Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapestről egyszer már elküldött buszokat bérel a BKV
2024.05.05 12:23Ön tudja, hogy miért levegővel töltjük fel az abroncsokat?
2024.05.05 08:18Az MI megmondja a politikai hovatartozását pusztán az arcára nézve
2024.05.05 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Betehet az autóiparnak a Tajvan körüli konfliktus
A Tajvan körüli konfliktus súlyosbodása ismét fokozhatja a már enyhülésbe váltott félvezetőhiányt. Ez azonban csak egyike azon kockázati faktoroknak, amik idén megzavarhatják a globális kereskedelmet, így az autóipari ellátási láncokat is.
A január 13-i tajvani elnökválasztás a Tajvan és Kína közti kapcsolat milyenségében is meghatározó lehet. A Kínai Kommunista Párt és Hszi Csin-ping kínai elnök a kommunista ország részének tekintik Tajvant, és kitartanak azok egyesítése mellett. Az Everstream Analytics kockázatelemzése szerint ez ahhoz vezethet, hogy idén Tajvan egy meghatározó konfliktusponthoz válik. A cég szerint „bármilyen eszkaláció, legyen az kibertámadás, tengeri blokád, hadgyakorlatok, vagy egy valódi invázió (Tajvan ellen), pusztító hatással lenne a globális ellátási láncokra.”
Ez a jóslat még inkább érthetővé válik, ha azt nézzük, hogy Tajvanból származik a világ félvezetőinek közel 39 százaléka. Az Everstream szerint a sziget kínai megszállása esetén globálisan mintegy 350 milliárd dollár befektetésre lenne szükség a tajvani források kiváltása érdekében.
A félvezetők azonban csak egyike azon termékeknek, melyek kereskedelme megszenvedheti a feszültségek növekedését. A cég szerint a Tajvani-szorosban való közlekedés akadályoztatottá válása a szoroson áthaladni kívánó konténerhajók felét érintené.
A magas kockázat miatt az Everstream azt tanácsolja a vállalatoknak, hogy dolgozzanak ki stratégiát külön a tajvani helyzet kezelésére. Ez magába foglalhatja a más régióban lévő beszállítók keresését, a készletszintek átgondolását, illetve a légiszállítás biztosítását.
A bűnözőkkel és az időjárással is számolni kell
Az Everstream elemzése számos más veszélyt is megjelöl az idei évre vonatkozóan. Ezek közé tartozik, hogy a Kína és Egyesült Államok közti ellentétek újabb termékek kereskedelmét nehezíthetik meg szankciók folytán.
Egy másik, de már nem politikai eredetű veszélyforrást képeznek a kibertámadások. Az Everstream szerint 2023-ban az ellátási láncokat ért kibertámadások száma 202 százalékkal nőtt éves bázison – ami az elmúlt öt évben a támadások számának legnagyobb mértékű emelkedését jelenti. Mi több, a mögöttünk hagyott évben az autóipart érte a támadások tizede.
A szélsőséges időjárási jelenségek sajnos szintén felkerültek a kockázatok listájára. Az időjárás valójában a vezető oka az ellátási lánci zavaroknak, és a statisztikához csak hozzájárul, hogy a Panama-csatorna tavaly a legnagyobb szárazsággal küzdött a mérések 1950-es kezdete óta, és hogy 2024 első négy-öt hónapjában nem lehet a helyzet érdemi javulására számítani. A hajók áthaladásának lassulásával egyes üzemeltetők a Szuezi-csatorna felé fordulhatnak, ahol azonban a jemeni húszik támadásai késztetik más útvonalak keresésére a társaságokat.
Mindennek a tetejébe az Everstream Automotive Logistics által szemlézett jelentése szerint idén a téli viharok erősödése is hatással lesz az autóipari ellátási láncokra, amikben az elmúlt években előbb a koronavírus-járvány, majd a chiphiány keltett zavarokat.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!