Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Áprilisban kilőtt az újautó-piac
2024.05.03 10:19Bezárja marosludasi gyárát a Leoni
2024.05.03 09:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem a brexit miatt zárja be angol üzemét a Honda
Váratlan bejelentésként érkezett, hogy a japán autógyártó felszámolja egyetlen európai gyártó üzemét, ráadásul az előzetesen ismertté vált 2022-es dátumnál egy évvel korábban. A swindoni gyárból addig 3500 embert kell elbocsátani. Az EU-val tavaly kötött kereskedelmi egyezség viszont segít enyhíteni a japán gyártónak az uniós piac zökkenőmentes elérésében.
A délnyugat-angliai Swindonban és környékén a Honda a legnagyobb foglalkoztató, a gyár egyben Nagy-Britannia ötödik legnagyobb autóipari gyártóegysége. A kivonulás jelen pillanatban azt jelenti, hogy a japán vállalatnak nem lenne európai gyártási telephelye, mert Swindon az egyetlen Honda-üzem az EU területén. Kellemetlen fordulat, hogy a swindoni választókörzetben az emberek többsége 2016-ban épp az ország uniós távozására szavazott.
Nagy-Britannia autóipara számára rövid időn belül ez már a negyedik sokk-szerű bejelentés. 2018 decemberében a Nissan döntött amellett, hogy sunderlandi gyárában leállítja az X-Trail modell gyártását, a Jaguar Land Rover januárban döntött arról, hogy 4500 embert leépít, a Ford pedig ezer brit munkavállalótól szabadulna meg, ha megegyezés nélkül szakadna el az EU-tól a szigetország.
Globális kihívások
A Honda keddi hivatalos közleményében nem esik szó arról, hogy a döntés összefüggésben lenne a brit EU-tagság március végén esedékes megszűnésével (brexit). Ian Howells, a Honda európai üzletágának alelnöke a BBC rádiónak nyilatkozva ki is jelentette, hogy az angliai üzem bezárása nem kötődik a brexithez, a lépést az autóipar előtt álló globális kihívások diktálták. Howells szerint a Hondának nagyon gyorsan át kell helyeznie a hangsúlyt az elektromos autók gyártására, egyrészt a vásárlói igények, másrészt a szabályozási környezet változásai miatt.
A leépítéstől függetlenül óvatosak a brexittel
A swindoni gyárban tavaly 160 ezer jármű készült, itt gyártják a Civic és a CV-R modelleket. A Honda a teljes brit járműgyártás 10 százalékát adja. A cég tavaly bejelentette, hogy áprilisban hat napra leállítja nagy-britanniai üzemének termelését, annak érdekében, hogy a gyár felkészülhessen a lehetséges logisztikai és határellenőrzési problémákra, mindenekelőtt a beérkező részegységek esetleges szállítási késedelmére.
A Honda illetékesei szerint, ha az Európai Unióból érkező alkatrészeket az esetleges megállapodás nélküli brexit miatt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme éves szintre számolva 850 ezer font (310 millió forint) halmozott veszteséget okozna a cégnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.
Jókor jött a megállapodás
Ugyanakkor van még pár figyelemre méltó körülmény a brit autóipart érő sokkhatásokat illetően. A szigetországban más nagy japán autógyártók, így a Toyota és a Nissan is jelen vannak gyártási kapacitással. A Derbyben lévő gyárnál épp egy hónapja jelentették be, hogy elkezdik az új Toyota Corolla gyártását. És valóban, a Toyotát nem fektetné meg annyira a brexit, hiszen mind gyártási, mint K+F kapacitásával jelen van a kontinentális Európában (Belgiumban, Franciaországban és Lengyelországban). De mint fentebb említettük, a Nissan viszont Japánba helyezi az X-Trail modell összeszerelését.
Szinte biztos, hogy a fenti kapacitás-áthelyezések inkább az Európai Unió és Japán között tavaly megkötött és nemrég életbe lépett kereskedelmi egyezménnyel állnak szorosabb kapcsolatban, mint a brexittel. A vámmentes kereskedés lehetősége által ugyanis Japánból könnyedén elérhető marad az EU 510 milliós piaca. A megállapodással a világ legnagyobb nyitott kereskedelmi övezete jött létre.