdemes tudni az Óbudai Egyetem autójáról?
– Az előző versenyen egy 45 kilogrammos járművel indultunk. Ugyan még nem végleges, de úgy tűnik, idén könnyebb súllyal állunk rajthoz. A motor egy 35 köbcentiméteres erőforrás.
Kattintásra képgaléria nyílik. |
– Mit gondolsz, találkozhatunk-e az utakon járművetekkel pár év múlva?
– Akár már most is futhatna a városokban. Más kérdés, hogy a társadalom még nem áll készen egy ilyen járműre. Univerzális autókra rendezkedtek be: olyat vásárolnak, ami megfelel bevásárolni, alkalmas nyaralásra, és a városban is közlekedhetnek vele. A mi autónk a városi közlekedésre alkalmas. Át kell alakulni az emberek hozzáállásának: vagy mindenki hasonló járművel közlekedik városban, vagy senki. Például egy esetleges balesetből az jönne ki rosszabbul, aki a mi autónkhoz hasonlót vezet.