Logisztika Óriási csapást mérhet a gazdaságra az aszály

Óriási csapást mérhet a gazdaságra az aszály

autopro.hu/Sz.K. | 2023.09.03 08:21

Óriási csapást mérhet a gazdaságra az aszály

A kép illusztráció. | Fotó: Pexels

A panamai régiót sújtó aszályok és az évtizedek óta tartó rossz vízgazdálkodás folyamatos problémákat okozott a víziút számára. A Panama-csatornán uralkodó aszályos időjárás miatt a vállalatok kénytelenek az ezen a fontos vízi úton működő ellátási láncot újragondolni.

A szokásosnál sekélyebb vízállás miatt a hatóságok csökkentették a Panama-csatornán naponta áthaladó hajók számát és korlátozták a hajók maximális súlyát. Mindez idő- és pénzköltséggel jár az arra szállító vállalatok számára.

A korlátozott tonnatartalom miatt néhány vállalatnak a rakományt, elsősorban a konténereket kellett kirakodnia. „A konténerek egy részét kipakolják, és teherautókra, vagy vasútra rakják” - mondja Andrew Thomas, az Akroni Egyetem marketing és nemzetközi üzleti tanszékének docense és a „The Canal of Panama and Globalization” című könyv továbbá a „Növekedés és kihívások a 21. században” című könyv szerzője.

A Panama-csatorna hatósága 36-ról 32-re csökkentette a csatornán naponta áthaladó hajók számát; a média szerint a várakozási idő elérte a három hetet, egyesek pedig több mint kétszáz hajó elmaradásáról számoltak be.

A vállalatok látszólag patthelyzetbe kerültek. Ha úgy döntenek, hogy hajójuknak továbbra is a csatornán kell áthaladnia, akkor a torlódás miatt hosszabb várakozási idővel kell szembenézniük; hasonlóképpen, ha a vállalatok úgy döntenek, hogy alternatív útvonalat keresnek, akkor hosszabb szállítási idővel kell szembenézniük.

Egy kulcsfontosságú vízi útvonal

A Panama-csatorna régóta meghatározó a globális kereskedelem és a nemzetközi ellátási láncok szempontjából. A Reuters szerint 2022-ben több mint 14 ezer hajó haladt át a csatornán. A Panama-csatorna leggyakoribb használói a konténerszállító hajók, amelyek az Északkelet-Ázsia és az Egyesült Államok keleti partvidéke között forgalmazott fogyasztási cikkek több mint 40 százalékát szállítják.

„Az egészet édesvízzel működtetik. Ez az egyedülálló a Panama-csatornában, hogy nem az óceán vizét használják a hajók felemeléséhez és leeresztéséhez a zsilipekben. Édesvizet használnak, ami természetesen az esőből származik” - mondja Thomas.

Amikor a csatornát az 1900-as évek elején kialakították, a zsilipeket egy bizonyos méretű hajók számára építették. Ami kulcsfontosságú volt a csatorna mai jelentőségében, az a vízi útvonal bővítése volt, mondja Thomas.

Több ország energiaellátása is a csatornán múlik

Eredetileg a csatornát a konténerhajók számára akarták bővíteni, a hatóságok új felhasználási módot fedeztek fel a frissen kibővített Panama-csatorna számára.

„Ezek a hatalmas, folyékony földgázzal működő hajók az Egyesült Államok keleti részéből átkelhetnek a csatornán, és Kínába, Indiába, Koreába, Japánba mehetnek. Így a Panama-csatorna sokkal fontosabbá válik a világ több országa számára, mint valaha” - mondja Thomas.

Rövid távú hatások

Az Akroni Egyetem professzora szerint a fogyasztói áruk iparágát érintik a leginkább a korlátozások. Bár a csatorna egyik legfontosabb feladata a cseppfolyós földgázt szállító hajók fogadása, nem kell aggódni az azonnali energiaválság miatt.

Az ellátási lánc lehetséges következményei nagyban függenek attól is, hogy mit hoznak az elkövetkező hetek és hónapok.

Thomas megemlíti, hogy Panamában az elmúlt hetekben esőzések és viharok voltak, ami valószínűleg azt jelzi, hogy az esős évszak csak későn kezdődött. „Lehet, hogy eljutunk szeptemberig, októberig, és a csatorna jól fog működni, rengeteg friss vízzel, mert jön az esős évszak”.

A nagyobb probléma, amelyet az aszály csak súlyosbít, Thomas szerint az ország vízgazdálkodása. A kirakodás és a hajók számának és súlyának korlátozása csupán ideiglenes megoldás erre az átfogó problémára.

Hosszú távú kilátások

Thomas a jobb vízgazdálkodásban látja a hosszú távú megoldást az aszály okozta problémákra. Bár lesznek olyan évek, amikor a kívántnál kevesebb eső esik, a későbbi problémákat a tárolt és megőrzött vízzel lehet enyhíteni, mondja.

Ami a csatorna kilátásait illeti, Thomas pozitívan tekint a jövőbe; úgy látja, hogy idővel Panama alkalmazkodik a hatékony vízvédelmi erőfeszítésekhez, és optimalizálja a csatornát a jövőbeli körülményekhez.

„Azt hiszem, hogy a szélesebb, hosszabb távú kilátások szerint a csatorna jó állapotban van. Jó kezekben van” - mondja. „Úgy gondolom, hogy a csatorna jövőjét és az ellátási láncban betöltött szerepét végső soron sokkal inkább a piac határozza majd meg” – írja az IndustryWeek.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink