Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így él tovább a régi Ikarus szakértelme
Az Ikarus Járműtechnika Kft. és az Óbudai Egyetem sikeresen zárult közös projektje jól példázza azt, miért nem kizárólag a neve miatt Ikarus a mai Ikarus. A magyar autóbuszgyártás fénykorában gyűjtött tapasztalatok és kompetenciák az elektromobilitás korában is hasznosíthatók.
Székesfehérváron, az Ikarus Ipari Parkban zárta le sikeresnek bizonyuló közös projektjét az Ikarus és az Óbudai Egyetem. Korábban az autopro.hu is beszámolt róla, hogy a Széchenyi 2020 program részeként, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében létrejött projekt célja egy nemzetközileg is versenyképes, önjáró és intelligens szervizképességgel rendelkező alváz kifejlesztése volt. A projekt összköltsége 1,579 milliárd forint volt, amelyből a vissza nem térítendő európai uniós támogatás összege 840,06 millió forint.
Az eseményen az Ikarus cégcsoport vezetősége, valamint az Óbudai Egyetem és Székesfehérvár alpolgármestere, Mészáros Attila vettek részt. Az Ikarus részéről a csoport vezérigazgatója, Fehér Roland köszöntötte a vendégeket, majd átadta a szót Moór Gyula fejlesztésvezető főmérnöknek, a projekt felelős vezetőjének, aki részletesen beszámolt a projektről.
Rugalmasság a vevők felé
A kifejlesztett alváz önállóan értékesíthető, a fejlesztők egy midi- és egy szólóbusz méretéhez passzoló alvázat fejlesztettek ki. Az akkumulátorok a tengelyek között kaptak helyet, valamint a farban, azonban a midi esetében a tengelyek közötti kisebb távolság miatt a busz elején is kialakítottak egy részt két akkupakk számára.
A piaci igényekhez igazodva moduláris alvázat fejlesztettek. A két tengely közötti rész kiszerelhető, ezáltal az alváz vásárlója maga döntheti el, mekkora tengelytávú buszt építsen a platformra, hiszen akár hosszabb, akár rövidebb elem is visszaépíthető a tengelyek közé. Moór Gyula szerint alapvetően 9 és 13 méter közötti hosszúságú buszok számára alkalmas a platform.
A kidolgozott konstrukció alapján legyártottak egy normál és egy csökkentett tengelytávú alvázprototípust, valamint a 12 méteres komplett járműalvázat a felépítménnyel. Az alvázprototípus felhasználásával készre gyártott autóbusz forgalomba helyezéséhez sor került a minősítő vizsgálatokra, majd a jármű telemetriás rendszerrel, és a veszélyeztetett utasok biztonságát fokozó elemekkel lett ellátva.
A projekt sikerességét mutatja, hogy a 12 méteres alvázra épülő prototípus autóbuszt már el is adták. A bemutatón egyébként élőben is látható volt mozgásban két alváz.
Sokat számítanak a régi alapok
Moór Gyula előadása végén hangsúlyozta, hogy bár számos elemében újdonságokat vonultatott fel a projekt, a fejlesztés alapjai egyáltalán nem voltak idegenek az Ikarustól. A régi Ikarus összesen hétezernél is több buszt épített más gyártótól vásárolt alvázra, valamint mintegy hatezer olyan autóbuszt gyártottak más cégek, amihez az Ikarustól vásároltak alvázat, fenékvázat.
A mostani projekt jól rámutat arra, hogy a mai Ikarus esetében mit jelent az, hogy nemcsak a név, hanem a szakembergárda és a korábbi kompetenciák egy része öröklődött a régi, világhírű Ikarusból. Ez az egyik fő erénye a piacon a székesfehérvári buszgyártónak.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!