Gyártók Pulzáló fékezéssel ment életet a Volvo

Pulzáló fékezéssel ment életet a Volvo

autopro.hu | 2014.01.16 10:41

Pulzáló fékezéssel ment életet a Volvo

Vonórudas pótkocsival összekapcsolt tehergépkocsik esetében a csúszós téli útviszonyok és a lejtők még a legtapasztaltabb gépkocsivezetőknek is nagy kihívást jelentenek. A Volvo Trucks olyan megoldást fejlesztett ki, amely jelentősen fokozza a biztonságot.

– Még ha a vezetőnek sikerül is úrrá lennie a helyzeten, a szembejövőknek és magának a teherautósofőrnek akkor is felettébb kellemetlen, ha a szerelvény lejtőn lefelé menet hirtelen kitér a menetirányából – mondta Mats Sabelström, a márka fékspecialistája.

Az ilyen helyzetek és az ezekből esetlegesen bekövetkező balesetek kockázatának minimalizálása érdekében kifejlesztették a stretch brake (nyújtófék) elnevezésű rendszert, amely csúszós, lejtős szakaszokon automatikusan megfékezi a pótkocsit és így kiegyenesíti a szerelvényt.

A stretch brake a szerelvény elektronikus menetstabilizáló rendszerének (ESP) kiegészítő funkciója – az ESP is olyan rendszer, amelyet a Volvo Trucks mutatott be elsőként a világ teherautó-gyártói közül. Amíg az ESP nagyobb sebesség esetén a leghatékonyabb, addig a stretch brake csak 40 kilométer/órás sebesség alatt működik. Mindkét rendszer hozzájárul a menetstabilitás javításához és a kormányzás megkönnyítéséhez.

– A rendszerünket egyfajta kissebességű ESP-nek is hívhatnánk. Amikor a szerelvény lejtőhöz közelít, a gépkocsivezető manuálisan aktiválja azt. Majd ha lelép a gázpedálról, a pótkocsi fékjei automatikusan működésbe lépnek és pulzáló üzemmódban, szakaszosan fékezik a pótkocsit egészen addig, amíg a lejtő véget ér és újra gyorsíthat a jármű – tette hozzá Mats Sabelström.

A Volvo Trucks közlekedésbiztonság tanulmányozására szakosodott balesetkutató csapata szerint csak a tavalyi évben Svédországban bekövetkezett teherautó-balesetek közül mintegy hatvanat lehetett volna elkerülni a stretch brake rendszerrel.

Kiemelt Partnereink