Gyártók Megkezdte e-teherautói értékesítését az MAN

Megkezdte e-teherautói értékesítését az MAN

autopro.hu/V.M. | 2023.11.04 12:21

Megkezdte e-teherautói értékesítését az MAN

Fotó: MAN Truck & Bus SE Press Newsroom

Az MAN Truck & Bus megkezdte első tisztán elektromos nehéz tehergépjárműve, a korábban csak eTruck néven ismert modell forgalmazását. Az eTGX nyerges vontató a nagy távolságú árufuvarozásra, míg az eTGS a rövidebb távolságok leküzdésére kínál megoldást.

A kettő jármű műszakilag azonos alapokon nyugszik, ideértve a moduláris hajtásrendszert is. A különbségek például a kabin méretében keresendőek, mint ahogy az a hasonló belső égésű modellek esetében is van.

Az elektromos teherautók legfeljebb hat akkumulátorral rendelkezhetnek – ezek közül kettő a fülke alatt, négy pedig hátrébb, az alváz két oldalán helyezhető el. A maximálisan elérhető energiatárolási kapacitás 480 kilowattóra, amivel akár 800 kilométer is megtehető töltés nélkül.

A töltés CCS szabvány szerinti töltővel 375 kilowatt teljesítményen történhet, azonban már a kezdetektől elérhető egy MCS szabványú töltő is, ami 750 kilowattos töltést is lehetővé tesz. Az MAN ígérete szerint később az 1 megawattos töltés is az opciók között lesz, ami a még gyorsabb töltés által egy nap alatt akár több mint 1000 kilométer megtételét is biztosítani fogja.

MAN eTGS

MAN eTGS | Fotó: MAN Truck & Bus SE Press Newsroom

Az elektromos motor konfigurációtól függően 254, 330 vagy 400 kilowatt teljesítményt adhat le. Ezekhez az értékekhez sorrendben 800, 1150 vagy 1250 newtonméter nyomaték párosulhat. A rekuperáció során keletkező lassítóerő arányos az elektromos motor maximális teljesítményével, így az MAN szerint összemérhető a mai nagy teljesítményű retarderekével.

Rugalmas felépítés

A moduláris kialakítás lehetővé teszi a járművek alkalmazási módokhoz és körülményekhez való igazítását. Három, négy, öt vagy hat akkumulátor szerelhető be a megteendő távolság és a rakomány súlyának függvényében. Egy városi utakra szánt eTGS esetében például 250 kilométeres hatótávra lehet szükség, amit kielégíthet csupán három akku. Az MAN szerint egyes akkumulátorok elhagyásával akár 2,4 tonna tömeg takarítható meg, ezzel lehetővé téve nagyobb teher szállítását és az energiafogyasztás mérséklését a rakomány nélküli közlekedéskor.

Fotó: MAN Truck & Bus SE Press Newsroom

A konstrukciónak további rugalmasságot ad, hogy a töltőcsatlakozók helyét a megrendelő választhatja meg. A CCS töltő jobb vagy baloldalon is lehet az első kerékjárati ívek mögött, de hátrébb, az alváz jobb oldalán is elhelyezhető. Az MCS csatlakozót az első kerekek mögé, jobb vagy bal oldalra lehet beépíteni.

Több tárolóhely, takarékos fűtés

Az electrive.com cikke szerint az MAN közleményében rámutat, hogy az alváz oldalán lévő akkumulátorok eltávolításával jelentős nagyságú hely szabadul fel, amit akár nagyobb méretű eszközök elhelyezésére és tárolására is hasznosítani lehet.

Egy másik „okos” megoldás, hogy a kabin fűtőrendszere a hajtásrendszer működése során keletkezett hulladékhőt hasznosítja a levegő felmelegítésére. Alapvetően az így nyert hő gondoskodik a kellemes hőmérséklet megteremtéséről, és a rendszer csak szükség esetén nyúl az akkumulátorban tárolt energiához, ezáltal kitolva a hatótávolságot.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink