Gyártósor Ekkor vegyük fontolóra a műanyag csapágyakat!

Ekkor vegyük fontolóra a műanyag csapágyakat!

autopro.hu/V.M. | 2022.05.18 07:19

Ekkor vegyük fontolóra a műanyag csapágyakat!

Fotó: Trelleborg

Már több mint egy évszázada vannak velünk a műanyagok, melyek ma már szinte mindenhol megtalálhatóak, és ez alól a csapágytechnika sem képez kivételt. Bár közel sem mindenhatóak, a műanyag csapágyak több esetben is ideális alternatívát nyújtanak fémből készült társaikkal szemben.

Mikor válasszuk a műanyagot?

A műanyag csapágyak számítanak a jobb megoldásnak:

  • Ha komolyabb peremterhelést kell elviselnie a csapágynak. Mivel a műanyag rugalmasabb a fémnél, a belőle készült csapágyak a fémből készülteknél ellenállóbbak a peremterhelésekkel szemben. A műanyag csapágyak olyan peremterhelést is elviselnek, ami alatt a fémek már megroppanhatnak, ugyanakkor ez a rugalmasság hamar hátulütővé válhat, ha a pontosság is elvárás.
  • Önkenő, karbantartást nem igénylő alkalmazásokhoz szintén ideális megoldást kínálhatnak a műanyag csapágyak. Ezek az anyagukba integrált, szilárd kenőanyagot tartalmazhatnak, feleslegessé téve a kiegészítő kenés használatát, ezáltal csökkentve a karbantartási költségeket. Az, hogy zsírzóanyagokra sincs szükség, azt jelenti, hogy az üzemben eggyel kevesebb olyan dolog van, ami a földre kerülve csúszásveszélyt okoz. Mindezen felül a műanyag csapágyak mellett szól a rozsdásodás hiánya is.
  • Tömegcsökkentési követelmény esetén csakugyan érdemes megfontolni a műanyag csapágyak választását, hiszen könnyebbek fémből készült társaiknál. Ez a tulajdonságuk különösen jól jön például gépkocsik, repülők és más olyan berendezések tervezésekor, melyeknél a grammban mérhető tömegcsökkenés is eredmény.

Van, amikor nem érdemes lecserélni a régit

A műanyag csapágyak tehát sok esetben jelentenek megfontolásra érdemes alternatívát, azonban bőven akadnak olyan körülmények is, melyek fennállása esetén a tradicionális megoldásokat célszerű választani.

  • A Machine Design cikke szerint nem ajánlatos műanyag csapágyat beépíteni például extrém nagy terhelés esetén, annak ellenére, hogy azok is képesek lehetnek közel 1200 kilogrammos nyomás elviselésére. Terhelhetőségük azonban így is elmarad a fém csapágyakétól.
  • Csakugyan el kell vetni a műanyag csapágyak ötletét, ha azoknak tartósan magas hőmérséklet mellett kellene üzemelniük. Bár a műanyag csapágyak akár 260 Celsius fokot is elviselnek rövid ideig, hosszabb időtávon már nem képesek megőrizni működőképességüket különösen magas hőmérsékleten. Ezzel szemben a fém csapágyak 1000 Celsius fokot meghaladó hőmérsékletekkel is megbirkóznak.
  • Magas fordulatszám esetén szintén nem jó választás a műanyag csapágy. Körülbelül 500 percenkénti fordulat mellett a műanyag csapágyak már nem képesek megtartani alakjukat, ellenben a fémből készült társaik sokkal jobban teljesítenek.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink