Gyártók Sikeres évet tudhat maga mögött a Mercedes-Benz

Sikeres évet tudhat maga mögött a Mercedes-Benz

autopro.hu | 2023.02.22 04:20

Sikeres évet tudhat maga mögött a Mercedes-Benz

Fotó: Daimler Media

Nyereséges növekedés: a csoport EBIT mutatószáma jelentősen, 28 százalékkal 20,5 milliárd euróra nőtt a 2021-ben elért 16 milliárd eurós eredményhez képest, mivel a bevételek 12 százalékkal, 150 milliárd euróra emelkedtek a 2021-ben elért 133,9 milliárd eurós eredményhez képest. A Mercedes-Benz Cars korrigált árbevétel arányos jövedelmezősége (RoS) elérte a 14,6 százalékot. Az átalakulás folytatódik: a gyártó globális töltőhálózatot, átalakított gyártási hálózatot elektromos járművek számára, 3-as szintű önvezetés jóváhagyását Nevada államban, új partneri kapcsolatokat jelentett be a nyersanyag- és félvezető-ellátás biztosítása érdekében.

A Mercedes-Benz Group AG a magasabb kategóriás személyautókra és a prémium haszongépjárművekre fókuszált, amely az erős költségoptimalizálással együtt hozzájárult az EBIT tavalyi évhez viszonyított 28 százalékos növeléséhez, amely 20,5 milliárd eurót eredményezett (2021: 16 milliárd euró), összesen 12 százalékkal növelve a bevételt 150 milliárd euróra (2021: 133,9 milliárd) ugyanezen időszak alatt.

A Daimler Truck leválását követő első évében a Mercedes-Benz Group a geopolitikai és makrogazdasági kihívások ellenére is folytatta átalakulását. Az erős eredmények a jobb nyereségességet igazolják, mindannak ellenére, hogy a Covid-19 járvány, a félvezető-ellátás problémái, valamint az orosz-ukrán háború negatív hatással volt az üzletvitelre.

„Sikeresen átalakítottuk a Mercedes-Benz-t egy még nyereségesebb vállalattá, annak köszönhetően, hogy a kívánatos termékekre koncentráltunk, valamint határozottan ragaszkodtunk árréseinkhez és költségmenedzsmentünkhöz. A makrogazdasági és a globális eseményeket nem tudjuk szabályozni, de a 2022-es év kiválóan bizonyítja így is, hogy a jó irányba haladunk.” – mondta Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz Group AG vezetője.

„Az erőteljes pénzügyi eredmények mellett a csapatunk tovább gyorsította vállalatunk tempóját, amellyel vezető szerepre törekszik az elektromos technológia és az önvezetés terén. Átalakulásunk következő fejezete 2022. február 22-én, Kaliforniában fog bemutatkozni a Mercedes-Benz stratégia update megbeszélésen, amely a Mercedes-Benz operációs rendszerre (MB.OS) koncentrál” – tette hozzzá Ola Kaellenius.

Felgyorsult átalakulás

A Mercedes-Benz kibővítette tisztán elektromos járműkínálatát kilenc személyautóra és négy haszongépjárműre, beleértve az új EQS SUV és EQE SUV modelleket, valamint a nemrégiben bemutatott új eSprintert. A zéró emissziós járművek előállításának növelése érdekében a Mercedes-Benz átalakította a személyautó- és haszongépjármű-gyártását, valamint új szerződéseket kötött a beszállítókkal. A Mercedes-Benz akkumulátorcelláit a Contemporary Amperex Technology Co., Ltd (CATL) új, debreceni gyára biztosítja majd. Emellett a vállalat évente átlagosan 10.000 tonna lítium-hidroxid beszállításáról szóló szerződést kötött a Rock Tech Lithium Inc. kanadai-német startuppal. Továbbá a Mercedes-Benz bejelentette terveit egy globális, nagyfeszültségű töltőhálózatra vonatkozóan, amelynek állomásai Észak-Amerikában, Európában, Kínában és egyéb főbb piacokon is elérhetők lesznek.

Fotó: Mercedes-Benz

Befektetések, szabad cash flow és likviditás

Az iparági szabad cash flow a megelőző időszakban elért 7,9 milliárd eurós szintről 8,1 milliárd euróra emelkedett. Az iparági nettó likviditás a 2021-es év végén jegyzett 21 milliárd euróról 22,6 milliárd euróra nőtt. A csoport összesen 3,5 milliárd euró (2021: 4,6 milliárd) befektetéssel rendelkezik az ingatlanok, a gyárak és a felszerelések tekintetében. 2022-ben a kutatási és fejlesztési költések 8,5 milliárd eurót tettek ki, a megelőző év 9,1 milliárd eurós költéshez képest. 2021-ben a Daimler teherautó üzletága is szerepelt az adatokban a szétválásig.

Divíziós eredmények

A kihívásokkal teli makro ökonómiai környezetben a Mercedes-Benz Cars összesen 2.040.719 darab autót értékesített, amely öt százalékos növekedést jelent a megelőző időszakhoz képest. 149.227 darab példánnyal az elektromos járműveket a fókuszba helyező stratégiának megfelelően a Mercedes-Benz erőteljes értékesítési eredményeket mondhatott magáénak a tisztán elektromos járművek esetében, a smartot is beleértve – mindez 67 százalékos növekedést jelent. A Top-End kategória értékesítései 8 százalékkal nőttek különösen az S-osztály 6 százalékos növekedése, valamint a tisztán elektromos EQS sikere okán, amelyből több mint 23.400 darab talált gazdára. A negyedik negyedév sikerült a legjobban a tisztán elektromos zászlóshajó számára, valamint a Mercedes-Maybach új rekordévet zárt 41 százalékos növekedéssel. A C-osztály és legnépszerűbb modellként a GLC, valamint az új EQE erős értékesítési számai a Core szegmens 9 százalékos növekedéséhez járultak hozzá. A korrigált árbevétel arányos jövedelmezőség (RoS) a Mercedes-Benz Cars esetében 14,6 százalékra emelkedett a tavalyi 13,1 százalékról. A negyedik negyedévben egyes beszállítók számára történt előrefizetés, valamint az a németországi munkavállalóknak fizetett úgynevezett „inflációs bónusz” ellenére a korrigált árbevétel arányos jövedelmezőség aránya így is magas, 13,4 százalékos értéken maradt.

A Mercedes-Benz Vans világszerte 415.344 darab járművet adott el, haszongépjárművekből és személyszállítókból álló különösen versenyképes portfóliójának köszönhetően, annak ellenére, hogy az ellátásban és a logisztika területén is számos kihívással kellett szembenéznie. A 2022-es évben 15.000 elektromos egyterű személyszállító és haszongépjármű talált gazdára, amely 15 százalékos növekedést eredményezett a megelőző időszakhoz képest, amelynek nagyjából kétharmada haszongépjármű volt. A korrigált árbevétel arányos jövedelmezőség (RoS) a Mercedes-Benz Vans esetében 11,2 százalékra nőtt a megelőző időszakban elért, 8,3 százalékos eredményhez képest. A tavalyi évben mutatkozott be a tisztán elektromos eCitan és EQT, így immár a teljes termékkínálat rendelkezik elektromos alternatívával. Az új eSprinter néhány nappal ezelőtt ünnepelhette a világpremierjét.

A Mercedes-Benz Mobility új üzletei 58 milliárd euróra csökkentek, a megelőző évben elért 63,6 milliárd euróhoz képest. Ugyanakkor az előző évi érték még magában foglalta a Daimler Trucks & Buses számait, mielőtt még a Daimler teherautó üzletága kivált a cégcsoportból. 2022 végén a szerződésállomány 132,4 milliárd eurót tett ki, ami megegyezik az előző évi 133,7 milliárd eurós szinttel. A finanszírozott és lízingelt elektromos és hibrid járművek esetében a Mercedes-Benz Mobility jelentősen növelte szerződéseit a megelőző év hasonló időszakához viszonyítva. Összességében a 2022-es korrigált EBIT a 2021-es 3,4 milliárd eurós szinthez képest 2,4 milliárd euróra csökkent, amit a visszafogott gazdasági kilátások miatti hitelkockázati költségek növekedése, valamint a magasabb refinanszírozási költségek és a Daimler Truck kiválását követő alacsonyabb volumenek okoztak. Ennek hatására a korrigált sajáttőke-arányos megtérülés (RoE) 16,8 százalékos értéke nem érte el a megelőző évi 22 százalékos szintet.

Osztalék és részvény-visszavásárlás

A 2023. május 3-án kezdődő Éves Általános Közgyűlésen (Annual General Meeting) a vezetőség és a felügyelőbizottság részvényenként 5,2 eurós osztalékot javasol majd (2021: öt euró), 2022-re a teljes kifizetés így elérné az 5,6 milliárd eurót (2021: 5,35 milliárd euró).

A vállalat tőkestruktúrájának optimalizálása, valamint az értékteremtése érdekében a Mercedes-Benz bejelentette, hogy négymilliárd euró értékben (az előre nem látható költségek nélkül) vásárolja vissza saját részvényeit a tőzsdén kétéves időtaram alatt, a visszavásárolt részvényeket pedig következetesen megszüntetik. A jelentős működési teljesítmény és a folyamatos, erős készpénzteremtés révén a program már 2023 márciusában megkezdődik. A visszavásárlást a Mercedes-Benz várható jövőbeli felesleges szabad cash flow-ja finanszírozza, amely teljesen egybevág a vállalat stratégiai prioritásaival és osztalékpolitikájával. A Mercedes-Benz továbbra is elkötelezett az erőteljes hitelértékelése és hitelcéljai tekintetében, és szeretné megőrizni a főbb minősítési irodák „A” értékelését. A részvény-visszavásárlási program további részleteit a vállalat külön, a program megkezdésekor jelenti majd be.

Kitekintés

A globális gazdasági helyzet kivételesen magas fokú bizonytalanságot jelent a geopolitikai és makrogazdasági fejlemények, mint például az ukrajnai háború, a Kína, az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok közötti kereskedelem változása, valamint a Covid 19 járvány további terjedése tekintetében. Ez hatással lehet az ellátási láncokra és a nyersanyagok, valamint az energia áraira. Emellett a kamatok emelkedése inflációs hatást generál az ügyfelek, a vállalkozások és az érintett bankok számára, emellett pedig a gazdasági fejlődés előrelátható lassulása is megnehezíti a prognózisokat. A globális félvezetőhiány enyhül, ugyanakkor egyedi esetek továbbra is fennállnak, amelyek megnehezítik a megfelelő ellátás biztosítását.

Általános kereslet: Európában a bejövő megrendelések lassulnak, de a megrendelési állomány maradéktalanul alátámasztja az első féléves értékesítéseket. Az Amerikai Egyesült Államokban a kereslet jó szinten van, Kínában a negyedik negyedéves Covid 19 hatások átgyűrűznek az első negyedévre is, azonban. az előzetes jelzések szerint a kínai újév után a lendület visszatér.

Értékesítési várakozások: a vállalat megfontoltan vélekedik, és a Mercedes-Benz Cars esetében az előző évi eladási számokkal kalkulál. Köszönhetően a portfólió új modelljeinek, mint például az új EQS SUV-nak és a később érkező Mercedes-EQS SUV-nak a Top-End értékesítések várhatóan megelőzik az előző évit. A tisztán elektromos járművek értékesítése várhatóan megduplázódik, a korrigált RoS várhatóan 12 és 14 százalék között lesz. A nettó árak várhatóan kis mértékben emelkednek majd, a jelenlegi kalkulációk alapján ez kompenzálja az inflációból, az ellátási lánc akadozásából és az egyéb tényezőkből eredő költségnövekedést. A használtautó szektor várhatóan kis mértékben csökken majd a 2022-es évhez viszonyítva. A kutatási és fejlesztési költések várhatóan kis mértékben megelőzik majd az előző évi szintet, a tárgyi eszközökbe és berendezésekbe történő befektetések jelentősen növekednek, főleg az MMA platform érkezése révén.

A Mercedes-Benz Vans értékesítései összességében egyenletesek, a korrigált RoS pedig 9-11 százalék közé várható. A nettó árazás várhatóan nem változik, a jelenlegi kalkulációk alapján ez lefedi az inflációból, az ellátási lánc akadozásából és az egyéb tényezőkből eredő költségnövekedést. A VAN.EA elektromos platformhoz köthető beruházások miatt a tárgyi eszközökre és berendezésekre, valamint a kutatás-fejlesztésre fordított kiadások jelentősen meghaladják az előző évi szintet.

A Mercedes-Benz Mobility portfóliója kismértékben csökken. a korrigált RoE várhatóan 12 és 14 százalék között lesz 2023-ban. Ez magában foglalja a működési költségek (OpEx) növekedését, amelyet a nemrégiben bejelentett töltőhálózat fejlesztése eredményez.

A Mercedes-Benz Group várakozásai szerint a csoport 2023-as bevételei a megelőző évi szinten maradnak. A továbbra is kihívásokban bővelkedő piaci környezetben a csoport várakozása alapján az EBIT valamivel az előző évi alatt lesz a szegmensek változásainak következtében. A Mercedes-Benz Group várakozásai szerint az iparági szabad cash flow a korábbi év szintjén lesz 2023-ban. Ehhez nagyobb mértékű adófizetés várható, mint az előző évben.

A Mercedes-Benz Group számításai alapján az új személyautók átlagos szén-dioxid-kibocsátása Európában (EU, Norvégia és Izland) 2023-ban jelentősen csökkenni fog az előző évhez viszonyítva. Az elektromos járműflotta további bővítésével feltételezhető, hogy 2023-ban is sikerül teljesíteni az európai szén-dioxid-kibocsátási előírásokat.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink