Gyártók Leleplezte e-autója koncepcióját a Lamborghini

Leleplezte e-autója koncepcióját a Lamborghini

autopro.hu/M.M. | 2023.08.24 13:20

Leleplezte e-autója koncepcióját a Lamborghini

Fotó: Lamborghini Media Center

Öt évvel azután, hogy bemutatta az Urus névre hallgató SUV-ját, a Lamborghini most megint egy forradalmi lépést tervez tenni – belépne az elektromos autók piacára, méghozzá a négyajtós Lanzador GT-vel. A Kaliforniában bemutatott autót várhatóan 2028-ban vehetik birtokba az előrendelői. Az olasz gyártó szerint az új modell egyfajta „átmenetként” fog hatni az Urus és a vállalat tradicionális szuperautói között.

A Lanzador hű kíván maradni a Lamborghini DNS-éhez úgy, hogy közben a lehető legsportosabb és legjobb vezetési élményt kínálja. A gyártó szerint a nemrég bemutatott koncepcióautó jelenleg inkább egy „laboratórium kerekeken”, mint egy puszta bemutatóautó, ami arra utal, hogy az új modellhez kapcsolódó újításokat gyártásba tervezik vinni.

2021-ben erősítette meg az olasz márka az elektromos autója érkezését, méghozzá úgy, hogy Stephan Winkelmann, a vállalat vezérigazgatója elmondta egy interjúban, hogy folyamatban van a jármű kivitelének és pozícionálásának tervezése.

Direkt mutatták be ilyen korán

„Ha belépünk egy új szegmensbe – nem kockáztatva azt, amink van, és nem kannibalizálva az autókínálatunkat –, bevált módszer felkészíteni a piacot, hagyni, hogy gondolkodjanak arról, mi lesz a jövőben” – válaszolta Winkelmann arra a kérdésre, hogy miért mutatták be az új modellt fél évtizeddel a sorozatgyártása előtt. Azt biztosan elmondhatjuk, hogy a Lanzador rengeteget tesz annak érdekében, hogy lefektesse a Lamborghini elektromos jövőjének alapjait. Winkelmann hozzátette, hogy az elkövetkezendő öt évben rengeteg lehetősége lesz a Lamborghininek arra, hogy a visszajelzések ismeretében dolgozza ki a különböző elektromos járművei karaktereit.

„Ezért mutatjuk be most a koncepciónkat, mivel beszélnünk kell ezekről a dolgokról” – tette hozzá Winkelmann. Azt is hozzáfűzte, hogy az „érzelmek” koncepciója is fontos része ezeknek a megbeszéléseknek. „Ott van a hang érzelme és az teljesítmény érzelme. Tehát kétféle teljesítmény létezik: az egyik a tiszta számok – gyorsulás, végsebesség, köridő – majd ott van az érzelmi oldal. A Lamborghini érzelmi oldala pedig mindig hatalmas” – fejtette ki Winkelmann.

„Tanulmányozzuk, hogy mit tehetünk. Három lehetőségünk van: nem tenni semmit – tehát csak a csend hangja marad, és legalábbis az az érzésem, hogy ezt nem fogjuk megtenni – vagy egy hamis hang, vagy a létező hang felerősítése” – mondta el Winkelmann a Lanzador gyorsulás alatti hangjáról.

Fotó: Lamborghini Media Center

A Lamborghini nem osztott meg részleteket az e-autója műszaki adatairól, Winkelmann azonban azt elárulta, hogy 480 kilométeres hatótávot biztosan nyújtania kell 2028-ban az autójuknak. A vállalatvezető arról is biztosította a leendő vásárlókat, hogy a Lanzadorok esetében is a dinamikus karakter lesz az, ami megkülönbözteti a Lamborghini autóját a többi elektromos járműtől.

Lelket akarnak adni az autónak

Winkelmann szerint az egyik legfontosabb különbség az elektromos autók között az elektromos energia fékezéskori visszanyerésében és a fékezésben van. Többek között ezek, és az egyéb apró különleges ötletek azok a területek, amelyeken keresztül az olasz márka igazán „érzelmessé” tervezi tenni az autóját.

A jármű szoftvere is segíteni fog a Lanzador különleges karakterének kialakításában. „Sok olyan dolog érkezik, amely még a mai szupersportautókénál is jobbá teszi majd az autó irányíthatóságát” – mondta ezzel kapcsolatban Stephan Winkelmann.

A márka legkülönlegesebb szuperautóiból, például a Sesto Elementóból és a Countach LPI 800-4-ből merít ötleteket a Lanzador. Habár nagyobb a hasmagassága, mint az Aventadornak vagy a Huracánnak, a jármű így is csupán másfél méter magas – tehát olyan magas, mint egy Volkswagen Golf – miközben a jármű vezetője alacsonyan ül, olyan pozícióban mintha egy vadászgépben lenne.

Fontos a kibocsátás-csökkentés

A Lamborghini kibocsátáscsökkentési stratégiájának középpontjában a fenntartható termelés áll, amely révén a Sant'Agata-i székhelyű cég a szén-dioxid--kibocsátását 2025-re a felére kívánja csökkenteni a 2021-es szinthez képest. Jelenleg minden eladott Lamborghini valamilyen módon villamosított.

Fotó: Lamborghini Media Center

A Lamborghini már megerősítette, hogy a második szériagyártású e-autója a második generációs Urus lesz, körülbelül egy évvel a Lanzador után. Ezen túlmenően a cég még nem fedett fel a kínálatának teljes villamosítására vonatkozó konkrét terveket.

Winkelmann elhintette, hogy az a fajta szintetikus üzemanyag is megoldást jelenthet, amelyet a Porsche is fejleszt. „Az Európai Unió azt mondja, hogy 2026-ban szeretné felülvizsgálni döntését, de a lényeg – egy olyan márka esetében, mint a miénk – az adminisztráció: világos szabályokra van szükségünk, amelyek lehetővé teszik, hogy a világ minden táján egyetlen terméktípussal értékesítsünk, és ez lesz a legnehezebb döntés, amit meg kell hoznunk, mert hiábavaló megfelelni Európában, és nem más országokban” – mondta a Lamborghini vezérigazgatója.

Sok kérdés van a gyártással kapcsolatban

Az új Lanzador gyártása felvet még kérdéseket. A Lamborghini mindenképpen Olaszországban folytatná azt, azonban a Sant’Agata-i gyáregységük már teljes kapacitással üzemel – illetve az ellátási láncok menedzsmentjével kapcsolatban is vannak még megoldatlan problémák.

Winkelmann a termelési volumenre vonatkozó célokat sem adta meg. A Lamborghini tavaly rekordszámú, 9233 autót adott el, ennek jóval több mint felét az Urus SUV tette ki.

Tekintettel arra, hogy a Lanzador az Urus és a kisebb volumenű szuperautók közötti áthidaló modell, észszerű évente több mint 3000 darab legyártását jósolni – olvasható az Autocar oldalán.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink