Gyártók Mercedes Benz E-osztály: az önvezető autók előszobája

Mercedes Benz E-osztály: az önvezető autók előszobája

Biró Csongor | 2016.04.20 12:18

Mercedes Benz E-osztály: az önvezető autók előszobája

Immár itthon is bemutatkozott a csillagos márka legfontosabbnak szánt modellje. Sokan zöldséges Mercedesként ismerik, az idősebbek Pontonként, mások a német városok vajszínű taxijaként – egy biztos, az E-osztálynak nevezett Mercedes minden kornak emblematikus autója.

A modell eredetét a Mercedes 1947-től jegyzi, a legfrissebb, most kipróbált generáció kódneve W213. Ez az autó a ma kapható legbiztonságosabb és legokosabb felső-középkategóriás üzleti limuzin. A jövőbe mutat úgy, hogy már a jövőben mutatja az utat. A tizedik generációs E-osztályban számos technikai innováció ünnepli világpremierjét - többek között új szintre emelkedik a kényelmes, biztonságos vezetés, az asszisztens rendszerek pedig új dimenziót nyitnak. Az aktív sávváltás asszisztenssel a vezető fáradtság nélkül kormányozhat át a kiválasztott sávba. Ez már az utolsó lépések egyik a teljesen autonóm közlekedésben.

Külső

Elődjével összehasonlítva a tengelytáv 65 milliméterrel növekedett (2939/2874), miközben a teljes hossz 43 milliméterrel gyarapodott (4923/4880). Formája a Mercedes-Benz szedánok jellegzetes arányait tükrözi. A C- és az S-osztály stílusjegyeit öltötte magára, távolról könnyű velük összetéveszteni. Az opcionálisan elérhető hátsó lámpák különleges csillagporszerű hatást keltenek, ezt a különleges fényvisszaverési technológia teszi lehetővé, mely premierjét az E-osztályban ünnepli.

Belső

Az új E-osztály belső tere az érzelem és az intelligencia összeolvadásáról tesz tanúbizonyságot. Az opcionális extrák között két nagy felbontású kijelzőt találunk, melyek 12,3 colos, szélesvásznú méretet tesznek elérhetővé – elsőként a szegmensben. A közös üvegburkolatuk alatt a két kijelző egyetlen szélesvásznú megjelenítővé olvad össze, amely lebegő hatást kelt, miközben erősíti a belső tér horizontális kialakítását. A szélesvásznú egységben a hagyományos műszercsoporthoz hasonlóan virtuális műszereket találunk a vezető közvetlen látóterében, valamint egy központi kijelzőt a középkonzol felett. A vezető három különböző stílus közül választhat a műszercsoport számára. Tesztautónkban hagyományosabb két külön digitális kijelzőt is magába foglaló műszerfalat találtunk. A fabetétek kifinomultsága lenyűgözött. Az autók világában a kormánykeréken elsőként találhatunk érintésérzékeny vezérlő gombokat. Ezek egy okostelefon felületéhez hasonlóan reagálnak a hosszanti vagy függőleges húzásokra, lehetővé téve a vezető számára a teljes infotainment rendszer használatát - csupán ujjmozdulatokkal. A központi rendszer további vezérlői között találhatunk egy érintőfelülettel rendelkező vezérlőt a középkonzolon, amely kézírást is képes felismerni, de jelen van a beszédvezérlési rendszer is. A legfontosabb funkciók közvetlen gombokat kaptak, így például a légkondicionáló berendezés kezelésére, és – ismételten elsőként – bizonyos vezetési segédrendszerek ki- és bekapcsolására. Elég könnyedén belezavarodhatunk a nagy intelligenciába és a sok érintőfelületbe. Akaratlanul is. Ide-oda gesztikulálva az utastérben, a ruhánkkal vagy a kezünkkel, puszta érintéssel lapozgatunk a menüben, ami nem mindig szerencsés.

A belső tér megvilágítása a tartós, energiahatékony LED-technológiát használja. A különböző felszereltségi szinteken elérhető hangulatvilágítás is így tesz, és 64-féle színváltozatával a személyre szabhatóság csúcsát jelenti. A csúcshifi Burmester.

Az új E-osztály belső terét illetően ki kell emelni az üléseket. Ergonomikus, szoborszerű kialakításuk a Mercedes-Benz hagyományosan hosszú távú utakra alkalmas kényelmét kifinomult, sportos megjelenéssel egyesíti, mely egyedi kialakítással mindegyik felszereltségi szinten elérhető. A szegmensben szintén újdonságként debütál a hőkomfort csomag fűthető kartámasszal, mely az ajtókon és a középkonzolon található felületeket fűti igény esetén. Az új E-osztály szedán hátsó üléseit 40:20:40 százalékos arányban dönthetjük.

Motorok

Az új E-osztály kétféle motorral lesz elérhető a piaci start idején: az E 200 négyhengeres benzinmotort, az E 220 d pedig teljesen új négyhengeres dízelmotort kínál. A piaci indulást követően további modellvariánsok lesznek elérhetőek, beleértve a hibrid technológiás, konnektoros E 350 e-t. Ez egy feltöltéssel mintegy 30 kilométernyi teljesen elektromos, vagyis emisszió-mentes közlekedést tesz lehetővé. Négyhengeres benzinmotorja az erőteljes elektromotorral együtt 279 lóerős (205 kW) rendszerteljesítményt kínál 600 Nm nyomatékkal együtt. A legerősebb dízel variáns továbbfejlesztett SCR kipufogó-technológiával rendelkező hathengeres motort kap 258 lóerős (190 kW) teljesítménnyel és 620 Nm nyomatékkal. További variánsként csatlakozik a kínálathoz az E 400 4MATIC, melynek hathengeres benzinmotorja 333 lóerőt (245 kW) teljesít, és 480 Nm nyomatékkal rendelkezik. Későbbi további típusok egészítik ki a motorpalettát, beleértve az új, négyhengeres dízelmotor 150 lóerős (110 kW) változatát. A benzinmotorok kínálata négyhengeresek különböző verzióit öleli fel 184-től 245 lóerőig (135-től 180 kW-ig), valamint egy 333 lóerős (245 kW) hathengerest.

A teszten kipróbált új, négyhengeres dízelmotor fejlesztésére a Mercedes-Benz 2,6 milliárd eurót költött. Rövidebb és kisebb, mint elődje, köszönhetően a csökkentett hengertávolságnak (90 milliméter a 94 milliméter helyett). Az elődhöz képest kisebb, közel kétliteres hengerűrtartalom ellenére az új dízel erőforrás 195 lóerőt/143 kW-ot teljesít az E 220 d-ben. Papíron akár 3,9 litert fogyaszthat 100 kilométerenként, amely 102 gramm/kilométeres szén-dioxid-kibocsátásnak felel meg. A négyhengeres egység egylépcsős turbófeltöltéssel és változó turbina-geometriával rendelkezik. A hengerfej és a forgattyúház szintén alumíniumból készült. A Mercedes-Benz által kifejlesztett felszíni bevonat csökkenti a súrlódást a henger felülete és az acél dugattyúk között.

A piaci bevezetéskor az összes modell az új 9G-Tronic kilencsebességes automataváltót kapja szériában. Ez gyors váltásokat és alacsony motorfordulatszámot tesz lehetővé.

Futómű

A szedán szériában acélrugókkal érkezik. Ehhez három futómű áll rendelkezésre szelektív lengéscsillapítással: komfort futómű, kényelmes futómű sportosabb karakterrel, 15 milliméteres ültetéssel, valamint sportos futómű adaptív lengéscsillapítással és 15 milliméteres ültetéssel, amely a klasszikus sport felfüggesztést helyettesíti. A modell felszerelhető többkamrás légrugózással is. A rendszer előnyei: a hátsó rugók három, és az első rugók két különböző méretű kamrája lehetővé teszi a három fokozatban történő szabályozását annak, hogy mennyire feszesen reagáljon a futómű. Ennek köszönhetően az utasok puha rugózást élvezhetnek alapvetően, és a magas fokú menetstabilitás biztonságos érzetét kapják a sebesség növekedésével. Automatikusan állítja az autó magasságát a sebességtől függően, és például csökkenti az üzemanyag-fogyasztást autópályán a szabad magasság csökkentésével. Rossz úton vagy felhajtásoknál a szintmagasság-állítóval gombnyomásra megnövelhető a magasság. A többkamrás légrugózáshoz folyamatosan működő, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás jár, amely az egyes kerekek csillapítását egymástól függetlenül automatikusan állítja be az aktuális vezetési helyzetnek és az útviszonyoknak megfelelően. Ez jól jön például hirtelen elkerülő manővereknél vagy rossz úton való közlekedésnél. A rendszer emellett különlegesen jól szigeteli a zajokat és az abroncsok vibrációját, kivételes rugózási kényelmet és kiváló menetdinamikát garantál.

Vezetősegédek

A Mercedes-Benz az új biztonsági és asszisztens rendszerekkel magasabb szintre emeli a biztonságot, a kényelmet és a járművezető tehermentesítését. A szériafelszereltség részét képezi az aktív fékasszisztens. A rendszer figyelmezteti a járművezetőt a veszélyt jelentő baleseti szituációkra, vészfékezés során optimálisan támogatja, vészhelyzetben pedig automatikus, önálló fékezésre képes. A lassan haladó, lassító vagy éppen álló járműveken felül például a jármű előtt átkelő gyalogosokat is felismeri a veszélyzónán belül.

Szintén az alapfelszereltség részét képezi az éberségfigyelő rendszer állítható érzékenységgel, amely figyelmezteti a vezetőt, ha figyelmetlenséget vagy fáradtságot észlel. Továbbá szériában jár az oldalszél-asszisztens, ami különösen erős, oldalirányból érkező széllökések esetén támogatja hatékonyan a sofőrt a sávelhagyás megakadályozásában.

Az opcionális vezetői segédrendszerek csomagba, amely az új E-osztályt a kategória legintelligensebb limuzinjává teszi, a következő asszisztens rendszerek tartoznak:

• drive pilot: ezzel a rendszerrel a Mercedes-Benz egy újabb lépést tett az autonóm közlekedéshez vezető úton. Mostantól a ávolságtartó rendszer autópályákon és országutakon nem csupán a megfelelő követési távolságot képes automatikusan tartani, hanem első ízben követni is képes az előttünk haladó járművet, egészen 210 km/h sebességig. A funkció ezáltal tehermentesíti a járművezetőt, hiszen nem csupán a fékezésektől és gyorsításoktól kíméli meg, de a kormányzás asszisztens révén a sávtartásban és kanyarodáskor is segíti. 130 kilométer/óra sebességig a rendszer a jármű környezetében lévő többi járműhöz és a párhuzamos közlekedéshez igazodva akkor is képes aktívan dolgozni, ha az útfelfestések nem egyértelműek (például építési munkálatoknál). Ennek köszönhetően a drive pilot a járművezetőt dugókban vagy sűrű járműoszlopokban történő haladás során is hatékonyan tehermentesíti. Mindezeken felül a kibővített újra-elindulási funkció is jelentős mértékben segíti a sofőrt azáltal, hogy a távolságtartó rendszer autópályákon vagy autópályákhoz hasonló utakon egy-egy állóra fékezést követően immár akár 30 másodpercnyi állás után is képes magától újra mozgásba hozni a járművet.

A külön bekapcsolható sebességkorlátozás asszisztens részfunkció a kamera által felismert sebességkorlátozásokat vagy a navigáció által ismert sebességhatárokat - például lakott területen belül 50 kilométer/órát vagy országutakon 90 kilométer/órát – magától betartja.

Ide tartozik az aktív sávváltás asszisztens. A radar- és kameraalapú asszisztens a járművezetőt többsávos utakon segíti a sávváltásban az autó átvezetésével a sofőr által kiválasztott sávra – például előzések során. Amennyiben a vezető az irányjelzőt minimum két másodpercig működteti, a segéd aktív kormányzással segít átsorolni az adott oldali szomszédos sávba, amennyiben a sávot szabadnak látja a rendszer.

• Aktív fékasszisztens útkereszteződés-funkcióval: a rendszer a szériában járó változathoz képest kibővített funkciókat tartalmaz, és szélesebb sebességtartományban képes felismerni a járműveket és a gyalogosokat. Ezen felül útkereszteződésekben illetve csomópontokban felismeri a keresztirányú forgalmat, és ha elmarad a járművezető reakciója, autonóm fékezésre képes, továbbá első ízben felismeri a feltorlódott kocsisor végét, és ilyen esetekben jóval korábban tud autonóm fékezést kezdeményezni. Ennek köszönhetően 100 kilométer/órát meg nem haladó sebességeknél a balesetek akár teljesen elkerülhetők, illetve magasabb sebességeknél lényeges mértékben csökkenthető azok súlyossága.

• Kikerülés asszisztens: a szintén új opciónak számító kikerülés asszisztens rendkívül hasznos kiegészítése az Aktív fékasszisztens gyalogosfelismerő funkciójának. Amennyiben a járművezető egy veszélyhelyzetben tudatosan vagy ösztönösen kikerülési manővert hajt végre, a funkció támogatást képes nyújtani úgy, hogy pontosan kiszámított kiegészítő kormányzási nyomatékokkal segíti a műveletet. Ez segít a sofőrnek abban, hogy a gyalogost kontrolláltan ki tudja kerülni, ezt követően pedig könnyebben visszaterelje a járművet a megfelelő helyzetbe, így biztonságosabban abszolválva a manővert.

• Továbbfejlesztett asszisztens rendszerek: A sávtartó asszisztens a sávtartást korrigáló egyoldali fékbeavatkozások segítségével az akaratlan sávelhagyásokat szaggatott felfestések és balesetveszély esetén, például szembeforgalomnál vagy gyorsan előző járműveknél is meg tudja gátolni. A holttérfigyelő asszisztens mostantól jellemző városi közlekedés során alacsony sebességeknél is képes figyelmeztetni az oldalirányú ütközésveszélyre, 30 kilométer/óra felett pedig – ahogy eddig – felismert oldalsó ütközésveszélyre az utolsó pillanatban kormányzási korrekcióval beavatkozik. Egy másik segéd a mögöttes forgalmat figyelve igyekszik elkerülni az ütközést, baleset esetén pedig próbálja mérsékelni a következményeket.

• Távirányítású parkolássegéd: egy okostelefonos alkalmazás segítségével ez a rendszer első ízben teszi lehetővé kívülről a jármű parkolóházakban és parkolókban való önálló ki- és beparkoltatását, így nagyon szűk parkolóhelyeken is komfortos be- és kiszállást biztosít.

• Car-to-X kommunikáció: 2013-ban a Mercedes-Benz volt az első gyártó, amely a járművek Car-to-Car (jármű a járművel) hálózatát egy utólag beszerelt megoldással szériaéretté tette. Ezt követi konzekvens módon a következő lépés, amellyel a világon először szériába kerül az első teljesen integrált Car-to-X megoldás. A mobilhálózat alapú információcsere a többi, például előttünk lévő járművek információit felhasználva messze előrelát. Ezáltal a járművezető az eddigieknél korábban értesülhet a fenyegető veszélyekről, például egy, az út szélén veszteglő lerobbant járműről, de például akár kemény esőzésekről vagy csúszós úttestről. Az új E-osztály az információkat fogadja és egyben szórja, a figyelmeztető üzeneteket a járműállapotok kiértékelésével a rendszer automatikusan kiértékeli, vagy ez manuálisan, a vezető révén is megtörténhet.

• Oldalirányú impulzus: Felismert oldalütközés esetén az ütközés előtti pillanatban a vezető vagy az utas preventív módon oldalra mozdul az ülésben a veszélytől távolabbi irányba. Ilyenkor a rendszer az ütközés oldalán a másodperc töredékrésze alatt felfúj egy légkamrát, ami az első ülések oldaltámaszában található. Ezáltal nagyobb lesz a távolság az ajtótól, az utasokra ható erők pedig mérséklődnek.

• Hangos figyelmezteés: ez a rendszer a belső füli emberi reflexre alapoz, amit stapedius reflexnek neveznek. Felismert ütközésveszély esetén a jármű hangszóróin keresztül egy rövid, hangos hangjelzést szólaltat meg, ami kiválthatja a stapedius reflexet, ami az utasok fülét ’természetes zajcsillapítással’ felkészíti a baleset erős zajterhelésére.

• A nagyfelbontású LED fényszórók a lámpánként 84 darab egyenként vezérelhető, nagyteljesítményű LED által az úttestet automatikusan, eddig nem látott pontosságú fényelosztással és rendkívül világosan világítják meg, mégpedig a közlekedés többi résztvevőjének elvakítása nélkül. Ez annak köszönhető, hogy a bal- és jobboldali fényszórók fényeloszlása egymástól függetlenül irányítható, és a közlekedési szituációkhoz nagyon dinamikusan igazítható. Az intelligens világítási rendszer tompított és távolsági fényvezérlése mindezeken felül első ízben teljesen digitálisan, bárminemű mechanikus aktuátor nélkül történik – világújdonságként ide sorolható a dinamikus kanyarfény funkció is, ami szintén tisztán elektromos vezérlést kapott.

• Digitális járműkulcs: ez a rendszer a near field communication (NFC) technológián alapulva lehetővé teszi, hogy saját okostelefonunkat használhassuk járműkulcsként.

Kiemelt Partnereink