Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Alapfelszereltség lesz a vészfék az új járművekben?
2024.05.02 10:16A Lean módszer elsajátításában segít az MTM
2024.05.02 09:25Kell-e félnünk az intelligens autópályáktól?
2024.05.02 08:18A Polestar 370 kilowattot ért el az új gyorstöltési teszteken
2024.05.02 07:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Bárhol felépít egy autóipari gyártósort a Siemens
Interjú Horváth Ivánnal, a Siemens Factory Automation Solutions csapatának vezetőjével a csapat tevékenységéről és feladatairól, az autógyárak trendjeiről, valamint a gyártósorok virtuális üzembe helyezéséről.
- A Factory Automation Solutions csapat hogyan illeszkedik a Siemens szervezetébe?
- A Factory Automation Solutions (FA SO) az Ipar 4.0-ért felelős Digital Industry ágazat része a Siemens Zrt.-n belül. A hazai FA SO csapat az autóiparban autógyártóknál és első körös autóipari beszállítóknál, valamint az intralogisztika területén is komplett projektmegoldásokat nyújt az ügyfelek részére. Németországban a Siemens már régóta végzi ezt a tevékenységet zöld- és barnamezős beruházásoknál, főként az autó- és gumiiparban, illetve a gyógyszeriparban a logisztika területén is.
A működést úgy kell elképzelni, hogy amikor épül egy új gyár, csarnok vagy gyártósor, akkor a Siemens komplett megoldást nyújt anyagmozgatási megoldásra vagy egyes berendezések megépítésére. Ezek fővállalkozás-jellegű feladatok, és léteznek alvállalkozói projektek, amikor például egy gépgyártóval közös munkában a Siemens a gyártósor módosítása során a villamoskivitelezési és üzembe helyezési munkákat végzi el teljeskörűen.
A központunkban úgy látták, hogy a hazai piacon akkora fejlődés ment végbe, és akkora a potenciál az itteni autóiparban, hogy a Siemensnek érdemes itt is felépíteni egy autóipari projektezéssel foglalkozó csapatot.
- A beruházás nagyságától függ, hogy a magyar csapat egyedül végzi-e el a projektet?
- Így van, attól függ, mennyire összetett és milyen jellegű a feladat. A fővállalkozási projekt jellemzően a német Siemens vezetésével zajlik, egyéb projekteken vagy egyedül, vagy az osztrák csapattal közösen dolgozunk.
- Mennyien dolgoznak most a FA SO égisze alatt? Várható a csapat bővülése?
- 2019-ben öt fővel indultunk el, most tizenegy főnél tartunk, a jövő év végére húsz fő környékére szeretnénk eljutni. A jelenlegi lépcsőben három-négy szakértővel bővítjük a csapatunkat.
- Hogyan néz ki a gyakorlatban egy projekt a csapatnál?
- Jelenleg egy brownfield projektben dolgozunk egy komplex gyártósor átépítésén, ahol van egy német fővállalkozó, aki mechanikusan átépíti a sort egy autógyárban, mi pedig a villamoskivitelezési és üzembe helyezési részt visszük. Az ilyen projektek során a mechanikus rész a hangsúlyosabb, ezért a Siemens ekkor jellemzően alvállalkozó egy gépgyártó mellett.
A villamos munkák keretében a villamos tervek elkészítése után a szükséges elosztó- és vezérlőszekrények gyártása és telepítése következik. Majd a kábelezési munkák mellett a szenzorok, biztonságtechnikai elemek is bekerülnek a rendszerbe. Ezután a bekötések ellenőrzése, valamint a közben létrehozott PLC program feltöltése és a gép tesztelése történik meg. E tényleges üzembe helyezést egyre gyakrabban megelőzi a virtuális üzembe helyezés: ilyenkor felépítjük a berendezés modelljét, digitális ikrét, hogy a PLC program tesztelhető legyen. A projekt végén átadjuk a dokumentációt, oktatást és karbantartás végzünk.
- Mit jelent részletesebben a virtuális üzembe helyezés?
- A virtuális üzembe helyezés pár éve kezdett elterjedni a mindennapi gyakorlatban, holott a technológia már korábban is rendelkezésre állt. A digitális technológiák fő mozgatórugója, hogy mára mindenki minél flexibilisebb gyárat akar építeni, hogy például a modellváltások egy autógyárban minél gyorsabban mehessenek végbe, ideértve az elektromobilitás felé történő hangsúly-áthelyeződést is.
A virtuális üzembe helyezés a digitális ikrekhez áll a legközelebb, de kevésbé komplex: nincs meg minden egyes alkatrész digitális mása, hanem „csak” a PLC vezérléshez szükséges jelek, hajtások jelei, szenzorok adatai állnak rendelkezésre. Ugyanúgy be vannak állítva a gyártósor tulajdonságai, de nem készítjük el a berendezés teljes virtuális verzióját, csak a szükséges részét. Ha ez felépül, akkor rengeteg ciklust le lehet futtatni a programban, így tudjuk tesztelni és kijavítani a hibákat.
A virtuális üzembe helyezés befektetett energiát igényel, de költségeket spórolunk azzal, hogy csak kisebb módosításokat kell elvégeznünk a fizikai helyszínen.
A virtuális üzembe helyezés technológiája előtt, egy rövid határidejű géptelepítésnél nem volt más lehetőség, mint a sort vagy berendezést előre felépíteni egy másik helyszínen, és ott az üzembe helyezést és tesztelést elvégezni, majd a komplett sort részegységenként áttelepíteni.
- Jól gondolom, hogy a trendek ilyen átalakulása a kihívások mellett több munkát is ad a Siemensnek?
- Jól mutatja a gyártói változtatások sebességét, hogy az utóbbi két-három évben kisebb gyártósor-módosításból körülbelül kétszer annyi van, mint korábban. Erre úgy tudunk reagálni, hogy a Siemens sztenderd feladatokra állt rá, a meglévő kapacitásokat zömmel olyan projektekben hasznosítjuk, amikben tudjuk alkalmazni a korábbi tapasztalatainkat. Ez segíti elő a gyorsaságot.
- A sebesség a fő erőssége a Siemensnek?
- Igen, és mellette a tapasztalat. A német autógyárak esetében ugyanazon elvek képezik a sztenderdet, így mindegy, hogy Németországban, Kínában vagy a világ más országában valósította meg korábban az adott feladatot a Siemens központi csapata, ugyanúgy tud nekünk segíteni egy magyar üzemben is.
- Milyen trendek figyelhetőek meg a gyárak üzembe helyezésénél?
- A virtuális üzembe helyezés gyorsan terjedő megközelítés. A következő technológiai lépcsőben egyfajta plug&play rendszerré fog fejlődni, azaz, ha lesz módosítás egy gyárban, akkor csak a már felépített modelleket kell az új elemekkel kiegészíteni, és ezzel tovább rövidülhet a projektek üzembe helyezési ideje.
Egyértelmű trend, hogy mind rövidebb idő alatt kell megvalósítani egy gyártósor bontását és az új felépítését, üzembe helyezését. Ebben nagy lépés a virtuális üzembe helyezés.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!