Gyártók Kényelemre felkészülni: jön az automata sebességváltós Ford Transit

Kényelemre felkészülni: jön az automata sebességváltós Ford Transit

autopro.hu | 2020.06.11 04:23

Kényelemre felkészülni: jön az automata sebességváltós Ford Transit

Fotó: Ford MyNewsDesk

A Ford megkezdte a hátsókerékhajtású (RWD) Transit modellek tízfokozatú automata váltós kivitelének gyártását, ami rendkívül alacsony üzemanyag-fogyasztást, kimagasló tartósságot és akár 2800 kilogrammos vontató képességet biztosít.

Hirdetés

Az új sebességváltó ideális megoldás az olyan hátsókerék meghajtású Transit-kialakításokhoz, ahol kiemelten fontos az automata váltó egyszerű használhatósága és kényelme, miközben a jármű nagy tömegeket mozgat: ilyenek például az élelmiszerszállítók, a mentőautók, a lakóautók, vagy éppen a Ford népszerű saját építésű, 15 és 18 üléses Transit minibuszai.

A Ford saját fejlesztésű váltóműve már több modellben is bevált, többek közt a díjnyertes Ranger és F-150 pickupokban és a nagy teljesítményű Mustang sportkocsiban. Az intelligens technológiával működő szerkezetet úgy tervezték, hogy minimumra csökkentse az autók üzemanyag-fogyasztását, s így a magánvásárlók és a flottaüzemeltetők számára egyaránt vonzó alternatívát jelentsen.

A Ford legújabb, 170 lóerős, 2,0 literes EcoBlue HDT dízelmotorjával hajtott RWD Transitokhoz megrendelhető tízfokozatú automata sebességváltót kemény teljesítmény- és tartóssági teszteken tették próbára, hogy biztosan megfeleljenek annak a terhelésnek, ami egy haszongépjárműben vár rájuk, hiszen az ilyen autók nehéz rakományokkal járnak, gyakran vontatnak utánfutót és igen intenzív használatnak vannak kitéve.

„A Transit vezetői élvezni fogják a kategóriaelső tízfokozatú automatánk sima nyomatékátadását, az autó üzemeltetői pedig a váltómű strapabírásának és takarékosságának örülhetnek,” vélekedett Szabó Attila, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója. „A könnyen vezethető és kiváló vontatási képességet kínáló automata Transitok még inkább megerősítik majd azt a pozitív képet, ami erről a kemény és sokoldalú modellről kialakult a vállalkozók körében.”

Az immár teljes gyártási kapacitással készülő új RWD Transit arra a modellváltozatra épül, amelyben 2019-ben számos fontos újítást vezetett be a Ford, többek közt takarékosabb és elektromos hajtáslánc-változatokkal, illetve továbbfejlesztett konnektivitással egészítve ki a megnövelt hasznos teherbírású autót. A tízfokozatú sebességváltó a már eddig is kapható hatfokozatú automata egység mellett jelenik meg a kínálatban, ez utóbbi továbbra is kapható a kisebb teherbírású, elsőkerékhajtású Transitokhoz.

Takarékosságra és tartósságra tervezve

A több áttételt tartalmazó tízfokozatú kialakításnak köszönhetően a Transit 170 lóerős, 2,0 literes EcoBlue motorja folyamatosan az optimális hatékonyságú fordulatszám-tartományban üzemelhet, és gyorsabban reagálhat a gázadásra. A valós idejű adaptív váltásütemezés segítségével a váltó mindig igazodik a pillanatnyi körülményekhez, és a teljesítmény, az üzemanyag-fogyasztás vagy a finom működés szempontjából éppen megfelelő fokozatot kapcsolja.

A mérnökök számítógépes szimulációkkal alakították ki a váltómű felépítését, egyensúlyt teremtve a több fokozat kínálta előnyök és a gyakoribb váltásokkal járó energiaveszteség között. Így alakult ki a tízfokozatú kiosztás, ami magasabb forgatónyomatékot és teljesítményt kínál, és a megfelelő időben mindig a megfelelő fokozatot választja.

Fotó: Ford MyNewsDesk

A Ford öntvénybe integrált direkt mágnesszelepe (CIDAS) az egyik abból a 20 technológiából, amiket a vállalat a váltómű fejlesztése során szabadalmaztatott. A CIDAS még pontosabb nyomást állít be a tengelykapcsolónál és csökkenti a kinyomás idejét, hogy a fokozatváltás gyorsabban, simábban történjen meg, és így a szerkezet több nyomatékot továbbíthasson a kerekekhez, ami létfontosságú egy nagy igénybevételre tervezett járműnél. Ez azt is jelenti, hogy a járművezetők kisebb gázadással is ugyanakkora teljesítményre számíthatnak.

A szerkezet belső súrlódását egy ugyancsak szabadalmaztatott, alacsony viszkozitású váltófolyadék csökkenti, tovább mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást és az alkatrészek kopását. A változó lapátszögű szivattyú a mindenkori igény szerint adagolja a folyadékot,

csökkentve az energiaveszteséget és javítja a jármű finom működését. A nagy fordulatú egyirányú tengelykapcsoló jelentősen csökkenti a rezgést és a nyersességet a kis fordulatszám-tartományban végrehajtott kapcsolásoknál; ez különösen azoknak a sofőröknek kellemes hír, akik hosszú műszakokon át ülnek a volán mögött.

A tízfokozatú automata sebességváltót kifejezetten a Transit karakterisztikájához kalibrálták, és úgy hangolták, hogy hatékonyan együttműködjön az Auto Start-Stop technológiával, tovább javítva ezzel az autó üzemanyag-fogyasztását. Az új váltóval a Transit álló helyzetből és kis sebességről egyaránt simán és lendületesen gyorsít.

A kifejezetten nagy igénybevételnek kitett járművekhez fejlesztett sebességváltót több mint hatmillió kilométeren át tesztelték a mérnökök, ráadásul ebből több ezer kilométert gyilkos off-road versenykörülmények közt teljesített a szerkezet.

Széles vásárlói célcsoport

A tízfokozatú automata sebességváltóval felszeret Transit teljes megengedett össztömege 3500 és 4600 kg között lehet, az autó megrendelhető szimpla és dupla hátsó kerekekkel, illetve önjáró alvázas, minibusz és dobozos áruszállító kivitelekben. A megengedett legnagyobb vontatmány-össztömeg 6100 kg, ami ideális az építési-, közmű- vagy rendezvényszervező vállalkozások számára, amelyeknél gyakori, hogy az autóval még utánfutót is vontatnak. A tízfokozatú automata sebességváltóval a Transit vontató képessége eléri a 2800 kilogrammot.

Fotó: Ford MyNewsDesk

Az új automata sebességváltó egyszerű kezelhetősége, illetve az a képessége, hogy nehéz rakományokat is könnyen mozgat, ideálissá teszi a szerkezetet arra, hogy élelmiszer-kiszállító járművekbe, mentőautókba, minibuszokba és nagyobb méretű lakóautókba építsék be – vagyis olyan autókba, amelyeknek vezetői vagy nem igazán gyakorlottak a nagyméretű járművek kezelésében, vagy pedig gyakran kell araszoló városi forgalomban közlekedniük.

A váltómű takarékos működése és tartóssága vonzó választást jelenthet az alacsony fenntartási költséget és minimális állásidőt szem előtt tartó flottakezelők számára is.

A nem szokványos járműveket kereső vásárlók rendelkezésére állnak a Ford One Stop Shop sorozat billenőplatós, alacsony platós és dobozos felépítményű haszongépjárművei. Az ennél is speciálisabb igényeket az akkreditált átépítő-műhelyek elégítik ki, amelyek a Minősített Járműmódosító program keretében egyedi járműveket terveznek és gyártanak a tízfokozatú automata sebességváltós Transitokból. Emellett rendelkezésre áll a Speciális Járműopciók program is, amelyben a speciális funkciók széles választékával minden Transit tökéletesen hozzáigazítható a rá váró feladathoz.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink