Gyártósor Besugárzással térhálósított műanyagok: nagy lehetőségek az e-autóknál

Besugárzással térhálósított műanyagok: nagy lehetőségek az e-autóknál

autopro.hu | 2023.12.05 16:23

Besugárzással térhálósított műanyagok: nagy lehetőségek az e-autóknál

Fotó: BGS Beta-Gamma-Service

A besugárzással térhálósított műanyagokat előnyös tulajdonságaik ideálissá teszik az autóipar számára. Az elektromobilitás kiterjeszti ezen műanyagok alkalmazási körét, és a folyamatból a BGS Beta-Gamma-Service GmbH & Co. KG. is kiveszi a részét. Minderről Dr. Michal Daněk, a BGS térhálósító sugárzás kiemelt ügyfél menedzsere beszélt részletesen.

- Mekkora a besugárzással térhálósított műanyagok piaca Kelet-Közép-Európában, és hogyan alakult ez a piac az elmúlt években?

- Dr. Michal Daněk: A besugárzással térhálósított műanyagok piacát Kelet-Közép-Európában nagyon nehéz megbecsülni. Az egész piac folyamatosan változik, különösen a hagyományos belső égésű motorokról a tisztán elektromos meghajtású járművekre való áttérés miatt. Vannak csak a belső égésű motorhoz elérhető besugárzással térhálósított műanyagból készült alkatrészek, és itt csak az átfogó járműkoncepcióhoz teremtenek funkcionális hozzáadott értéket. A hagyományos járművek piaca az elmúlt években meglehetősen mérsékelten fejlődött. Az elektromobilitás azonban új és erős növekedési lendületet ad a besugárzással térhálósított műanyagok használatának.

- Melyek voltak eddig a besugárzásos térhálósítás fő alkalmazásai az autóiparban, és milyen új vagy bővülő alkalmazási területeket vár az e-mobilitás következtében?

- Dr.M.D.: A besugárzással térhálósított műanyagok alkalmazási területei jelenleg a belső égésű motorok területe és általában olyan alkalmazások, amelyek fokozott hőmérséklet- és vegyszerállóságot, valamint például kúszásállóságot igényelnek. Ilyenek például a kipufogócsövek, a légrugók, a rögzítőelemek és az energiaellátó rendszerek, azaz a kábelek. Az e-mobilitás több szinten bővíti a termékportfóliót. Egyrészről jelentősen nő a kábelek, különösen a nagyfeszültségű kábelek iránti kereslet. Másrészről teljesen új alkalmazási területek nyílnak meg az akkumulátoros rendszerekkel. Például az akkumulátorház vagy műanyag alkatrészek magában az akkumulátorban. A „hőmérséklet elszabadulás” kritikus terhelési helyzet csak hőmérsékletálló alkatrészekkel valósítható meg. A besugárzással térhálósított műanyagok itt egyre fontosabb szerepet fognak játszani.

- A sugárzással térhálósított műanyagok a gépkocsi mely alkatrészeire és szerelvényeire alkalmasak? Hol helyettesíthető a fém és hol a nagy szilárdságú műanyagok?

- Dr.M.D.: A fokozott hő- és közegállósági vagy ütközésvédelmi követelményeket támasztó alkatrészek és szerelvények általában alkalmasak a sugárzással térhálósítható műanyagok felhasználására. Egyes járművekben például a fémből készült külső alkatrészeket 30 százalék üvegszáltartalmú, sugárzással térhálósított PA66-tal váltják ki. Egy másik példa a fém helyett a sugárzással térhálósított PA66-ból készült rögzítőelemek, például anyák, csavarok és kapcsok. Ennek oka a kis sűrűség vagy kisebb súly, és a kedvezőbb tulajdonságok a közegállóság tekintetében. A kontaktorok területén találhatunk példát a nagy teljesítményű hőre lágyuló műanyagok vagy a szálerősítésű hőre lágyuló műanyagok sugárzással térhálósított hőre lágyuló műanyagokkal való helyettesítésére.

- Mekkora a költségmegtakarítás néhány tipikus alkalmazásnál a korábban használt anyagokhoz képest?

- Dr.M.D.: Költségmegtakarítás többféle módon érhető el. Először az anyag helyettesítésével, másodszor pedig magával a besugárzási technikánkkal.

Mindig azt a felületet sugározzuk be, amelyen vagy amelyben a sugárzással térhálósodó műanyag található alkatrész formájában. Hadd mondjak egy példát: egy 400×400×200 milliméteres kartondobozban 1000 darab sugárzással térhálósodó csipesz fér el. A költségmegtakarítást úgy kapjuk meg, hogy a doboz besugárzási költségeit elosztjuk a dobozban lévő alkatrészek számával. Ez azt jelenti, hogy a csipeszenkénti besugárzási költség nagyon kicsi. Ha a csipeszek korábban fémből vagy szálerősítésű műanyagból készültek, akkor további csökkenés érhető el a sugárzással térhálósodó hőre lágyuló műanyaggal való helyettesítésükkel.

- Milyen szerepet kíván játszani a BGS ebben az autóipari átalakulásban, és milyen növekedési tervei vannak?

- Dr.M.D.: Az e-mobilitás korunk egyik legnagyobb növekedésű piaca, és mi a BGS-nél ennek megfelelően szeretnénk pozícionálni magunkat. Jelenleg különböző fejlesztési projektekkel foglalkozunk és a gyártás indításában (SOP) is részt veszünk. Emellett a besugárzással térhálósított műanyagok újrahasznosításának lehetőségeit is kutatjuk. Ezen a területen már nagyon jó eredményeket értünk el, amelyeket az új projektekben is felhasználunk. Egy további fejlődő terület az e-mobilitás és a megújuló energiák területén alkalmazott teljesítmény-félvezetők besugárzása. Más szóval, sok olyan területen, ahol a növekvő villamosítás szerepet játszik. A vállalat mindhárom telephelyén már évek óta sorozatgyártásban végezzük a besugárzást különböző ügyfeleink számára.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink