HR Ablak Pörög a robotizáció, de az oktatás még nem kapcsolt

Pörög a robotizáció, de az oktatás még nem kapcsolt

autopro.hu | 2023.01.24 07:17

Pörög a robotizáció, de az oktatás még nem kapcsolt

Dr. Széll Károly, az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar egyetemi docense (jobbra) és Haray Norbert, az ABB Kft. Robotika és Gyártásautomatizálás üzletágának vezetője a közös sajtóbeszélgetésen | Fotó: ABB

Jelentős beruházásokra lesz szükség az élethosszig tartó tanulás támogatásához, hogy a meglévő és a jövőbeli munkaerő boldogulhasson a robotika és az automatizálás korában – hívta fel a figyelmet az ABB Kft. az Óbudai Egyetemmel januárban megtartott közös sajtóbeszélgetésén.

Hirdetés

Az európai vállalatok közel háromnegyede (74 százaléka) és az amerikaiak 70 százaléka tervezi, hogy a globális kihívásokra, a munkaerőhiányra és az üzleti környezetet uraló bizonytalanságra válaszolva haza vagy egy közeli régióba telepíti vissza tevékenységeit, ezáltal növelve ellátási láncának rugalmas állóképességét és piaci jelenlétének fenntarthatóságát – állapította meg az ABB felmérésében (Supply Chain Survey, 2022), amelyet a két térségben vállalatvezetők körében készített. A vállalatok többsége – az európai válaszadók 75 és az amerikaiak 62 százaléka – a következő három évben a robotika és automatizálás terén megvalósuló beruházásokkal tenné könnyebbé ezt a reshoring vagy nearshoring váltást.

Jelentős hiányosságok

A robotika és az automatizálás iránti, fokozott érdeklődés ellenére az ABB 2022-es globális oktatási felmérése mégis jelentős hiányosságokat tárt fel az oktatás és a képzés terén, ahol a jövő hálózatba kapcsolt és automatizált munkahelyein való munkavégzéshez szükséges készségek elsajátíthatók lennének.

„Bár a megkérdezett oktatási szakemberek 80 százaléka egyetért abban, hogy a robotika és az automatizálás fogja alakítani a foglalkoztatás jövőjét a következő tíz évben, jelenleg csupán minden negyedik oktatási intézmény alkalmaz robotokat oktatási programjaiban” – mondta Haray Norbert, az ABB Kft. Robotika és Gyártásautomatizálás üzletágának vezetője. Az ebből eredő hiányosságok veszélyeztetik az újraiparosítás sikerét. A technológiát szállító vállalatok, az oktatási intézmények és a kormányzatok együttműködése szükséges ahhoz, hogy a társadalom felkészüljön a munkahelyek átalakulására, teljes mértékben kihasználja a rugalmas automatizálásban rejlő potenciált, és megragadja a folyamatban lévő újraiparosítással feltáruló új lehetőségeket.

Az ABB ennek érdekében új képzési központokkal – közöttük az Ausztriában 100 millió eurós beruházással tavaly létesített globális innovációs és képzési kampusszal – bővíti robotikai és automatizálási oktatási programját. Az Egyesült Királyságban, Németországban és Brazíliában működő új, regionális képzési központokkal együtt ez a beruházás világszinten negyven fölé emelte az ABB képzési létesítményeinek számát, amelyekben évente több mint 30 ezer iskolai, főiskolai és egyetemi diákot, valamint szakmunkástanulót és munkavállalót oktatnak. A képzési központok az ABB meglévő oktatási kínálatát egészítik ki, amely világszerte több mint 100 iskolában és egyetemen érhető el.

„Kiterjedt tapasztalatával és robotikai megoldásokból álló portfóliójával az ABB a robotok tanulási programokba való beépítését terméktámogatással és képzéssel is segíti az oktatási intézményekben” – mondta Haray Norbert. „Az ABB több mint 40 országban működik együtt iskolákkal, főiskolákkal és egyetemekkel annak érdekében, hogy a diákok elsajátítsák a robotprogramozás és működtetés alapjait. Partneri kapcsolatunk révén az intézmények részt vehetnek az automatizált megoldások kutatásában és fejlesztésében a tényleges alkalmazásokban történő felhasználás érdekében, ezáltal a diákok foglalkoztatási lehetőségeit is javítják.”

Hazai példa

Magyarországon az ABB 2016 óta alakított ki hasonló együttműködést a hiánypótló robotikai képzés terén a hazai felsőoktatási intézményekkel, közöttük az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karral, és a programok vonzerejét tükrözi, hogy hallgatói összlétszámuk évente 20 százalékkal növekszik.

Robotkar az Óbudai Egyetem Robotika Laborjában

Robotkar az Óbudai Egyetem Robotika Laborjában | Fotó: ABB

„Ipari robotizálási szakmérnöki képzésünk célja, hogy az ipar igényeinek megfelelő tudást adjunk hallgatóinknak egy gyakorlatorientált továbbképzés keretében, amely az ipari folyamatok, gyártósorok fenntartására, továbbfejlesztésére, a robotintegrációs és karbantartási folyamatok megismerésére helyezi a hangsúlyt” – mondta Dr. Széll Károly, az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar egyetemi docense. „Robottechnikai Központunk országosan egyedülálló robotparkja valós ipari környezetet teremt a hiánypótló képzéshez, amelyet a közeljövőben angol nyelven is elérhetővé teszünk.”

A BSc oklevelet adó, péntek délutánonként zajló négy féléves képzés mellett az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar 1-2 napos moduláris képzéseket is kínál a robotprogramozás és működtetés különböző témaköreiben.

Az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar ipari robotparkja tíz darab robotkarral országosan is kiemelkedőnek tekinthető, illetve valós ipari környezetet biztosít képzéséhez.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink