Gyártósor extra: mi fér bele a Mercedesnél 48 órába?

Szerző: Wurmbrandt András | 2017.05.30. 15:00

Egy kilométer hosszú gyártósor, 152 munkaállomás, etaponként 2 perc áthaladási idő. A Mercedes kecskeméti gyárában jártunk, ahol minden autó konkrét egyedi megrendelésre készül. És hogy mi fér bele 48 órába? Minden.

48 óra. Ennyi idő alatt szerelnek össze egy gépkocsit a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában. A T alakú gyártósor 1 kilométer hosszú, 152 munkaállomás van rajta, ahol a legtöbb esetben manuális szerelés folyik. Az egyes állomásokon 2 percet tölt egy autó, ennyi idő alatt végzik el rajta az aktuális munkákat. Minden autó pontos paraméterek alapján készül, konkrét egyedi megrendelésre. Érdekesség, hogy leggyakrabban fehér vagy fekete színben kérik a Mercedes modelleket, illetve a CLA-nál jellemző még a piros. A legritkább a matt ezüst szín, amelyet egyébként csak CLA vagy CLA Shooting Brake modellekre visz fel a gyártó. Egy műszak során nem készül két egyforma gépkocsi.

A gyártás egyébként 24 órában, 3 műszakban folyik. Just in time termelés van, azaz nincsenek raktárak, minden folyamatos mozgásban van, ezért a beszállítók szerepe, rugalmassága kiemelten fontos. Az Ipar 4.0 és a gyártás digitalizációja jegyében az adott munkafolyamathoz szükséges alkatrészeket automatizált, önjáró robotok úgy nevezett árukosarakban szállítják oda a megfelelő időpontban és mennyiségben. Az árukosarak előnye, hogy lerövidítik az összeszerelő munkatársak által megtett távolságokat, valamint lehetővé teszik, hogy a megfelelő alkatrészek legyenek hozzáférhetőek az összeszerelés folyamán. A rendszernek köszönhetően nincs szükség a korábban a termelés területén található alkatrész tartó állványokra. Az így felszabaduló terekben ergonomikus pihenőzónákat alakítanak ki a dolgozóknak.

Egy műszak során pedig nem készül két egyforma gépkocsi

A 2012-es nyitás óta gyártják itt a B-osztályt, 2013 óta a CLA, 2015 januárja óta pedig a CLA Shooting Brake modelleket, melyek az egész világon kizárólag Kecskeméten készülnek. A gyártott modellek számának háromra emelkedésével a munkahelyek száma is folyamatosan nőtt: a kezdetben mintegy 2500 munkatárssal szemben ma már mintegy négyezren vannak a társaságnál.

Az üzem a kompakt autókat gyártó termelési hálózat része. A termelést az úgynevezett lead-gyár hangolja össze Rastattban. Itt készülnek egyébként az AMG motorok is, az „egy ember egy motor” elv alapján. Ez a gyár felelős az új modellek bevezetéséért, a szerszámstratégiáért és a minőségirányításért is.

Christian Wolff kecskeméti ügyvezető igazgatótól megtudtuk, a termelés elindulása után öt évvel is jó döntésnek tartják, hogy Magyarországon alapítottak gyárat. Hozzátette, a kecskeméti Mercedes-Benz a Daimler kompakt autó gyártásának központi szereplője. A régió legnagyobb munkáltatójának számító cég az elmúlt években több mint 600 ezer autót gyártott.

A régió legnagyobb munkáltatójának számító cég az elmúlt években több mint 600 ezer autót gyártott

A vállalatvezető rámutatott, munkatársai egy olyan gyárban dolgoznak, ahol az Ipar 4.0 a mindennapok része: a kecskeméti üzem a Mercedes-Benz személygépjárműveket gyártó gyárai közül elsőként vezette be az árukosaras rendszeren alapuló, jövőbe mutató logisztikai rendszert.

Christian Wolff szerint minden okuk megvan arra, hogy optimistán nézzenek a jövőbe. A Mercedes-Benz új generációs kompakt autóinak egy részét is Kecskeméten fogják gyártani. Azért, hogy a gyár megfelelően felkészüljön erre a feladatra, további 580 millió eurót fordítanak a bővítésre. Többek között egy új karosszériaüzem csarnok épül 99 ezer négyzetméteren.

A Mercedes-Benz új generációs kompakt autóinak egy részét is Kecskeméten fogják gyártani

Az ügyvezető igazgató emlékeztetett, 2016-ban bejelentettek még egy nagy beruházást: néhány éven belül egy második Mercedes-Benz gyár épül majd a telephelyen, amely további 2500 új munkahelyet teremt. A gyárban egy karosszériaüzem, egy felületkezelő üzem, egy összeszerelő üzem és egy ipari park kap majd helyet. A termelési rendszerek hálózatának és a folyamatok digitális láncolatának köszönhetően a gyártást még rugalmasabbá és hatékonyabbá teszik. Az úgy nevezett „Full-Flex“ gyárban igény szerint különböző architektúrájú autók gördülhetnek le a gyártósorokról.