Gyártók Vége a sztrájknak a Fordnál

Vége a sztrájknak a Fordnál

autopro.hu/V.M. | 2023.10.26 13:17

Vége a sztrájknak a Fordnál

Fotó: Ford Media Center

Az Egyesült Államokban a Ford és a United Auto Workers (UAW) szakszervezet megállapodásra jutott az új kollektív szerződés tartalmáról. Ezzel a három nagy amerikai autógyártó közül elsőként a Fordnál ér véget a több mint egy hónapja tartó munkabeszüntetés.

A még az UAW vezetőinek jóváhagyására váró, de a sztrájknak már most véget vető megállapodás értelmében több lépésben 33 százalékot meghaladó béremelést kapnak a vállalat dolgozói a szerződés négy és fél éves időtartama alatt. Az első emelés mértéke 11 százalék lesz.

A szakszervezet szeptember közepe óta kezdett sztrájkba a Ford, a General Motors és a Stellantis egyes telephelyein miután nem sikerült időben megegyezni az új kollektív szerződésekről. A fokozatosan kiterjesztett akcióhoz eddig mintegy 45 ezer dolgozó csatlakozott a szakszervezet felhívására.

Elégedett lehet a szakszervezet

Az UAW összességében sikeres tárgyalásokat tudhat maga mögött. A Forddal kötött megállapodás a bérek inflációkövető kiigazítását is tartalmazza, az általános béremelésen kívül pedig a legrosszabbul fizetett kölcsönzött munkavállalók a szerződés ideje alatt több mint 150 százalékos béremelésben részesülnek majd.

A szakszervezet egy központi követelése volt, hogy a fizetést ne befolyásolja a vállalatnál töltött idő. A Reuters szerint bizonyos pozíciók esetében ebbe beleegyezett a Ford, míg máshol már csak három évet kell a munkavállalónak egy adott pozícióban tölteni az ahhoz tartozó legmagasabb bér elnyeréséhez.

Shawn Fain, az UAW elnöke elégedetten nyilatkozott a megállapodásról annak bejelentésén: „Tudjuk, hogy rekorddöntő (a megállapodás). Tudjuk, hogy életeket fog megváltoztatni.”

Ami Fain bejelentéséből hiányzott, az az autógyártók és az akkumulátorgyártó partnereik vegyesvállalatainál dolgozók szakszervezetbe bevonása és bérezésük kérdése. Az UAW azt akarja elérni, hogy az akkugyártó vegyesvállalatok dolgozói is hasonló béremelést kapjanak, mint kollégáik az autógyártóknál – ami azonban nehéznek ígérkezik, mivel különálló vállalatokról van szó.

Az irány adott

A Forddal kötött megállapodás mintaként szolgálhat a GM-mel és a Stellantis-szal folyó tárgyalásokhoz, melyeket a két autógyártó, közleményük szerint, minél előbb le kívánnak zárni. Addig is a munkabeszüntetés folytatódik a kettő OEM egyes üzemeiben és alkatrészelosztó központjaiban. A sztrájk miatt leállt termelőegységek között vannak a kettő vállalat legtöbb nyereséget nyújtó, SUV-kat és pickup modelleket készítő üzemei is.

A megállapodást sietteti, hogy a leállások tetemes kárt okoznak a kettő detroiti óriásnak: a GM jelenleg heti 400 millió dollárt veszít. Ezenkívül a teljes amerikai gazdaságot nézve a sztrájk hatásai mára bőven meghaladták a 9 milliárd dollárt.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink