Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Beperli a Tesla a Teslát
2024.05.07 15:25Két előadással robbant be a Techtogether első napja
2024.05.07 14:40Az innovációk elismerésével rajtolt el az Ipar Napjai
2024.05.07 12:28Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nyolcvanöt éve készült el a legelső Škoda Superb
Nyolcvanöt esztendeje, 1934. október 22-én vezette be a Škoda a Superb típusnevet, amellyel a márka mindaddig csupán Škoda 640 jelzéssel forgalmazott luxuslimuzinjainak minőségét és kényelmét kívánta hangsúlyozni.
A Superb első generációját 1949-ig gyártották, 2001-ben pedig a cseh autógyártó ismét felélesztette e hagyományt és bemutatta a modern Škoda Superb első generációját. Idén a Superb Scout is megjelent és a jövő év elején mutatkozik be a piacon a hálózatról tölthető hibrid, Plug-in Hybrid hajtásrendszerű Superb iV.
Laurin & Klement
Luxuskivitelű gépkocsikat már több mint 110 éve is gyártottak a mladá boleslav-i Laurin & Klement autógyár szerelőcsarnokaiból, 1907-ben ugyanis az FF modell az első Közép-Európában készült soros nyolchengeres motorral mutatkozott be. Ezt további modellek követték, amelyeket a különösen nyugodt járású, tolattyús vezérlésű hathengeres Knight erőforrásokkal szereltek, illetve az 1929 és 1933 között, nyolchengeres aggregáttal készült, reprezentatív Škoda 860. Ezután a Škoda 640 új generációja vette át a főszerepet, amely egyebek mellett különösen innovatív központi csőváz-szerkezetével és elől-hátul egyaránt független kerékfelfüggesztéseivel tűnt ki – s elsőként viselte a nevet, amely napjainkban is jelöli a Škoda csúcsmodelljeit.
Kitűnő és büszke
A Superb név egyrészt az angolból származik, ahol jelentése „nagyszerű, kitűnő, kiemelkedő”, másfelől a latin „Superbus”, azaz „büszke” szóra is utal. A Škoda 1934. október 22-én vezette be, s az új Škoda 640 különleges karakterét kívánta kiemelni vele. Az 5,5 méter hosszú, 1,70 méter széles és 1,66 méter magas limuzin első példányát 1935 januárjában a Škoda-konszern akkori vezérigazgatója, Karel Loevenstein kapta, míg a színét felesége, Pavla választotta, aki a vörös mellett döntött.
1934 ősze óta viselik a Škoda különösen reprezentatív modelljei a Superb nevet |
Ötvenöt lóerő
A Škoda Superb sorozatgyártása 1935. márciusban kezdődött el. A csúcsmodell hajtásáról 2,5 literes, 40,5 kW (55 LE) teljesítményű, hathengeres motor gondoskodott. A nagy kereslet rövidesen egyre hosszabb szállítási határidőkhöz vezetett: a zárt karosszériájú változatra négy hetet, míg a Superb Cabriolet kivitelre akár kétszer ennyit is kellett várniuk az ügyfeleknek, akik a gazdag szériafelszereltség mellett felár ellenében hat elektroncsöves autórádiót, az első ülések mögé pedig paliszander-fa rakodópolcot is rendelhettek.
Visszatérés
A Škoda Superb 2001-ben ünnepelhette visszatérését, a modellsorozat első modern nemzedéke lépcsőshátú középkategóriájú modellként egészítette ki a cseh autógyártó termékportfolióját. 136 068 legyártott példányt követően a Škoda 2008-ban kezdte meg a második generáció gyártását, amelynek karosszériája nagy szögben felnyíló csomagtérajtajával már a ferdehátú modellekével ötvözte a hagyományos lépcsőshátú limuzinok előnyeit. A jelenlegi Superb sorozat 2015 óta készül. A Superb modellek mintegy 54 százalékát európai ügyfelek vásárolják, de a cseh autógyártó csúcsmodellje Kínában is keresett: a 2018-ban összesen kiszállított 137 500 darabból 43 700, azaz csaknem minden harmadik ott, a Škoda világszerte legnagyobb piacán talált gazdára.