Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mindentudó a mesterséges intelligencia?
A mesterséges intelligencia (MI) nélkül egy okostelefon csak egy egyszerű telefon lenne, a keresőalkalmazás pedig egy sima lexikon. Mégis mennyire uralja, és milyen mértékben változtatja meg az MI a mindennapjainkat?
Egymillió felhasználó: amihez a telefonnak és a számítógépnek több évtizedre volt szüksége, azt a ChatGPT öt nap alatt elérte. Az MI villámsebességgel robbant be az életünkbe. De mi is az a mesterséges intelligencia? Nem létezik rá egységes meghatározás. Ha közvetlenül megkérdezzük például a mi esetünkben az Azure OpenAI-tól, akkor a következő választ kapjuk: „A mesterséges intelligencia egy emberek által kifejlesztett rendszer, amely képes önállóan feladatokat megoldani és döntéseket hozni.” Az adatfeldolgozással ellentétben az MI ezen a téren egy jövőbe mutató rendszer. Egy milliszekundum alatt képes több millió adatfájlt rögzíteni és elemezni, és ezáltal többek között valószínűséget számolni és döntési lehetőségeket prezentálni. Számtalan területen felhasználható, például a rákdiagnosztikában vagy a robotasszisztált sebészeti beavatkozásoknál is. Vagy az éghajlatvédelemben, az erőforrás-hatékonyság szempontjából, vagy nagyon gyakorlatiasan, amikor a mesterséges intelligencia felismeri és nyilvántartja a tengeren keletkező műanyaghulladékot.
Mit tesz a KUKA?
A KUKA-nál két fontos területre koncentrálunk. Az egyik: hogyan használja a KUKA az MI-t a munkavégzésben? A másik: hogyan használja a KUKA az MI-t a termékeiben és megoldásaiban? „Az MI eszközök minden munkahelyre hatással vannak. A szoftverfejlesztéstől kezdve az ügyfélszolgálaton, az értékesítésen, a marketingen és az IT-n keresztül egészen a rendszerkezelésig és a pénzügyig. Nem az a kérdés, hogy használjuk-e a mesterséges intelligenciát, hanem az, hogy mikor és hogyan használjuk” – nyújt felvilágosítást Christian Schwaiger, a KUKA Corporate EAM & Enterprise Architect részlegének vezetője. Ő is annak a különböző részlegek döntéshozóiból és szakértőiből álló csapatnak a tagja, akik megvalósítják a KUKA MI-stratégiáját. A víziónk: minden üzletágunkban szeretnénk növelni a termelékenységet az MI segítségével. Ezt olyan generatív MI-eszközök teszik lehetővé, mint például az Azure OpenAI vagy a Microsoft Copilot chatbotok. Mindkettő nyelvi modell megfelel a vállalati adatvédelmi és biztonsági irányelveknek, és szövegeket képes létrehozni, összefoglalásokat generálni és elemzéseket végezni. Számtalan felhasználási terület létezik. Christian Schwaiger tudja: „Az MI-t aktívan figyelemmel kell kísérni és támogatni kell. Hiszen csak akkor lehet egy eszközt hatékonyan alkalmazni, ha ismerjük a használatának módját.”
Ismerje meg a legújabb robotikai és automatizációs trendeket! Látogasson el május 7-8. között a Techtogether Automotive Hungary-re és találkozzon a KUKA Robotics Hungary Kft. munkatársaival! A mérnökhallgatói verseny mellett lehetősége nyílik megtekinteni a Hungexpo-n az egyidejűleg megrendezett Automotive Hungary, Ipar Napjai és Mach-Tech szakkiállításokat is! Regisztráljon most a rendezvényre!
Hogyan használja a KUKA az MI-t a saját megoldásaihoz?
A KUKA olyan intelligens gépeket forgalmaz, amelyek átveszik az emberektől a megterhelő tevékenységek végzését. Az adatok gyűjtéséhez és interpretálásához nyílt szabványokat használunk. A KUKA tehát a gépi tanulás módszerével dolgozik, amelyet beépít saját, vagy már meglévő megoldásokba. Erre jó példa a KUKA.SmartBinPicking, ahol egy robot automatikusan felismeri, megfogja és eltávolítja a szemetesben lévő tárgyakat. Az MI funkciók beintegrálására egy további példa az intelligens KMReS vezérlőrendszer. A szoftver egy rendszeren belül irányítja a vezető nélküli szállítójárműveket. Minden alkalmazásra érvényes, hogy pontosan megvizsgáljuk, hogy az adott esetben milyen többletértéket nyújt az MI. A Technology & Innovation Center (TIC) projektjeiben is. A KUKA Chief Research & Technology Managere, Dominik Joho így vélekedik: „Az MI-t használó technológiák rugalmasabbá tudják tenni a rendszereket, és ezáltal megteremtik a lehetőséget arra, hogy a felhasználók reagáljanak a környezet változásaira.” Az egyik projekt például azzal foglalkozik, hogy Deep Learning (=az adatokban rejlő információk kinyerésének módja) segítségével hamarabb ütközésmentessé tegyék a robotok útvonalát. Jonas Schwinn, a KUKA vezetőfejlesztője hozzáteszi: „Az MI-modellek kevésbé kiszámíthatóan viselkednek, mint a hagyományos módszerek. A fejlesztési munkánk során épp ezért fontos, hogy az MI-modelleket az ipari robotika szigorú biztonsági előírásainak betartásával integráljuk a folyamatainkba.” Így az MI valódi többletértéket jelent.
A KUKA egy ipari automatizációval foglalkozó nemzetközi vállalatcsoport, mely megközelítőleg 2,6 milliárd euró nagyságú forgalmat bonyolít le évente és napjainkban már majdnem 14 ezer munkavállalóval rendelkezik. A Kuka ügyfeleinek a robotcelláktól kezdve, egészen a teljesen automata berendezésekig – illetve azok hálózatba kapcsolásával együtt – mindent egy kézből kínál, olyan piacokon, mint az autógyártás, elektronikai ipar, fém- és műanyaggyártás, fogyasztási termékek, e-kereskedelem/kiskereskedelem és egészségügy.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!