Trend Egyetemi szinten méri a kibocsátást az Energotest

Egyetemi szinten méri a kibocsátást az Energotest

Kovács András | 2017.12.04 09:36

Egyetemi szinten méri a kibocsátást az Energotest

Izgalmas és aktuális területhez, az autók kipufogógázának méréséhez nyert 713,2 milliós pályázatot az Energotest, a Szegedi Tudományegyetem és a Contireg Mérnökiroda konzorciuma. A sikeres fejlesztés autóipari cégek figyelmét is felkeltheti.

Az Energotest Diagnosztikai és Automatizálási Kft., a Contireg Mérnökiroda Kft. és az SZTE új fotóakusztikai elven működő gépjármű kipufogógáz emisszió mérési technológia fejlesztésébe kezdett. A LAser BOx Rapid emission measurement technology című GINOP-2.2.1-15-2017-00036 azonosító számú pályázaton elnyert 713,2 millió forintos támogatással megvalósuló program célja olyan, gépjárművekbe beszerelhető tesztberendezés fejlesztése, amely közel valós időben képes a kipufogógáz-összetételt mérni, elemezni. A pályázati támogatás mértéke 81,73 százalék.

A személygépjárművek emissziós mérési elvét több mint húsz éve dolgozták ki. Az eltelt időszak alatt kifejlesztett módszerek a nitrogén-oxidok mérésében nem vezettek áttöréshez, amit e szennyező anyagok szintje folyamatosan igazol. A gépjárművek számának drasztikus emelkedésével együtt nő az igény az emisszióval kapcsolatos ismeretek bővítésére. Az induló kutatás-fejlesztési projektben az egyetem kutatói a lézertechnológiáért, a fotóakusztikus mérésekért, a két cég szakemberei a mérés-adatgyűjtésért felelősek.

Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora elmondta, egyre nagyobb az igény olyan technológiákra, melyek alkalmasak arra, hogy menet közben mérjék a gépjárművek károsanyag-kibocsátását. Hangsúlyozta, a hároméves projekt célja az SZTE-n kidolgozott technikával olyan fedélzeti eszköz fejlesztése, amely energiafelvételével, méretével, kezelhetőségével sem változtatja meg a gépjármű tulajdonságait.

– A műszer lézeres-fotóakusztikus analizátor egysége várhatóan szinte minden releváns paraméterében felül fogja múlni a jelenleg a részecskekibocsátás mérésére alkalmazott technológiákat, olyan újszerű, a hatékony emissziós bázisú motorfejlesztéshez elengedhetetlenül szükséges mennyiségi és minőségi információkhoz juttatva a motorfejlesztőket, autógyártókat, melyek révén hatékonyabb, az egyre szigorodó kibocsátási normáknak is eleget tevő dízel- vagy benzinüzemű motorok fejlesztése válik lehetővé – mondta a Szegedi Tudományegyetemen tartott projektindító sajtótájékoztatón Zentai Tamás, az Energotest ügyvezetője.

Energotest fejlesztésű aszinkron kisminta hajtás egyetemi oktatáshoz és járműipari fejlesztéshez.

A szakembertől megtudtuk, 76 előminősített pályázatból került az első helyre az övék. Ez szerinte annak köszönhető, hogy nem csak csiszolgatják a méréstechnikát, hanem a következő fejlesztési lépcsőben kapcsolódni kívánnak a jármű integrált rendszeréhez, s ha szükséges befolyásolják a kibocsátást. – Ez az, amiben a mi programunk több, mint az összes többi – hangsúlyozta. Szerinte a világ felgyorsult, nekik is gyors méréstechnikát kell kifejleszteniük.

Az elnyert pályázat eredményeként a gépjárművekbe könnyen integrálható berendezés egyedülálló lesz a piacon, megnyitva az utat az intelligens vezérlő technológiák fejlesztése felé. Megvalósulhat a megbízható, gyors, közel valós idejű, nagy tömegű emissziós adatgyűjtés és feldolgozás, amelynek fő célpiaca az autógyárak. Zentai Tamás úgy véli, a fejlesztés komoly érdeklődésre számíthat a jelentős autóipari cégektől, gyártóktól és beszállítóktól is. Rajtuk túl a kapcsolódó méréstechnikai kutató-fejlesztő, illetve minősítő intézmények, valamint hatóságok és ellenőrző szakmai szervezetek is potenciális vevők lehetnek.

A LAser BOx Rapid emission measurement technology nem kizárólag motordiagnosztikai célú műszerek fejlettebb változataként fog részesedést szerezni a már meglévő piacon, hanem teljesen új, eddig nem létező piacok kialakulásának az esélyét is magában hordozza.

Az 1990-ben alapított, ma közel száz főállású alkalmazottnak munkát adó Energotest az elmúlt 28 év során több időtálló márkanév – például EnergoPower vagy EnergoTOM – alatt jelentős fejlesztéseket hajtott végre. Ezek hosszú időn keresztül alkalmazható eredményt jelentenek az autós piac számára. A cég fejlesztette a többi közt az Energoline komplett mérésadatgyűjtő és kiértékelő programot. Ezzel dolgozik a Közlekedési Hatóság szinte minden állomása, a Magyar Autóklub teljes hálózata, valamint számos további javító- és vizsgabázis az országban.

Kiemelt Partnereink