Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Teljes gázon mutatkozott be a GMA T.50
Kompromisszummentes, ugyanakkor extrém drága szuperautót alkotott a McLaren F1 szülőatyja. Ezúttal nem volt megkötve a keze, és a tökéletes vezetési élményt megcélozva alakított ki egy időtlen autóipari remeket, amelyben egy nagyon különleges motor dolgozik. Mindezt most láthatta és hallhatta először mozgásban a nagyközönség.
Gordon Murray, a legendás McLaren F1 tervezője saját céget alapított, ami két évvel ezelőtt előállt az F1 méltó utódjával. A Gordon Murray Automotive (GMA) megalkotta a T.50-et, ami formavilágában hasonlít az őt ihlető szuperautóra. A mai modern szuperautók nem tetszenek Murray-nek, mivel szerinte azok túl nehezek, túlságosan az elektronikákra támaszkodnak, egyszerűen nem nyújtanak elég közvetlen élményt. A McLarenhez egyébként nem fűződő T.50-es ezek fényében, a vezetés tiszta örömére fókuszálva egy nagyon könnyű, letisztult dizájnú, szívómotoros szuperautó, kézi váltóval. Murray szerint a számok nem is érdekesek, párat mégis felsorolunk.
Karosszéria, kezelhetőség
A drámai kinézetű aerodinamikai elemek helyett egyrészt a T.50-es hasa alatt áramló levegő szívó hatását használják ki a leszorítóerő növelésére, másrészt elhelyeztek egy 400 milliméteres „ventilátort” az autó hátulján, amely a Brabham BT46B Forma 1-es autó betiltott megoldása előtt állít emléket, valós leszorítóerőt termelve.
A T.50-es kicsi és kompakt, méretei egy Porsche Caymanéhez hasonlóak, tömege viszont mindössze 986 kilogramm. A karosszéria alapja egy darab nagy, szénszálerősítésű műanyag elem, úgynevezett monocoque, amely a karosszériaelemekkel együtt is csak 150 kilogrammos. Még az autó csavarjait is a súlycsökkentést szem előtt tartva tervezték meg.
A kormányzást csak alacsony sebességnél segíti szervó, nagy tempónál a vezető magára van utalva. A futómű kovácsolt alumínium lengőkarokat és a karosszérián belül elhelyezett rugóstagokat kapott. A T.50 McLaren F1-et leginkább idéző tulajdonsága a középen elhelyezett vezetőülés, amely két oldalt egy-egy utasüléssel egészül ki. Ezekhez sirályszárnyas, felfelé nyíló ajtókon keresztül lehet bejutni. A rendkívül részletesen, minőségien kidolgozott beltér egy vadászrepülőgép fülkéjének benyomását kelti. A 100 legyártott példány mindegyikéért nettó 2,36 millió fontot, azaz nagyjából 980 millió forintot kér a GMA.
A koronaékszer
A kis karosszériában egy 65 fokos hengerszögű, 3,9 literes, szívó V12-es motor kapott helyet. A Cosworth által fejlesztett csupán 178 kilogramm tömegű erőforrás 654 lóerős, azonban rövid ideig 690 is lehet a 48 voltos önindító-generátor egységének köszönhetően, ezt pedig hagyományos, hat sebességes manuális váltó közvetíti a hátsó kerekeknek. A leszabályzási fordulatszám rendkívül magas, 12.100, ahová alapjáratról mindössze 0,3 másodperc alatt pörög fel a motor.
Első berepülés
A mellbevágó ár nem tántorította el a legtehetősebb vásárlókat – az előrendelés kezdetétől számított 48 órán belül elkelt az összes autó. Több mint két évvel a bejelentés után végre először körözött versenypályán a T.50. A CarThrottle beszámolója szerint a Goodwoodi Sebességfesztivál helyszínén, egy klubtagoknak szervezett rendezvényen Dario Franchitti, többszörös IndyCar és Indy 500 bajnok skót autóversenyző vezette teljes gázon a GMA autóját, régi Forma 1-es autók hangját produkálva. A 6,5 literes nagy testvér fejlesztése során szerzett tapasztalatokból profitáló 3,9 literes V12-es Cosworth motorral szerelt T.50 első útja az alábbi videóban látható.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!