Logisztika Logisztikai szolgáltatóvá válna a Nefab

Logisztikai szolgáltatóvá válna a Nefab

Pörge Béla | 2022.12.22 07:17

Logisztikai szolgáltatóvá válna a Nefab

Fotó: Nefab

Interjú Tóth Bálinttal, a Nefab Packaging Hungary Kft. új ügyvezetőjével az előtte álló kihívásokról, a cég jövőjéről, valamint arról, hogyan dolgozik a Nefab a saját és partnerei károsanyag-kibocsátásának csökkentésén.

- Kezdjük az interjút egy fontos hírrel: Ön sales managerből a Nefab Packaging Hungary Kft. ügyvezetője lett. Milyen feladatok állnak Ön előtt ebben a pozícióban? Milyen vízióval vágott neki az új feladatkörnek?

- Nagyon szerencsés helyzetben vagyok, a cégen belül a különböző szervezetek és csoportok kiválóan működnek együtt, és külön-külön is. Ebből a szempontból nem gondolom, hogy különösebben nehéz dolgom lenne.

Ugyanakkor jelenleg a sales manager pozíciót is én töltöm be, ezzel kapcsolatban még meg kell hozni a döntést a folytatásról: szeretnénk-e egy ugyanolyan sales managert behozni, mint amilyen én voltam – aki több területet fog össze. A salesen kívül minden csoportnak van egy vezetője, így a kérdés az, hogy legyen-e egy vezető, aki összefogja a csoportokat, vagy csak a sales élére keressünk valakit, és ebben az esetben a kereskedelmi csoporton belül a csapatvezetők az ügyvezetőnek számolnának be a munkájukról. A kérdés tehát az, hogy mennyire szeretnénk átalakítani a kereskedelmi csoport felépítését.

Tóth Bálint, a Nefab Packaging Hungary Kft. ügyvezetője

Tóth Bálint, a Nefab Packaging Hungary Kft. ügyvezetője

A víziómat tekintve elmondható, hogy az elmúlt időszakban egy határozott, dinamikus növekedési pályán van a cég, ezt a fejlődést szeretnénk fenttartani. Ebben az egész csoport nagyon ambiciózus, szeretnénk még láthatóbbá válni a Nefab Csoporton belül is. Emellett kiemelten fontos, hogy a zöld, fenntarthatóbb anyagok nagyobb hangsúlyt kapjanak a cég életében, már csak azért is, mert ezek a Nefab saját fejlesztései.

Ami esetlegesen további kihívást okozhat, hogy Nith László, az előző ügyvezetőnk (aki regionális igazgatóvá lépett elő) elképesztő munkát végzett itt, óriási tisztelet övezi a magyar site-on belül és globálisan is, ehhez nehéz felnőni, de remélem idővel sikeresen tudom abszolválni.

- A folyamatos fejlődés mit jelent a mostani, nehezebb időszakban? Milyen évet tudhat maga mögött a Nefab? Hogyan érinti a céget az energiaválság?

- A tavalyi évhez képest mintegy 27 százalékos növekedést könyvelhetünk el idén. Ez a vevői igények és a szükségletek nagyon jó elkapásának is köszönhető, olyan megoldásokat tudtunk nyújtani a vevőinknek, amire szükségük volt. Emellett új piacokra is sikerült bekerülnünk, új vevőket is tudtunk szerezni, valamint a szolgáltatások terén is elindultunk.

Az energiaválság persze ránk is hatással volt, a rezsiköltségeink 40-50 százalékkal ugrottak meg, ez az összköltségünkben is érzékelhető, viszont a beszállítóinkat nagyon megütötte a válság, különösen a műanyagipari cégeket. Az áremelkedéseket a különböző cégek eltérően kezelték: volt, aki beépítette az áraiba, volt, aki energiafelárat kért. Mi ezeket a költségeket nem tudtuk egészében tovább hárítani.

Most úgy néz ki, stabilizálódik a helyzet, és talán jobb időszak vár ránk. Ami viszont aggasztó, hogy az energiaválság elsősorban Európát érintette, ami a globális piacon csökkenti a versenyképességünket. Szerencsére egyelőre ezt még nem látjuk, de ha huzamosabb ideig fennáll a válság, akkor ez is fejtörést okozhat.

- Mi volt a legfontosabb esemény az idei évben a Nefab számára?

- Globális szinten nagyon fontos esemény volt a FachPack kiállításon való részvétel. Ez a legnagyobb csomagolóipari kiállítás, amin komoly, szervezett társasággal vettünk részt, és így sikeres is volt számunkra a rendezvény – számos potenciális partnerrel sikerült felvennünk a kapcsolatot. A standot természetesen a német leányvállalat szervezte, nem mi, de a magyar csapat is kilátogatott.

Magyarországi szempontból kiemelendő, hogy 2022-ben ünnepelte a Nefab Packaging Hungary Kft. a fennállásának 20. születésnapját, továbbá idén – és tavaly is – a társadalmi felelősségvállalás központi szerepet töltött be az életünkben: fákat ültettünk, adakoztunk az ukrajnai háború kapcsán, és számos más programot is szerveztünk ezen a területen.

Szintén fontos volt a körülöttünk zajló események értelmezése: mind az energiaválság, mind az alapanyaghiány és az árak folyamatos változása ide tartozik, ezek kezelése és értelmezése komoly munkát jelentett számunkra. Ez jövőre meg fog változni, az áremelkedésekkel kapcsolatban véget ért a türelem, a partnereink csökkenést várnak, mi ezt remélhetőleg meg is tudjuk majd adni.

- Hogyan jelenik meg az innováció a vállalat életében, és egyáltalán a csomagolástechnikában?

- Az innováció a vállalat életében főleg az általunk kínált termékek és szolgáltatások terén értelmezhető. Több olyan termékünk debütált az elmúlt időszakban, ami a zöld céljaink elérését segíti. Például több papírt, rostalapú anyagokat használunk, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy mellőzzük a műanyagok használatát, hanem célunk a virgin anyagok helyett az újrahasznosított műanyagok szélesebb körű használata.

Olyan szolgáltatást kínálunk a vevőinknek, aminek keretében összegyűjtjük az egyértelműen beazonosítható eredetű műanyagcsomagolásokat, logisztikai tálcákat, ezekből granulátumot készítünk, és azt visszajuttatjuk az alapanyagot gyártó cégnek. Ez a szolgáltatásunk tavaly indult el, több autóipari vállalattal is kapcsolatban vagyunk emiatt.

Ez a szolgáltatás is megmutatja, hogy az újrahasznosított műanyagok nem feltétlenül képeznek nagyobb terhet a környezetre, mint a papír.

- Egy korábbi interjúnk alkalmával már beszéltünk arról, hogy lehet a műanyagalapú csomagolás környezetbarát. Ezzel kapcsolatos a Nefab GreenCalc elnevezésű programja: erről mit lehet tudni, hogyan haladnak a fenntarthatósági céljaik felé?

- A GreenCalc már több, mint tízéves program, ám sokáig nehézkes volt a használata. 2021. január 1-jére jutottunk el oda, hogy tisztán lássuk az eredményeinket. A Nefab idén is azt a célt tűzte ki maga elé, hogy minél nagyobb mértékben csökkentse saját és partnerei károsanyag-kibocsátását. Ebben az összes telephelyünk aktívan részt vesz, sajátjuknak érezve a kitűzött célt – idén például tízszázalékos részt jelentett a salesesek bónuszában, ha elérjük a célt, ezzel is motiválva őket a projektek elindítására.

Amint az imént említettem, az életcikluselemző programunkkal jegyzett eredményünket tavaly január 1-jétől vezetjük. Eddig globálisan 360 ezer tonnával sikerült csökkentenünk a károsanyag-kibocsátásunkat, ami közel 60 ezer személyautó éves kibocsátásával ér fel. Ehhez a számhoz a magyar egység megközelítőleg 15 ezer tonnával járul hozzá idén, ez mintegy 2700 autóval ér fel. Európai szinten a második helyen állunk ezzel a számmal, az első az anyavállalatunk, vagyis a svédországi egység.

A rendszerben most nagyon sok olyan projektünk van bent, ami jövőre indul el, ezekkel még nem is számol a GreenCalc – csak a tényleges felhasználást követően lehet látni a számokat, ezért a következő években komoly emelkedést várunk. A jövő évi előzetes tervünk a magyar egység részéről 20 ezer tonna. A cégcsoport teljes vállalása 2026-ig tízmillió tonna, ebből a magyar gyárnak legalább 100 ezer tonnát kell vállalnia.

- Milyen tervekkel készülnek a 2023-as évre?

- Szeretnénk a szolgáltatási portfólióinkat bővíteni, nem szeretnénk úgy megmaradni a köztudatban, hogy a „svéd cég, ami dobozokat és csomagolásokat árul”. Szeretnénk logisztikai szolgáltatóvá is válni – raktározás, szállítmányozás, nyomon követés. Már most is rengeteg megoldásunk van ezekre, emellett tálcatisztítások, szortírozások és újrahasznosítás terén is jelen leszünk – külföldön ez már több egységünknél működik, Magyarországon is szeretnénk elindítani.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink