Gyártók Szintet lép a biztonságban az Audi új fényszórója

Szintet lép a biztonságban az Audi új fényszórója

autopro.hu/D.Á. | 2022.05.19 04:20

Szintet lép a biztonságban az Audi új fényszórója

Fotó: Audi MediaCenter

Az Audi A8-ban megjelenő új fényszóró, a Digital Matrix LED a gyártó elmondása szerint forradalmasítani fogja az autók biztonságát, csökkenteni fogja a stresszt és a fáradtságot éjszakai vezetés során, és képes lesz a többi vezetővel is kommunikálni. A hátsó lámpák technológiájára is fókuszál az Audi, jelzéseket az útra vetítő OLED panelekkel kísérleteznek.

Az ingolstadti Audi-központban nemrég bemutatott egyik új fényszórótechnológia már rendelhető az A8-as modellekbe, Magyarországon 1.449.070 forintos extraként. A technológia 1,3 millió apró tükröt tartalmaz, amelyek mérete az emberi hajszál vastagságának egytizedét teszi ki. Ezeket két különböző pozícióba tudja mozgatni a rendszer. A LED fényforrásból érkező fényt ezek a mikrotükrök irányítják egy projektorlencsébe. Mivel a vetített fény tulajdonképpen 1,3 millió különálló fénypont, a végeredmény inkább egy kivetített kép, mint egyszerű fénysugár.

A „digitális Matrix fények” lényege, hogy nagyon különböző vetítési képet tudnak előállítani az útviszonyoktól függően. A mikrotükrök másodpercenként ötezerszer képesek pozíciót váltani, így elképesztő sebességgel állítható a vetített kép. Autópályán például jobban lehet koncentrálni a fényt közvetlenül az autó sávjára, míg országúton képes az út szélét is pásztázni. Az A8 az utóbbi esetben sem vakítja el a szemből érkező autók vezetőit, mivel precízen ki tudja takarni az autók kontúrján belüli részt.

A Digital Matrix Headlights képes figyelmeztetőjeleket is projektálni az útra. Az új A8-as élő forgalmi adatokat hív le interneten keresztül, és ha veszélyes helyzethez közeledik, egy felkiáltójelet tartalmazó háromszöget képes az útra vetíteni, ami három másodpercig jelenik meg a vezető előtt. Johannes Reim, az Audi fényspecialistája elmondta, további jelzések, például irányjelzők projektálása az útfelületre komplikációkba ütközik, egyenként kell tárgyalásokat folytatni az egyes országokkal a vonatkozó szabályozásokról. Az Audi mindenesetre próbálkozik innovációkkal, hogy autói kapcsolatot tudjanak teremteni a gyalogosokkal, kerékpárosokkal és egyéb közlekedővel fényjelzések útján az autó elején és hátulján. Ilyen például egy ajtónyitásra figyelmeztető vészjelzés vetítése, amely a bicikliseket védi.

Fotó: Audi MediaCenter

Hátra is kerül bőven technológia

Az Audi dolgozik beszállítóival OLED panelek kialakításán, amik az autó hátulján informálnák a mögötte haladókat. Ezek a többszegmensű hátsó lámpák négy különböző jelzés kivetítésére képesek, és az autó mögött haladó vezetőket a követési távolságról is tudják informálni a hátsó parkolóradarok adatai alapján. A jövőben 10 helyett már 50, majd később egyre több különálló szegmensre osztják a hátsó lámpákat, hogy az egyenletesen eloszló fénykibocsátású OLED technológiával egyre finomabb képeket lehessen vetíteni. Később akár több vészjelző háromszöget is vetíthetnek a hátsó lámpák, vagy például a fékezés intenzitására figyelmeztető animációk is megjeleníthetők lesznek. A tervek között szerepel például hópelyhek vetítése az útra a mögöttes forgalom számára, felhívva a figyelmet a csúszós téli útviszonyokra az online időjárásadatok alapján.

Fotó: Audi MediaCenter

A jövő hátsó lámpáiban a kis OLED szegmensek között mindössze 0,1 milliméter vastag egységek is találhatók, lehetővé téve, hogy hajlított panelek is készülhessenek. Reim elmondta azonban, hogy ezeket az egységeket nehéz időjárásállóvá tenni, főleg az extrém páratartalmak ellen. Nehéz úgy legyártani és megoldani a megfelelő tömítettséget, hogy egyáltalán ne jusson be oxigén a lámpatestekbe, ezért valószínűleg még éveket kell várni, mire a megfelelő homologizációk és gyártástechnológiák rendelkezésre állnak az OLED hátsó lámpák sorozatgyártásához — írja az Autocar.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink