Trend Bemutatkozott a legújabb Mercedes eCitaro Budapesten

Bemutatkozott a legújabb Mercedes eCitaro Budapesten

Pörge Béla | 2021.05.29 16:19

Bemutatkozott a legújabb Mercedes eCitaro Budapesten

Fotó: Pörge Béla

A teljesen elektromos városi autóbusz május 21-től május 28-ig járt a 105-ös autóbusz vonalán. Hétköznapokon a reggeli és a délutáni csúcsidőben, hétvégén pedig egész nap a menetrendi indulások mellett közlekedett a tesztbusz e105-ös jelzéssel, amit bárki ingyen kipróbálhatott. Így tett az autopro.hu is!

Hirdetés

Mindenekelőtt fontos leszögezni, hogy a május 21-e és 28-a között Budapesten tesztelt eCitaro nem egyezik meg a tavaly ősszel, Debrecenben az autopro.hu által is kipróbált példánnyal. Míg az egy kétajtós, inkább kisebb forgalmú vonalakra tervezett autóbusz, addig az ArrivaBus által tesztelt darab háromajtós, belső kialakítása sokkal inkább megfelel a fővárosi igényeknek.

Egy budapesti teszt egyetlen autóbusz számára sem a lehető legkönnyebb terep, de a 105-ös vonal kiváló választás volt abból a szempontból, hogy ott aztán mindenből jutott a legújabb eCitarónak. Rosszabb és jobb minőségű utak egyaránt, forgalmi dugó, nagy terhelés, hegyvidék, síkvidék és külvárosi, kevésbé terhelt szakasz – a budai Apor Vilmos térről a belvároson át Angyalföldre közlekedő járaton néhány extrém példát leszámítva mindenből jutott a busznak, ami egy nagyobb beszerzésnél is szempont lehet. Természetesen a teszt bővebb kiértékelésére még várni kell, az mindenesetre jó előjel, hogy az egyhetes tesztet mindenféle probléma nélkül teljesítette a busz.

Utazási élmény

A müncheni rendszámmal rendelkező járművet egy csütörtök reggel próbáltam ki Angyalföldön. Gyakorlott elektromosbusz-tesztelőként az természetes volt, hogy alig rendelkezik zajterheléssel a busz: állóhelyzetben annyira csendes, hogy az utasteret sem igazán mertem fotózni, hiszen a fényképező pittyegése az egész buszban jól hallható volt. Gyorsításkor és lassításkor természetesen az elektromos motornak is van hangja, de még néhány éves, egy generációval idősebb C2-es dízel Citaro is jóval hangosabb volt, amivel az elektromos busszal való utazás után mentem.

Fotó: Pörge Béla

Az utastér elrendezésén nem lehet észrevenni, hogy ez egy elektromos busz: a C2-eshez hasonló a székezés, tágas a tér, a második ajtónál bőven jut hely a babakocsinak vagy a tolókocsinak. Hátul a motortér helyén van az akkupakk egy része, másik fele pedig a tetőn: a buszokat jobban ismerők számára egyedül ez tűnhet fel, a tető szerkezete belül is meg van erősítve, a lámpák pedig a hagyományos elrendezés helyett keresztirányban helyezkednek el.

A gyorsulásra nem lehetett panasz, nagyon fürge jármű az eCitaro, a zajterhelése pedig minimális, bár a fővárosi utak okoztak némi zörgést még ezen az új buszon is.

Van hová fejlődnie Budapestnek

Mindenképpen jó hír, hogy az elmúlt egy évben ez a második elektromos busz, amit tesztelt a főváros – a 2020-ban itt járt elektromos MAN Lion’s City szintén a 105-ös buszon szállított utasokat, erről az autopro.hu is beszámolt. Ugyanakkor a fővárosban szolgáltató cégek nem rendelkeznek nagyobb elektromosbusz-flottával.

A BKV – természetesen a trolibuszok mellett – mindössze húsz darab MABI Modulo elektromos midibuszt vásárolt, melyek közül egy már selejt. A többi budapesti szolgáltató egyáltalán nem rendelkezik elektromos buszokkal, így a gumikerekű járművek terén csak a trolik számítanak környezetbarátnak.

Mik a kilátások?

A Fővárosi Közgyűlés 2019-ben fogadta el a Budapesti Mobilitási Tervet, amelynek fontos célkitűzése a modern, környezetbarát járművek használata. Az Európai Bizottság által meghirdetett Zöld Megállapodás 2050-ig karbonsemleges Európai Uniót vizionál. A stratégiai célkitűzéseknek megfelelően a Budapesti Mobilitási Terv a buszágazatban a zéró emissziós járművek beszerzését preferálja: trolibuszokét és elektromos buszokét, így a fővárosi járműteszt az Európai Unió célkitűzésével összhangban történik.

Az elektromos buszok mellett a BKV rendelkezik használt, CNG hajtású Van Hoolokkal is. A jövőt illetően nem elképzelhetetlen, hogy ez a fajta hajtás is hozzájárul majd a fővárosi buszközlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez, 2022-től pedig a kormány – egyes kivételekkel – csak az elektromos buszok beszerzését támogatja.

Kiemelt Partnereink