Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Öt tanulság a Pekingi Autószalonról
2024.05.06 16:19Változások lesznek a Volvo élén
2024.05.06 15:20Akkumulátor-összeszerelő üzemmel bővül a BMW gyára
2024.05.06 13:18Hibrid megközelítés a titán gyártására
2024.05.06 12:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A GPS utódját fejleszti egy amerikai laboratórium
Kvantummechanikai elvek alapján működik a GPS rendszerek kiváltására jelentkező új eszköz. A Sandia National Labs által fejlesztett, apró vákuumkamrát tartalmazó szerkezet kompakt, megbízható és energiatakarékos, így, ha minden tesztet kiáll, pár éven belül sorozatgyártásba is kerülhet.
Számos eszköz használ GPS technológiát navigációhoz. A helymeghatározásról atomórák és a Föld körül keringő műholdak gondoskodnak, ám ez a rendszer sokszor nem elég megbízható, hibája esetén pedig nem működnek a navigációs és katonai berendezések. Egy alternatív megoldáson dolgozik a Sandia National Laboratories egyik laboratóriuma – egy avokádó méretű kvantumeszközt fejlesztenek, melynek apró vákuumkamrájában egy megfelelő felhőt alakítanak ki rubídiumatomokból. Az ebbe lőtt lézernyalábok visszaverődését kvantumszenzorokkal felfogva mérhető az eszköz gyorsulása, forgásállapota. Ezek a szenzorok a kvantummechanika elvei alapján működve felülmúlják a hagyományos technológiákat.
Minden módszernél hatékonyabb
Már egy ideje léteznek tehetetlenségi navigációs rendszerek, amelyek külső viszonyítási pont nélkül képesek ellátni funkciójukat, de ezek jellemzően túl nagyok, a vákuumkamrájuk működtetéséhez pedig több ezer voltos feszültségre van szükség. A kvantumszenzorok nem igényelnek nagy energiájú vákuumot, így a rendszer a kicsi és kompakt tudott maradni – a folyamatok egy egy köbcentiméteres térben zajlanak. Így azonban meg kellett oldani, hogy a vákuum helyett valami kint tartsa a mérési térbe beszivárgó, és azt tönkre tevő részecskéket. A Sandia tudósai ezt úgynevezett „elfogókkal” oldották meg, melyek kémiai reakciók útján kötik meg a behatoló részecskéket. Ezek az eszközök egy ceruza végén lévő radír méreteivel bírnak, így el lehetett őket rejteni az egységben.
A további védelem érdekében, a Sandia anyagtudósainak segítségével titánból és zafírból készítették el a kamrát. Ezek az anyagok képesek kint tartani például az üvegen és az acélon is áthatoló héliumot is. Az eszköz összeállításakor olyan technológiákkal dolgoztak, amikkel például a nukleáris fegyverek épülnek, így a megbízhatóság is garantált.
A Sandia Labs közreadta, vizsgálni fogják, hogy az eszköz hogy teljesítene valós felhasználásban, azaz zárt és működőképes marad-e öt évig, eközben pedig kikísérletezik majd a sorozatgyártás lehetőségeit.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!