Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés
2024.04.30 16:23Az osztrákoknál a posta is szén-dioxid-mentes kézbesítésre törekszik
2024.04.30 15:21Zöld utat kapott a Schaeffler és a Vitesco egyesülése
2024.04.30 13:18Következő fázisába léphet a hazai hidrogénipar
2024.04.30 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Volvo AB: A chiphiány neheze még hátravan
Csaknem 7 százalékkal csökkent a Volvo AB haszongépjármű-gyártó, svéd multinacionális vállalat részvényeinek árfolyama a stockholmi tőzsdén, miután a menedzsment arra figyelmeztetett, hogy a félvezetők globális piacán kialakult hiány jelentősen visszaveti a termelést a második negyedévben.
A Volvo, a német Daimler és a Traton versenytársa, 18 országban működtet gyárakat, közülük Belgiumban és Brazíliában már vissza kellett fogni a termelést a chiphiány miatt.
A Volvo AB nagyon kiszámíthatatlannak látja a félvezetők szállításait, és az ellátási láncban kialakult zavarok kedvezőtlen hatást gyakorolhatnak a vállalat más tevékenységére is.
A többieket is magával rántotta
A Volvo bejelentése lefelé húzta a többi nagy európai autógyártó árfolyamát is. A Daimler 2,37 százalékos, a Traton 2,77 százalékos, a Stellantis 1,65 százalékos, a Renault pedig 2,43 százalékos mínuszban forgott délelőtt.
A mintegy százezer munkavállalót foglalkoztató Volvo AB alaptevékenységét a teherautók, autóbuszok és munkagépek gyártása képezi, de emellett tengerészeti és ipari alkalmazásra meghajtási rendszereket, repüléshez és űrhajózáshoz szükséges alkatrészeket, valamint pénzügyi szolgáltatásokat is nyújt a vállalat.
A Deutsche Bank német kereskedelmi bank elemzői úgy becsülik, hogy a Volvo AB a tervezettnél 16 ezerrel kevesebb teherautót gyárt a második negyedévben, és az éves nyereség elemzői konszenzusa 4-7 százalékkal csökkenhet.
A Citi elemzőinek számításai szerint 3,6 milliárd svéd korona (421,7 millió dollár) esik ki a Volvo kamatfizetés és adózás eredményéből a második negyedévben, ha az európai és a brazil eladásokból négy hét kiesik, és több mint 30 százalékkal csökken a termelés.
A neheze még csak most jöhet
A félvezetők hiánya komoly csapást mért a nagy autógyártókra, amelyek kénytelenek voltak emiatt leállítani vagy csökkenteni a termelést. A válság a második negyedévben tetőzhet.
A hiánynak az az oka, hogy a készleteket lefoglalták az olyan elektronikai fogyasztási cikkeket előállító vállalatok, mint az okostelefon-gyártók, amelyeket előnyben részesít a chipgyártó ágazat, mivel ezek vásárolják a fejlettebb és nagyobb haszonnal eladható félvezetőket.
A General Motors és a Ford amerikai autógyártó, a német Volkswagen és a japán Honda motor termelését is visszavetette a chiphiány. A személyautókat gyártó Volvo Cars ugyancsak közölte, hogy átmenetileg leállítja vagy csökkenti a termelést Kínában és az Egyesült Államokban márciusban.