Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Autót a nyomtatóból?
Az idei Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalonon (NAIAS) számos fontos bejelentést tettek a kiállító autógyártók. A Ford 3D nyomtatással kapcsolatos stratégiája mellett semmiképpen nem mehetünk el szó nélkül.
Többek között bemutatkozott az új Ford F-150, amely a katonaságnál is alkalmazott alumínium karosszériaelemeknek köszönhetően jelentősen könnyebb és gazdaságosabb a korábbi modelleknél. A General Motors bemutatta az új Corvette Z06-ot, amelynek teljesítménye a gyártó szerint "legalább" 625 lóerő. Míg valószínűleg a nagyközönség számára ezek a bejelentések bizonyultak a legizgalmasabbnak, a Ford egyik fejlesztése mellett semmiképpen nem mehetünk el szó nélkül: a Ford 3D nyomtatással kapcsolatos tevékenysége.
Az eredetileg a fool.comon megjelent cikkből kiderül, hogy a 3D nyomtatás egyértelműen fontos szerepet játszik a Ford tervezési folyamataiban, melyet a vállalat szeretné a jövőben tovább bővíteni. A Fordnál tudják, hogy egy olyan versenyorientált szektorban, mint az autóipar, szükség van minden lehetséges versenyelőnyre, a 3D nyomtatás pedig a túlélést jelentheti a vállalat számára.
A legfontosabb érték
Egy olyan világban, ahol minden perc számít, a piaci szereplők számára az idő vált a legfontosabb értékké. Azok a vállalatok, amelyek tudják, miként osszák be idejüket, jelentős versenyelőnnyel bírnak a versenytársakhoz képest. Minél kevesebb időt töltenek a prototípus elkészítésével, annál több idő marad a dizájn és a felépítés javítására. A 3D nyomtatás lehetővé teszi a Ford számára, hogy versenyképesebbé váljon azáltal, hogy kevesebb időt kell töltenie várakozással és több időt tölthet az autók csiszolásán.
A 3D nyomtatás akár egy vagy két hónappal is lerövidítheti a prototípus elkészítéséhez szükséges időkeretet. És itt most nem csupán egy új sebváltógomb-dizájnról beszélünk, hanem arról, hogy egy 3D-nyomtató képes egy homok öntőforma legyártására, amelybe aztán olvadt fém önthetnek. A végeredmény akár egy olyan komplex és méretű alkatrész is lehet, mint például egy motorblokk. Itt találjuk a 3D nyomtatás lényegét: teljes mértékben szükségtelenné teszi a prototípusok hagyományos szerszámokkal történő elkészítését, ezzel időt és pénzt takarítva meg a vállalat számára.
Nagy lépés a termelékenység terén
A Ford 3D nyomtatással kapcsolatos stratégiája magába foglalja a közvetlen fémnyomtatást, amely még tovább csökkentheti a gyártási folyamathoz szükséges időt. A közvetlen fémnyomtatás számos előnnyel rendelkezik a 3D homoknyomtatással szemben, mivel számos lépéssel lerövidíti a tervezési és gyártási folyamatot. A korábbi időigényes folyamat (3D renderelés, elemzés, majd az öntőforma kiöntése) helyett a direkt fémnyomtatás során a céltárgyat elegendő csak megtervezni és kinyomtatni. A gyártás előtti lépéseket teljes mértékben ki lehet hagyni, amely értékes időmegtakarítást jelent a mérnökök számára, amelyet így aztán a dizájn továbbfejlesztésére fordíthatnak.
A Ford 3D barlangjában - fotó: theinquirer.net |
Látva, hogy a Ford már vásárolt az ExOne S-Max 3D homoknyomtatójából, nem elképzelhetetlen, hogy az autógyártó tovább erősíti kapcsolatát az ExOne-nal és beruház a vállalat közvetlen fémnyomtatóiba is. Az ExOne sugárrendszerű fémnyomtató technológiája egy tintasugaras nyomtatókban használthoz hasonló fúvókafejet használ, melynek segítségével kémiai kötést hoz létre a különböző fémpor-rétegek között. Miután a kötés létrejött, egy görgő új réteget helyez a meglévőre, majd a folyamat addig ismétlődik, amíg a kívánt forma létre nem jön. A nyomtatás után a tárgy egy ipari kemencébe kerül, ahol a fémpor megszilárdul és az alkatrész megerősödik.
ExOne S-Max 3D homoknyomtató |
Természetesen nem csak a Ford az egyetlen autógyártó, ahol kiemelt helyen szerepel a 3D nyomtatás. A General Motors, a BMW és még a Tesla is használ 3D nyomtatókat annak érdekében, hogy gyorsabban és hatékonyabban tudják piacra dobni termékeiket. A Ford azzal szerzett előnyt, hogy egy olyan nyomtatási folyamatban játszik úttörő szerepet, amelyet még korábban nem használtak az autóipar területén. Attól függően, hogy mennyire képes fokozni a Ford tervezési és gyártási folyamatainak hatékonyságát, a technológia fontos versenyelőnyt jelenthet a gyártó számára.
A Ford innovatív prototípusgyártási folyamata |
Az igazi nyertesek
Mivel a Ford 3D nyomtatással kapcsolatos stratégiája teljes mértékben kiaknázza a technológiában rejlő lehetőségeket, ez hosszú távon nyerő helyzetbe hozhatja a a technológiában érdekelteket. Amennyiben a 3D nyomtatás képes tovább növelni a vállalat hatékonyságát, az jelentős megtakarítást eredményezhet a tervezési- és gyártási folyamatokban, amelyből a befektetők is profitálhatnak.
Ugyanakkor a 3D nyomtatásból a végfelhasználók, azaz a vásárlók profitálhatnak igazán, mivel a Ford termékei folyamatosan javulnak, amely a ezzel egyidőben a márka jó hírnevét is növelik. Végül pedig, a 3D nyomtatás nem csak a Ford túlélési esélyeit növeli, hanem biztosítja a gyártó számára a sikert egy versengő piaci környezetben - olvasható a fool.com cikkében.