Gyártósor Miért ne Magyarországon építene új gyárat a Mercedes?

Miért ne Magyarországon építene új gyárat a Mercedes?

Pardavi Mariann | 2016.04.05 09:09

Miért ne Magyarországon építene új gyárat a Mercedes?

A Daimler nyitva hagyta a kapukat arra vonatkozóan, hogy melyik európai ország mellett dönt az új beruházás színhelyéül. Kilián Csaba, a MAGE főtitkára szerint nemhogy nem kizárt, hogy magyar otthont választ leányának, de egyenesen ez lenne a legpraktikusabb, legészszerűbb döntés az OEM részéről.

Az autógyártó korábban azt közölte, folyamatosan vizsgálják a körülményeket a piac bővítése és az értékesítés kapcsán, ez az állítás minden piacra és valamennyi régióra igaz. Felröppentek a hírek ezután, hogy Szlovákia és Lengyelország mellett is voksolhat, és persze nincs kizárva az sem, hogy Bács-Kiskun megyei telephelyét bővíti.

– A vállalat nagy területet vásárolt Kecskeméten, aminek mintegy felét építették csak be egyelőre – latolgatta az esélyeket Kilián Csaba. – Úgy gondolom, versenyképesség szempontjából lehetséges helyszín lehet Kecskemét.

Mint mondta, ilyen esetekben a gyártó sok tényezőt vesz figyelembe, többek között a munkaerő mennyiségét, minőségét, költségszintjét is. Lengyelországban és Szlovákiában közel azonosak a feltételek, de akadnak különbségek, melyek ismételten Magyarország felé billenthetik a mérleget.

– Érdemes figyelembe venni, hogy a Jaguar Land Rover döntése miatt Szlovákia munkaerő szempontjából nem lenne túl kedvező, hiszen elfogyott a jól képzett munkás, már Győrből próbálja elcsábítani a dolgozókat a cég.

A MAGE főtitkára szerint Kecskemét elbírná azt, ha megkétszerezné a gyártóterületet a cég. Mint mondta, a vállalat 2012-es indulásakor is viszonylag könnyedén összejött a szükséges 3500-4000 munkatárs a környékről, számítások szerint a kétszerezés sem okozna különösebb gondot. Ugyanakkor tény az is, az oktatás és az ipar évek óta közösen dolgozik a gyakorlatorientált képzésen, ami egyre szélesebb körben terjedt el és előnyt jelent az új beruházások számára is.

Kilián Csaba arra a kérdésre, hogy a magyar beszállítók elbírnának-e újabb terhelést, úgy fogalmazott, minden bizonnyal szükség volna kapacitásnövelésre, és ehhez ráadásul kedvező finanszírozási feltételek is adottak pályázatok, versenyképes hitelkonstrukciók formájában.

Magyarország előnyei mellett említette azt is, hogy az első és másodkörös beszállítók mind megtalálhatóak Magyarországon is, így a termelési, logisztikai, szállítási költségek kedvezően alakulnak az OEM számára magyar döntés esetén.

Persze amellett se menjünk el szó nélkül, hogy ha hazánk mellett is dönt a gyártó, nem kőbe vésett, hogy bővít. Vagyis nemcsak Kecskemét jöhet számításba. Kilián Csaba szerint hazánkban elsősorban Győr környékét érdemes kerülnie az Audi Hungaria miatt, hiszen ott egészen biztosan gondjai akadnának a munkaerővel és a beszállítók kapacitásával – ezt már figyelembe vette a kecskeméti gyár felhúzása előtt.

– Pécs és Szeged környéke jó választásnak bizonyulhat munkaerő és beszállítás szempontjából, és ugyanolyan kedvező lehet a Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen-tengely. Úgy gondolom, Magyarország mellett sok előny szól!

Kiemelt Partnereink