Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Idén ötven éves a Mitsubishi Lancer
Ötven évvel ezelőtt dobta piacra Lancer alsó-középkategóriás autóját a Mitsubishi. A megfizethető, megbízhatósága és sportossága miatt kedvelt autó ugyan ma már nem kapható nálunk, mégis megéri megemlékezni róla a jubileumi évében.
A Mitsubishi 1917-ben gyártotta le első személyautóját, a Model A-t, ami egyben Japán legelső sorozatban gyártott autója is volt. A japán gyártó egy hosszú kihagyás után és csak jóval a kettő világégést követően, 1960-ban tért vissza a személyautók sorozatgyártásához. A következő évtizedben több típussal is bővítette kínálatát, 1970-ben pedig, az autógyártás üzleti jelentőségének növekedésével a Mitsubishi Motors önálló vállalatként kivált a Mitsubishi Heavy Industries-ból. Rá három évre jelent meg a piacon a mai napig talán legismertebb modellje, a Lancer.
Az első generációs Lancert az áramvonalasságra való nagy odafigyeléssel tervezték, ennek tudható be a sportosságot kölcsönző hosszú orr és a csomagtartófedél lejtős vonalvezetése is. A szilárdság érdekében monocoque karosszériával rendelkező típus többféle, két- és négyajtós szedán, kombi és háromajtós hatchback kivitelekben is kapható volt.
A típus sikerét már az Európában, Ázsiában és az amerikai piacokon is kapható első generációnak sikerült megalapoznia. Nem csoda, hogy az autóval egy több évtizedes történet vehette kezdetét. Az elsőt számos további generáció követte, a hatodik első példánya 1991-ben gördült le a gyártósorról. Ez a generáció azért számít mérföldkőnek, mert belőle készült először növelt teljesítményű Lancer Evolution változat.
Az Evolution mind a tíz generációja az alapmodelleken alapult, azoktól azonban nem csupán a sportosabb, agresszívabb külsőben különbözött, hanem műszaki tartalmában is. Az első kerekek mellett az erősebb motor a hátsókat is hajtotta, ezáltal jobb tapadást és úttartást biztosítva, amihez a keményebbre hangolt futómű is hozzájárult. Az Evolution nagy népszerűségre tett szert a vezetés szerelmesei, a tunerek, sőt, az autós filmek készítőinek körében is, aminek köszönhetően számos alkalommal jelent meg a mozivásznon – például a Halálos Iramban filmekben csak, hogy egy példát említsünk.
A Lancer a filmeken és a közutakon kívül a versenypályán is számtalanszor bizonyított. Rögtön első évében, 1973-ban a Dél-Ausztrál Rallycross-on az első, a második, és a harmadik helyért járó díjakat is sikerült besöpörnie a Mitsubishi számára. Ezt rengeteg további győzelem követte, köztük a Rali-világbajnokság (WRC) konstruktőr kategóriájában 1998-ban elért első hely. Szintén megemlítendő, hogy a finn Tommi Antero Mäkinen 1996-1999 között egymás után négyszer szerzett aranyérmet a WRC versenyzői kategóriájában Mitsubishi Lancert vezetve.
Lezárult egy korszak
A piacon és a versenyeken elért sikerek ellenére a Lancer csillaga számos piacon, így Európában és az Egyesült Államokban is leáldozott az előző évtized második felében. Először az Evolution búcsúzott 2015-ben egy 303 lóerős turbófeltöltős motorral rendelkező Final Edition kiadással, majd 2017-ben, az alap, immáron nyolcadik generációjukat élő Lancerek utolsó példányát is összeszerelték.
A Mitsubishi a vásárlói igények megváltozásával magyarázta a kompakt szedán kivezetését. Közlése szerint erőforrásait inkább szabadidőautók, valamint hibrid járművek fejlesztésére és gyártására látja célszerűnek fordítani.
Mindazonáltal a Mitsubishi, tekintettel népszerűségére, egyes ázsiai piacokon, köztük Kínában és Tajvanban életben tartotta és tartja a Lancert. Ahogy az a Carscoops beszámolójából is kiderül, ezekben az országokban lényegében a nyolcadik generációt forgalmazzák tovább helyi igényekre szabott, felfrissített dizájnnal.
A globális pályafutás korszaka tehát lehet, hogy végleg lezárult – a Mitsubishi egyelőre nem rendelkezik tervekkel a Lancer visszahozataláról –, a Lancer tovább él mind múltbéli sikerei képében, mind fizikai valójában Ázsiában.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!