Gyártók Nyomozás folyik a kigyulladó Kia-motorok ügyében

Nyomozás folyik a kigyulladó Kia-motorok ügyében

autopro.hu/D.Á. | 2021.12.30 07:18

Nyomozás folyik a kigyulladó Kia-motorok ügyében

Fotó: Kia Media

Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet (NHTSA) összesen hárommillió Hyundai és Kia autót érintő vizsgálatot folytat az Egyesült Államokban, mivel azok motorjai különböző okokból meghibásodhatnak és ki is gyulladhatnak. Aggasztó, hogy ilyen esetek a már javított autókkal is előfordultak.

Az NHTSA új mérnöki vizsgálatot indított, miután összesen már 161 bejelentést kaptak kigyulladó Hyundai-Kia motorokról. Ezek között ráadásul olyan autók is voltak, amelyek már átestek egy visszahívási akción a probléma miatt. A nyomozás összesen hárommillió, 2011 és 2016 között gyártott Hyundaira és Kiára terjed ki.

Sok a visszahívás, de még nem elég

A motorproblémák és tűzesetek annak ellenére is tovább sújtják a koreai gyártókat, hogy 2015 szeptemberében visszahívást indítottak az ügyben. Az NHTSA adatai szerint azóta további nyolc ilyen akciót eszközölt a Hyundai és a Kia különböző ügyekben. A most induló mérnöki analízis során azt vizsgálja majd a közlekedésbiztonsági szervezet, hogy elég autót érintettek-e a visszahívások, illetve elég hatékonyak voltak-e, hosszú távú megoldást jelentenek-e. Azt is ki akarják deríteni, hogy a koreai gyártók által indított egyéb, nem a biztonsággal összefüggő akciók hogyan teljesítenek. A vizsgálatok természetesen újabb visszahívásokhoz vezethetnek.

A Hyundai teljes mértékben együttműködik az NHTSA-val. Közleményében szerepel, hogy számos visszahívást adtak már ki, új motorfigyelő technológiát vezettek be, kiterjesztett garanciát adtak, és az ügyfélszolgálataik teljesítményét is javították. A Kia nem reagált azonnal a hírekre.

Nincs olcsó megoldás

A tűzveszély fennáll a két gyártó Theta II GDI, Theta II MPI, Theta II MPI hybrid, Nu GDI és Gamma GDI motorjai esetén. Ilyenekkel szerelték a Hyundai Sonata, Santa Fe és Elantra, valamint a Kia Sorento, Rio, Optima és Soul modelleket a vizsgált, 2011 és 2016 közötti időszakban. A meghibásodások gyártási hibákra vezethetők vissza, amik miatt megszűnhet az olajáramlás a motorban, a problémán pedig csak motorcsere segíthet. Az NHTSA szerint összesen hárman szenvedtek szem- és égési sérüléseket a tüzek miatt, ők orvosi ellátásra nem szorultak.

Egyszer már a zsebükbe nyúltak a gyártók

Az NHTSA 2020 novemberében 137 millió dollár büntetést szabott ki a gyártókra (melynek része volt az elrendelt biztonsági fejlesztések költsége), mivel azok túl lassan indították meg egymillió, motorhiba veszélyét hordozó jármű visszahívását. Ez a döntés egyben egy korábbi vizsgálat végére is pontot tett.

A Kia 27 millió dollárt kellett, hogy fizessen és 16-ot kellett költenie biztonsági fejlesztésekre. A márka tagadta a vádakat, de a pereskedés elkerülésére hivatkozva végül fizetett.

A Center for Auto Safety nonprofit szervezet Autoblog által idézett adatai szerint 2015 óta a Hyundai és a Kia 31 visszahívást indított tűzveszély miatt az Egyesült Államokban. Összesen 20, 2006 és 2021 között gyártott modellt érintettek a visszahívások, ami 8,4 millió autót jelent. A két autógyártó egy termékfejlesztési kampányt is indított az Egyesült Államokban, melynek keretében a lehetséges motorhibára figyelmeztető szoftvert telepítettek az autókba.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink