Gyártók Kínai-magyar elektromos buszt tesztel a BKK

Kínai-magyar elektromos buszt tesztel a BKK

Pörge Béla | 2021.06.13 08:22

Kínai-magyar elektromos buszt tesztel a BKK

Fotó: Pörge Béla

Az idei kora nyár az elektromos tesztbuszokról szól a fővárosban – legalábbis a 105-ös vonalon mindenképpen. Június másodikától 16-áig egy BYD közlekedik a járaton, ezt megelőzően pedig egy eCitaro színesítette az utcaképet egy hétig.

Hirdetés

Az autopro.hu a május végén Budapesten járt Mercedes-Benz eCitaro után a BYD K9 elektromos autóbuszt is kipróbálta. Utóbbi hosszabb időre, két hétre érkezett a fővárosba, így néhány napig még megnézhetik, kipróbálhatják az érdeklődők.

Az eCitaróhoz hasonlóan a BYD is az ArrivaBus által üzemeltetett 105-ös vonalon teljesített szolgálatot. Sok szempontból jó terep ez a tesztbuszoknak a változatos vonalvezetés és az erős utasterhelés miatt – ráadásul a belvárost átszelő járat kétségtelenül szem előtt is van.

A tesztelt busz pontos típusjele K9 UB 12m eBus – ebből már a hosszát is ki lehet találni, igen, 12 méter hosszú, szóló autóbuszról van szó. A busz 348 kilowattórás akkumulátorral rendelkezik, ennek köszönhetően egy töltéssel akár 300 kilométert is meg tud tenni. A modern elektromos busz teljes hosszában alacsonypadlós, és dupla klíma szolgálja az utasok igényeit – írta a BKK. Megnéztük, mit tud a valóságban a papíron jól hangzó adottságokkal bíró kínai elektromos busz!

Fapados utastér

Majdnem szó szerint igaz a megállapítás, hogy a BYD K9 kicsit fapados – a padló borítása ugyanis a laminált parkettára emlékeztet, de természetesen nem fából van. Az üléseket nem borítja huzat, ennek ellenére meglepően kényelmesek a műanyag székek.

Budapesti szemmel szokatlan színvilág.

Budapesti szemmel szokatlan színvilág. | Fotó: Pörge Béla

Az utastér előnye a tágas rész az álló utasok számára: a középső ajtónál nem csak a megszokott, ajtóval szemközti területen alakítottak ki helyet az álló utasok és a babakocsisok vagy tolókocsisok számára, hanem az ajtó mellett is. Ez a forgalmas budapesti vonalakon kifejezetten hasznos megoldás, a teszt alkalmával is jól jött: az ülőhelyek zöme foglalt volt, egy babakocsis anyuka is felszállt a buszra, mégis jutott hely az álló utasoknak is.

A kialakítás hátránya a viszonylag kevés ülőhely, amire egy lapáttal rátesz, hogy a hátsó ajtónál véget ért a busz, nincsenek további ülések – ez nagy hátrány például az eCitaróval szemben, ezért elővárosi járatokon nem szerencsés egy ilyen autóbuszt közlekedtetni. A belvárosi, forgalmas vonalakon, ahol gyakori az utascsere, nem gond a kevés ülőhely.

Meglepő zajhatások

Talán nem olyan sportszerű a más árkategóriában induló eCitaróval az összehasonlítás, de a két teszt közelsége – és azonos útvonala – miatt nagyon adja magát. Nos, a nem éppen tökéletes angyalföldi utakon némileg zörgött a vadonatúj Citaro is, de a mindössze féléves BYD bizony szinte minden elemében zörgött-csörgött a kátyús utakon. Jó kérdés persze, hogy mennyire róható fel a gyártónak, és mennyire az út karbantartójának a helyzet, mindenesetre a Citaro ugyanezen az útvonalon két hete halkabb volt. Ezek után nem csoda, hogy a nyitókép elkészítésekor is jó 10-15 kilométer/órás tempóval döcögött a busz a hírhedt minőségű Vágány utcában. Volt szíve a sofőrnek.

A zajhatásokhoz tartozik a csengő is. Felszálláskor még meg is örültem, hogy a kifelé nyíló ajtók pittyegéssel hívják fel magukra a figyelmet, de mint kiderült, a hang bentről jött, és utazás közben már inkább bosszantó: nem klasszikus csengőről van szó ugyanis, ami az ajtók záródását, esetleg a nyitását is jelzi, hanem ez bizony végig hangosan „zenél”, amíg az ajtók nincsenek zárva. Hallottam olyan megjegyzést a buszon, hogy ezzel többet nem akar utazni az illető.

Végezetül a klímát emelném még ki: kétségtelenül jól hűtött a busz klímája, de azt nem lehet mondani, hogy észrevétlenül működött.

Fotó: Pörge Béla

Kezdésnek kiváló lenne

A fenti kisebb-nagyobb kritikák ellenére úgy gondolom, ez a busz jó kezdés lenne Budapesten az elektromobilitás útján. Várhatóan a fővárosnak nem lesz anyagi forrása a jövőben arra, hogy tömegesen cserélje le buszait elektromos Citarókra (vagy akár MAN Lion’s City-re), amíg pedig amúgy is gyakorolni, szokni kell a technológiát, kiváló megoldást jelenthet a gazdaságosabb, nyúzhatóbb BYD.

Mindenképpen említést érdemel, hogy a BYD több gyártóegysége mellett Komáromban is készít K9-es modelleket, Magyarországon több városban is üzemelnek ilyen buszok. Amennyiben a főváros a saját igényeire szabva rendelne ilyeneket, akkor vélhetően a fenti észrevételeim közül csak a rossz utak miatti zörgés állna fent, de ezt már nem csak a gyártónak kell megoldania.

A most tesztelt BYD K9 június 16-ig szállít utasokat a fővárosi 105-ös vonalon, a tesztbusszal történő utazás ingyenes.

Kiemelt Partnereink