HR Ablak Nem kell sok idő, hogy új autóipari központja legyen Magyarországnak

Nem kell sok idő, hogy új autóipari központja legyen Magyarországnak

Kuthi Áron | 2019.02.14 05:03

Nem kell sok idő, hogy új autóipari központja legyen Magyarországnak

Bemutatta 2019-es Salary Guide munkaerőpiaci szakmai útmutatóját a Hays. A toborzó cég a múlt héten rendezett ügyféltalálkozón szektorspecifikus előadásokon mutatott rá az idei trendekre. Az autóipari gyártó és beszállítói szereplőket érdeklő folyamatokat Vizkeleti László, a Hays mérnöki és gyártási, illetve logisztikai és supply chain divíziókért felelős menedzsere világította meg.

Hirdetés

Elsőként Debrecen BMW miatt hirtelen megnövekedett súlyáról beszélt, és arról, hogy az egyetemisták, fiatal szakemberek hogyan választanak várost, lakóhelyet azután, hogy befejezték tanulmányaikat. Sokáig úgy volt, hogy csak Budapest tudja felmutatni a változást, a pezsgést, amire a fiatal szakemberek számításaik megtalálása mellett vágynak. De ha sorba vesszük, hogy Debrecenbe jön a BMW, a Continental, a Bürkle, a Krones, és gyárat épít a ThyssenKrupp, bővíti üzemét a Teva és az FAG, nem beszélve az infrastrukturális fejlesztésekről, egyre világosabb, hogy a város munkahelyválasztás szempontjából reális alternatívájává válik a fővárosnak.

Ezért fontos, hogy erre a nagy méretű változásra a keleti régió munkaadói felkészüljenek, mert a legnagyobb munkáltatóknak nem okoz majd gondot, hogy magasabb béreket fizessenek, de a kis- és középvállalkozások szegmensében komoly bérfeszültségre és fluktuációra lehet számítani. A következő években egyre többen lesznek, akik 5-10, fővárosban vagy a Dunántúlon eltöltött munkaév után hazaköltöznek. A bérek erre reagálni fognak, hiszen a hazaköltözők magasabb bérelvárással rendelkeznek – figyelmeztetett a szakértő.

Mi épül, kikre van szükség?

Az ország földrajzi adottságai kedveznek a kereskedésnek, az ipartelepítésnek.

Itt vagyunk a gazdag, fejlett és fejlődő, egymással kereskedő országok között, egy hatalmas hajózható folyóval, kiépített vasúthálózattal, alföldi sajátosságokkal. Ami nem hátrány, ha autópályákat kell építeni. Magyarország közúthálózata a legfejlettebb a kelet-közép európai régióban. Magyarországról elérhetőek a nyugati piacok, mind északon, mind délen, Ukrajna felé elérhetőek az orosz és kínai piacok, Románia vagy a Balkán felé Törökország és közel-keleti országok – mutatott rá a divízióvezető.

Egyre több szolgáltatóközpont épül, az itt foglalkoztatottak száma eléri a 60 ezret. Itt stabil nyelvtudásra van szükség, a francia, német, holland, orosz nyelvek egyre népszerűbbek. A logisztikai célú ingatlanberuházások továbbra is nagy számban valósulnak meg, a raktrározási piac jelentősen bővült mind a kereskedelmi, mind a gyártó cégek jóvoltából. A Hays egyre több raktár- és szállítmányozási vezetői pozíción dolgozik. A 21. századi raktározási piacon a képzett targoncavezetők, a LEAN-specisalisták és a raktár-automatizálási projektekben tapasztalt vezetők iránt nőtt jelentősen a kereslet. Gyárak is épülnek, ezért nő a kereslet a műszaki háttérrel rendelkező beszerzők iránt is: NPI (új termék bevezetés) buyer, project buyer, kategória menedzser, stratégiai beszerző.

Újabb és újabb ellátási láncok épülnek fel, kell a tudás és az ember

Az autóipari szektor bővülése jelentős, de a Hays különösen a tapasztalt logisztikai és supply chain vezetői területen tapasztal egyre nagyobb versenyt. Mint ahogy arra Vizkeleti László rámutatott, az ellátási lánc működtetése kivételes értéket képvisel és jelentős versenyelőnyt biztosít, ha hiba nélkül működik. Ezért keresnek az országba érkező gyártó vállalatok olyan „karmestert”, aki nemcsak működtetni tudja a folyamatokat, hanem olyan anyagáramlási rendszert képes létrehozni, amely versenyelőnyhöz juttatja a vállalatot.

A komoly gyártó vállalatnál szerzett tapasztalattal rendelkező vezető jelöltek bérei jelentősen emelkedtek az elmúlt években, és ez a trend folytatódni fog – emelte ki a szakember.

Kiemelt Partnereink