Gyártók Útközben töltene elektromos autókat a Stellantis

Útközben töltene elektromos autókat a Stellantis

autopro.hu/D.Á. | 2022.02.24 04:20

Útközben töltene elektromos autókat a Stellantis

A Fiat 500e és az Iveco E-Way a Stellantis tesztpályáján | Fotó: Stellantis

Az elektromos járművek menet közbeni töltése kívánatos koncepció, és már több mint egy évtizede kutatás és fejlesztés tárgya. Most a Stellantis újra elővette a témát, és egy olaszországi tesztpályán fogott kutatás-fejlesztési munkába. Ha a technológia egyszer sikerrel jár, az akár átírhatná az elektromos autók tervezési elveit.

Arena del Futuro néven épített egy 1050 méter hosszú, ovális tesztpályát a Stellantis és partnerei Olaszországban, Milánó és Brescia városai között. A pályán a dinamikus vezeték nélküli energiaátvitel (dynamic wireless power transfer – DWPT) technológiájával, vagyis az elektromos autók menet közbeni töltésével fognak kísérletezni.

A koncepció sikere és terjedése nagy hatással lenne az elektromos járművek későbbi konstrukcióira, de főleg a tehergépjárművek szegmensében, mert az elektromos teherautóknak irreálisan nagy akkumulátorokra lenne szükségük a nagyobb távok megtételéhez. Ha az elektromos járműveket lokálisan hagyományos módon lehetne tölteni, de hosszabb távon, a főbb utakon az aszfaltba épített DWPT töltésre hagyatkozhatnának, sokkal kisebb akkumulátorokkal is gyárthatók lennének.

Az elmélet egyszerű

A menet közbeni töltés ötlete már a modern elektromos autók fejlesztésének kezdetétől, a kétezres évek elejétől jelen van. Az elv ugyanaz, mint a telefonok vagy elektromos fogkefék vezeték nélküli töltésénél, vagy például a benzinmotorok gyújtásáért felelős szikra képzésénél – mágneses indukcióra van szükség. Leegyszerűsítve a lényeg az, hogy egy elektromos vezetőt változó mágneses térbe helyezve elektromos feszültség keletkezik. Nagy léptékekben, tekercseket és erős mágneses tereket használva elég nagy elektromos teljesítmény érhető el ahhoz, hogy elektromos autókat lehessen tölteni vele.

Életképes válasz a kihívásra

A Stellantis által most használt technológiát egy izraeli partnerük, az Electreon fejlesztette. A rendszer több töltőlapból áll, amelyeket az úton egymás után, 11 centiméter mélyen az aszfaltba süllyesztve helyeztek el, és vezetékkel összekötöttek. Ahogy az autó elhalad ezek felett, 85 kilohertzes frekvenciával váltakozó mágneses teret használva indukálódik áram az akkumulátor töltéséhez. A nehezebb feladat a megfelelő elhelyezés – a vezeték nélküli telefontöltők például más eszközöknél kényesebbek a telefon pozíciójára a töltőpadon, és ez a helyzet az elektromos autókkal is. Az Elelctreon rendszere különleges, mivel egyrészt ebből a szempontból rugalmasabb, másrészt képes mozgó és álló autót is tölteni, valamint ez az első ilyen rendszer, amely egyenáramot használ, így amivel autópályatempó mellett is elérhetővé válik a töltés.

A töltőlapokhoz vezérlőrendszer is tartozik, amely gondoskodik az érkező autókkal való kommunikációról és szabályozza a hálózati áram érkezését és a mágneses mező fenntartását. Az akkumulátort tápláló elektromos áram az autóban indukálódik. Ennek kontrollálásáról, valamint a töltőrendszerrel és a többi, hálózatba regisztrált autóval való kommunikációról az autó vezérlőelektronikája gondoskodik. A DWPT technológiát a Stellantis jelenleg egy Fiat 500e autóval és egy Iveco E-Way autóbusszal teszteli — írta meg az Autocar.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink