Gyártók Szinte lehetetlen kínai autókat forgalmazni az Egyesült Államokban

Szinte lehetetlen kínai autókat forgalmazni az Egyesült Államokban

autopro.hu/P.B. | 2020.07.07 13:47

Szinte lehetetlen kínai autókat forgalmazni az Egyesült Államokban

Fotó: Pixabay

A kínai autóipar fejlődésének tükrében meglepő, hogy az Egyesült Államokban a 2010-es évek végéig egyáltalán nem tudtak gyökeret verni a kínai járművek. Az elmúlt 15 évben már számos kezdeményezés indult erre, idén pedig a HAAH Automotive Holdings tovább próbálkozna kínai partnerei autóinak forgalmazásával. Az elmúlt másfél évben már elértek kisebb sikereket.

Hirdetés

A HAAH Automotive Holdings partnerei közé tartozik a Zotye, a Chery és a GAC is, három kínai autógyártó, melyek szeretnék megvetni a lábukat az USA piacán. A 2000-es évek óta számos próbálkozás volt már erre kínai részről (e három gyártó részéről is), ám ezek 2018-ig mind sikertelennek bizonyultak, egyetlen kínai autógyártó sem tudott autókat eladni az Egyesült Államokban. Ez különösen annak fényében érdekes, hogy jelenleg Kína a legnagyobb piac a járműipar számára.

Kontrasztként a kínai sikertelenségekkel szemben érdekesség, hogy az 1980-as években még a Yugo is tudott autókat értékesíteni az Egyesült Államokban, pedig egy európai viszonylatban is kis autógyárról volt szó, ami főleg Jugoszláviában és a Balkánon ért el sikereket. Ehhez képest összehasonlíthatatlanul több kínai autót gyártanak ma, mégsem sikerült elérni még a Yugo eredményeit sem az amerikai piacokon.

Az érdeklődés persze komoly, a fent említett gyártók mellett számos másik, kisebb kínai autógyártó is érdeklődik az amerikai piac iránt.

Túl nagy falat

Michael Dunne, a ZoZo Go vezérigazgatója az Automotive News című lapnak több okot is említett a kínai sikertelenségre: míg a hazai piacon óriási a kereslet, ráadásul eleve meglévő gyárakban készülhetnek a kínai autók, addig az Egyesült Államokban évekbe telne felépítenie magát egy kínai vállalatnak, komoly konkurencia mellett úgy, hogy közben kereskedelmi hálózatot, márkaszervizeket és adott esetben akár gyárakat is kellene építenie hozzá. A hazai termeléshez képest egyszerűen túl nagy lenne a kockázat.

Egy másik komoly kihívás a kínai gyártók számára az USA és Kína között zajló kereskedelmi konfliktus, ami bizonytalanságokat rejt magában a kínai cégek számára, és persze magas költségeket is.

Léteznek Kínában készülő amerikai autók

Fontos megemlíteni, hogy ugyan áttörést nem értek el a kínai vállalatok, és a saját autóikat nem forgalmazzák még az Egyesült Államokban, a Geely tulajdonában álló Volvo több típussal is jelent van a piacon, valamint a Buick Enviion is Kínában készül. Saját márkás kínai autó viszont továbbra sincs az amerikai utakon, és úgy tűnik, idén nem is lesz.

A HAAH 2020-ban akarta beindítani a Zotye által gyártott SUV-k amerikai forgalmazását, azonban a koronavírus-járvány miatt úgy tűnik, ez 2021-re csúszik. A Zotye mellett a Chery és a GAC további modelljeinek forgalmazását is tervezi a HAAH az USA-ban, erre 2022-től van komolyabb esély.

Az alternatív hajtás lehet az egyik kulcs

A HAAH partnerei mellett érdemes kitérni a kisebb kínai vállalatokra, melyek alternatív, főleg elektromos hajtású autókkal próbálkoznak az USA-ban. Korábban a kínai alapítású, de Kaliforniában működő Karma és Farraday kisebb számú hibridautója is megjelent az Egyesült Államok útjain, ám komolyabb áttörést ők sem értek el, ahogy eddig a NIO sem.

Említést érdemel még a Byton, mely szintén be akar törni az amerikai piacra (Kaliforniában irodája is van a cégnek), azonban a koronavírus-járvány ezeket a terveket is átírta. Ahogyan az autopro.hu beszámolt róla, az idei évre felfüggesztette a termelést a Byton gyára.

Kiemelt Partnereink