Gyártósor Már kezd felpörögni a piac, de továbbra is óvatosak az egyedi gépgyártók

Már kezd felpörögni a piac, de továbbra is óvatosak az egyedi gépgyártók

Pörge Béla | 2021.04.14 07:22

Már kezd felpörögni a piac, de továbbra is óvatosak az egyedi gépgyártók

Fotó: Alprosys

Bera Attila, az Alprosys Kft. ügyvezetője a cég jelenlegi helyzetéről, az egyedi gépgyártásban megfigyelhető trendekről, és arról is beszélt az autopro.hu-nak adott interjúban, hogyan viszonyulnak ügyfeleik az Ipar 4.0-ás megoldásokhoz.

Hirdetés

A cég egyedi gépgyártással és géptelepítéssel foglalkozik. Melyik az erősebb ág, hol adódik több munka?

Az egyedi gépgyártás a fő tevékenységünk, bevételünk 98-99 százaléka származik ebből. A géptelepítés csak egy kiegészítő szolgáltatásunk, aminek korábban valamivel magasabb volt az aránya, de akkor is körülbelül csak öt százalékát tette ki forgalmunknak.

Mekkora vállalatok alkotják az Alprosys ügyfélkörét? Milyen területről érkeznek ezek a partnerek?

Jellemzően a multinacionális cégek magyarországi leányvállalataiból áll a megrendelői körünk, és alapvetően az autóiparban tevékenykedünk. A négy, Magyarországon jelenlévő autógyártó is ügyfelünk, akik közül az Audi Hungaria és a Magyar Suzuki a legmeghatározóbb, emellett autóipari beszállítók is vannak az ügyfeleink között.

Meddig terjed a cég és az ügyfél kapcsolata? Foglalkoznak a gépek szervizelésével, karbantartásával is?

Az a tapasztalatunk, hogy a multinacionális cégek – miután megrendelik a termelőberendezéseket és azokat mi leszállítjuk – a garanciális javításokon kívül inkább a saját csapatukkal oldják meg a szervizelést, így nem igazán jellemző az az igény, hogy mi végezzük az ilyen jellegű feladatokat.

Ezeknél a cégeknél a termelési érték nagyon magas, nem engedhetik meg maguknak, hogy egy szolgáltató külső telephelyről menjen ki egy-egy javításra. Főleg emiatt a cégek saját kézben tartják a karbantartást.

Mennyire viselte meg a koronavírus-válság a cég forgalmát? Normál helyzetben mekkora a forgalmuk?

Az elmúlt hat-nyolc évben 8,5-9 millió eurós forgalom körül mozogtunk, ezeket a számokat stabilan hoztuk a korábbi években.

A járvány hatását illetően kicsit messzebbre mennék: egyértelmű, hogy már 2019-ben jelentkezett egy komolyabb visszaesés a járműiparban. Erre erősített rá a vírushelyzet.

Szerencsére minket kisebb mértékben viselt meg a járvány. A mindennapi életünk folyamatos volt, nem voltak munkaellátottsági problémáink, végig teljes munkaidőben tudtunk dolgozni. Ugyan még nem ismertek a végleges 2020-as számaink, de megközelítőleg így is 10-15 százalékkal csökkent a forgalmunk.

Bera Attila, az Alprosys Kft. ügyvezetője.

Bera Attila, az Alprosys Kft. ügyvezetője. | Fotó: Alprosys

Legutóbb 2018-ban készített Önnel interjút az autopro.hu. Mi változott azóta az egyedi gépgyártás piacán?

2020-ban azt lehetett tapasztalni, hogy mindenki óvatosan bánik a beruházásokkal: sokan későbbi időpontra tolták azokat, mások esetleg határozatlan időre el is halasztották - a lényeg, hogy kevesebb munka volt a piacon.

Most kezd felpörögni a piac, így jelenleg sokkal jobb a helyzet, mint tavaly ilyenkor vagy akár fél éve. Viszont igazi fellendülés 2021 második felében, sőt, 2022-ben várható, amikor megvalósulnak azok a beruházások, amik tavaly elmaradtak.

Nagy változás még az a trend is, hogy a munkaerőt egyre inkább robotokkal váltják ki, a megrendelők egyre gyakrabban részesítik előnyben az automatizált megoldásokat.

Érkeznek-e olyan igények az autóipari partnerek felől, amik az elektromobilitással függnek össze? Mekkora hatással van az elektromos autók terjedése a gépgyártásra?

Számunkra nem meghatározó, hogy a fejlesztések belső égésű motorokhoz vagy elektromos autókhoz kapcsolódnak, hiszen mindkét esetben szükség van termelőberendezésre. Viszont egyértelműen érezzük az elektromos átállást, hiszen az elmúlt két-három évben megvalósított projektek között több olyan is volt, ami hibrid- vagy elektromos hajtásokhoz kapcsolódott.

Hogyan áll a vállalat az Ipar 4.0-ás megoldások terén?

A piacon maradás feltétele, hogy ebben a kérdésben is élen járjunk. A mi hitvallásunk az, hogy termékeinkben minél magasabb legyen a mérnöki hozzáadott érték. Az a vállalkozás, amelyik nem tudja megugrani az Ipar 4.0 szintjét, az jóval kevesebb munkához jut, és saját működését nehezíti meg.

Az Ipar 4.0 lényege, hogy minél több adatból minél több hasznos információt gyűjtsünk. Ebbe az irányba próbáltunk kutatást-fejlesztést indítani, kiválasztottunk hat témát, ami alapján összeállítottunk egy kérdőívet a partnereink számára. Az eredmény az lett, hogy nincs egységes iránya az Ipar 4.0-nak, cégenként mást és mást tartanak fontosnak belőle.

Mi a legújabb fejlesztésük? Milyen fejlesztéseket terveznek a jövőben?

A mi termelésünkre az egyediség a jellemző, így nincs fix termékünk, a megrendelő feladatkiírására adunk ajánlatot. Lényegében a megrendelő fekteti le az igényeit, és azt kell megoldanunk. Éppen ezért nehéz lenne konkrét fejlesztési irányt, irányokat meghatároznunk.

Az egyedi gépgyártásban az „egyedi” szó nagyon árulkodó: nagyon ritka, hogy két hasonló terméket állítunk elő, két teljesen azonos gép pedig gyakorlatilag kizárt.

Kiemelt Partnereink